قوه قضاييه گوش شنوايي براي شنيدن انتقادات دارد

رييس قوه قضاييه اعلام كرد: «بار ديگر تاكيد مي‌كنيم كه قوه قضاييه گوش شنوايي براي شنيدن انتقادات دارد و از هر نوع انتقاد مستدل و منطقي استقبال مي‌كند.» اظهاراتي كه محسني‌اژه‌اي پيش از اين هم در جريان حوادث تلخ پس از مرگ مهسا اميني در خصوص آن صحبت كرده بود و گفت‌وگو را يگانه راه عبور از چالش‌هاي پيش روي كشور معرفي كرده بود. محسني‌اژه‌اي، ديروز طي سخناني در نشست شوراي عالي قوه قضاييه بر انتقاد‌پذيري دستگاه قضايي تاكيد كرد. رييس قوه قضاييه در اين نشست با تاكيد بر تعامل عنوان كرد: مسوولان قوه قضاييه از فرصت مغتنم هفته قوه قضاييه به نحو احسن بهره بگيرند تا در راستاي تبيين و تشريح مسائل و موضوعات، هم با مردم و ساير مسوولان سخن بگويند و هم سخن آنها را استماع كنند؛ اين قضيه نبايد يك  طرفه باشد؛ بلكه هم سخن بگوييد و هم سخنان ديگران را بشنويد. وي افزود: بار ديگر تاكيد مي‌كنيم كه قوه قضاييه گوش شنوايي براي شنيدن انتقادات دارد و از هر نوع انتقاد مستدل و منطقي استقبال مي‌كند؛ ما انتقادات خيرخواهانه و دلسوزانه را عطيه الهي مي‌دانيم و نه تنها شنواي آنها هستيم بلكه آنها را به كار نيز مي‌بنديم. بالاترين مقام دستگاه قضا تاكيد كرد: انتقاد كردن آدابي دارد كه چنانچه رعايت نشود، نه براي منتقد سود دارد و نه براي دستگاه يا فردي كه مورد انتقاد واقع شده، نافع است؛ بعضا افرادي با ادبيات نامناسب و گاهی با استعمال الفاظ غيرشرعي و غيرقانوني و ارتكاب حرام مسلّم، به زعم خود به انتقاد مي‌پردازند كه بايد گفت چنين انتقادي نه تنها سازنده نيست بلكه در زمره همان مواردي است كه محيط زيست رواني و انساني جامعه را به هم مي‌زند.
محسني اژه‌اي گفت: چنانچه از قوه قضاييه انتقاد شد، به هيچ‌وجه ناراحت نشويد؛ اين انتقادِ مطرح شده، يا وارد است يا وارد نيست؛ چنانچه اين انتقاد، وارد بود، در راستاي رفع مشكل و نقطه ضعف اقدام كنيد و چنانچه انتقادِ صورت گرفته، وارد نبود، موضوع را تبيين و تشريح كنيد و حتي تامل كنيد كه چرا چنين انتقادي كه وارد نيست در قبال مجموعه شما مطرح شده است. به گزارش قوه قضاييه، رييس قوه قضاييه در ادامه با اشاره به هفته محيط زيست، اظهار داشت: محيط زيست بايد از هر نوع آلايندگي و آلودگي كه مخل حيات انسان است، به دور باشد؛ در همين راستا در قانون اساسي نيز بر مقوله مهم حفظ محيط زيست تاكيد شده است؛ از جمله در اصل پنجاهم قانون اساسي مقرر مي‌دارد: در جمهوري اسلامي، حفاظت محيط زيست كه نسل امروز و نسل‌هاي بعد بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته باشند، وظيفه عمومي تلقي مي‌گردد. از اين رو فعاليت‌هاي اقتصادي و غير آن كه با آلودگي محيط زيست يا تخريب غيرقابل جبران آن ملازمه پيدا كند، ممنوع است. رييس قوه قضاييه در همين راستا متذكر شد: اينكه همگان بايد در حفاظت از محيط زيست نهايت اهتمام را داشته باشند، امري قطعي و مسلم است، اما نبايد به بهانه تخريب محيط زيست، جلوي هر فعاليت اقتصادي و توليدي را مسدود كرد؛ بلكه بايد تلاش كرد در زمان مطالعه براي عملياتي‌سازي پروژه‌هاي اقتصادي و توليدي، ترتيبات لازم براي حفاظت از محيط زيست و عدم وارد آمدن خسارت به آن، لحاظ شود؛ بايد همگان خود را ملتزم بدانند كه از زمان آغاز فعاليت اقتصادي و توليدي، مقوله حفظ محيط زيست را لحاظ كنند و دستگاه‌هاي متولي نيز از همان ابتداي آغاز يك پروژه، نسبت به مواردي كه ناقضِ حفاظت از محيط زيست است، اهتمام و التفات داشته باشند؛ نبايد اينگونه باشد كه مرجعي مجوز شروع عمليات يك پروژه را صادر كند و در حين اجرا يا پايان عمليات، پس از صرف هزينه‌ها، فرآيند بهره‌برداري را به سبب مسائل محيط زيستي متوقف كند. محسني‌اژه‌اي در ادامه به مقوله مهم حفاظت از محيط زيست انساني و ايجاد فضا و بستر براي رشد كمالات و فضائل اخلاقي اشاره كرد و گفت: بايد فضايي بر زيست انساني حاكم باشد كه رشد فضائل و مكارم اخلاقي، ممكن و ميسّر شود؛ در اصل سوم قانون اساسي نيز طي ۱۶ بند بر اين مقوله تاكيد شده است؛ از جمله آنكه بر ايجاد محيط مