جنگ سیلاب بین روسیه و اوکراین

  تقریباً همزمان با انتشار گزارش مستند واشنگتن‌پست که نشان می‌دهد یک تیم شش نفره از نیرو‌های عملیات ویژه اوکراین در انفجار پروژه خط لوله‌های گاز روسیه به آلمان دست داشته‌اند، یک انفجار مشکوک در سد کاخوفکا، نظر‌ها را به خود جلب کرد. روز سه‌شنبه، همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره شروع ضد حمله بزرگ اوکراین علیه روسیه، سد و نیروگاه آبی کاخوفکا در جنوب اوکراین بر اثر انفجاری که منشأ آن هنوز مشخص نشده، تخریب شد. بر اساس گزارش یورونیوز، تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد انفجاری پشت سد و همچنین ساختمان نیروگاه آبی متصل به آن بخش بزرگی از این سازه را تخریب کرده است. در اثر انفجار این سد، در منطقه‌ای که تحت کنترل روسیه قرار دارد، سیل در منطقه خرسون جاری شده، چندین شهر کوچک را سیل گرفته و مردم در نواحی پایین‌دست رودخانه دنیپرو مجبور شده‌اند با قطار یا اتوبوس فرار کنند. یک منبع در خدمات اضطراری روسیه گفته که پس از فرو ریختن سد نیروگاه برق-آبی «کاخوفکا»، حدود ۲ هزار و ۷۰۰ خانه زیر آب رفته و آب ۱۵ شهرک در منطقه خرسون را فراگرفته و از مجموع، ۲۲ هزار نفری که در آن‌ها زندگی می‌کردند، حدود هزار و ۳۰۰ نفر خارج شده‌اند. این منبع خدمات اضطراری به خبرگزاری «تاس» گفته مقام‌های روس، ۴۰ سرپناه موقت با ظرفیت ۵ هزار و ۵۰۰ نفر را مستقر کردند که در حال حاضر ۳۴۵ غیرنظامی در آن‌ها ساکن شده‌اند. به نوشته یورونیوز، علاوه بر نگرانی از تبعات زیست‌محیطی، تخریب سد کاخوفکا باعث اختلال در عملکرد آبی شده یا حتی ممکن است منجر به مخاطرات غیرقابل پیش‌بینی حاصل از قطع یک منبع خنک‌کننده برای نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا شود.
پایان امید به ضد حمله بزرگ؟
درست مثل سناریویی که درباره انفجار خط لوله نورد استریم و حملات به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اتفاق افتاد، اوکراین و روسیه همدیگر را به حمله به سد کاخوفکا متهم می‌کنند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین انفجار سد «کاخوفکا» را «تخریب جمعی محیط زیست» خواند و تأکید کرد که حمله به این زیرساخت حیاتی، در برنامه کی‌یف برای ضدحمله به روسیه تغییری ایجاد نخواهد کرد. او انفجار سد را اقدامی «عامدانه و آشفته» از جانب روسیه توصیف کرد و مدعی شد که کاخوفکا در تلاش برای «استفاده از سیلاب به عنوان سلاحی جهت سد کردن راه نیرو‌های اوکراینی» منفجر شده است. برخی ناظران نیز تأیید می‌کنند که انفجار در سد کاخوفکا و سیلی که در منطقه به راه افتاده، عملاً امکان ضد حمله بزرگ کی‌یف علیه روسیه را که چندین هفته است درباره آن صحبت می‌شود، ناممکن کرده است. بر اساس گزارش یورونیوز، ندری زاگورودنیوک، مشاور در وزارت دفاع اوکراین گفته که تخریب سد «نوا کاخوفکا» در امتداد رودخانه دنیپرو در جنوب اوکراین، عملاً به هر امیدی مبنی بر اینکه نیرو‌های تحت امر کی‌یف قادر به انجام حمله‌ای موفقیت آمیز در سراسر آبراه باشند، پایان می‌دهد. او تأکید می‌کند: «منفجرکردن سد برای منحرف کردن توجهات، برهم زدن تمرکز از ضدحملات و جلوگیری از عبور نیرو‌های اوکراینی از دنیپرو صورت گرفته است.» در مقابل، روس‌ها نیز دلایلی معتبر برای متهم کردن اوکراین به ایجاد انفجار عامدانه در سد دارند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه سه شنبه شب گفت که انفجار سد کاخوفکا نتیجه شکست ضدحمله کی‌یف است. شویگو گفته است: «کی‌یف در ناامیدی تصمیم به انتقال نیروهایش از خرسون گرفت و یک حمله خرابکارانه به سد کاخوفکا ترتیب داد.» به گفته وزیر دفاع روسیه، نیرو‌های اوکراینی در ساحل راست رودخانه دنیپرو مواضع دفاعی گرفتند و حمله به سد برق- آبی کاخوفکا نیز برای جلوگیری از اقدامات تهاجمی ارتش روسیه در منطقه انجام شده است. علاوه بر این، روس‌ها می‌گویند که آسیب به سد، منجر به آسیب به جریان تأمین آب به سوی کریمه شده است. الکساندر نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت، اوکراین در «جنایتی غیرقابل تصور» سد «کاخوفکا» را با هدف آسیب رساندن به کریمه منفجر کرد و غرب عادت دارد چنین کار‌های کثیفی را با دستان دیگر افراد انجام دهد. آسیب در مناطق پایین دست سد که تحت کنترل روسیه است به قدری بود که خبرگزاری روسی «تاس» از اعلام وضعیت اضطراری در بخش الحاق شده منطقه «خرسون» به روسیه خبر داده است.
پیام انفجار «نورد استریم» در جهت‌دهی به «کاخوفکا»
کاخ سفید در واکنش به انفجار در سد کاخوفکا ادعا کرد که نمی‌تواند با قطعیت عامل از بین رفتن این سد را تعیین کند. به گزارش «رویترز»، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته است: «ما گزارش‌ها با موضوع اینکه روسیه مسئول انفجار این سد است را دیده‌ایم. ما به بهترین شکل این گزارش‌ها را ارزیابی کرده و با اوکراینی‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات بیشتر همکاری می‌کنیم، اما نمی‌توانیم با قطعیت بگوییم که چه اتفاقی افتاده است.» «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل روز سه شنبه ادعا کرد، این سازمان اطلاعات مستقلی درباره چگونگی انفجار سد «کاخوفکا» در منطقه «خرسون» در جنوب اوکراین نداشته و این اتفاق را «یکی از تبعات ویرانگر دیگر حمله روسیه به اوکراین» می‌داند. همزمان شدن انفجار در سد با انتشار گزارش واشنگتن‌پست درباره انفجار در خط لوله نورد استریم باعث شده که ارزیابی‌ها از انفجار در کاخوفکا سمت‌وسویی مشخص‌تر پیدا کند. روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست با استناد به اطلاعات فاش شده، گزارش داد که ایالات متحده از طرح اوکراین برای حمله به خط لوله‌های گاز طبیعی «نورد استریم»، سه ماه قبل از آسیب دیدن این خطوط انتقال در سپتامبر گذشته بر اثر انفجار‌های زیر آبی مطلع شده بود. بر اساس گزارش این روزنامه، «سیا» در ژوئن گذشته از طریق یک آژانس جاسوسی اروپایی متوجه شد که یک تیم شش نفره از نیرو‌های عملیات ویژه اوکراین قصد منفجر کردن پروژه خط لوله‌های گاز روسیه به آلمان را دارند. هرچند جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز دو شنبه بدون رد کردن گزارش واشنگتن‌پست گفت که تحقیقات در مورد انفجار‌های خط لوله‌های نورد استریم همچنان فعال است. ولی به نوشته واشنگتن پست این گزارش‌های اطلاعاتی ظاهراً به دست «جک تشیرا» عضو گارد ملی هوایی امریکا به صورت آنلاین در شبکه اجتماعی «دیسکورد» به اشتراک گذاشته شد. او در آوریل دستگیر شده و به افشای اسناد حساس ایالات متحده متهم است. واشنگتن‌پست گزارش داد که یک نسخه کپی از اطلاعات را از طریق یکی از دوستان آنلاین جک تشیرا به دست آورده است. روزنامه واشنگتن‌پست نوشته که این گزارش اطلاعاتی براساس داده‌های ارائه شده توسط فردی در اوکراین است و افزود که سیا آن را در ژوئن ۲۰۲۲ با آلمان و دیگر کشور‌های اروپایی در میان گذاشته بود. این روزنامه می‌نویسد که مقامات چندین کشور تأیید کرده‌اند که خلاصه اطلاعاتی که در دیسکورد منتشر شد، دقیقاً آنچه را سرویس اروپایی مذکور به سیا گفته بود، تأیید می‌کند.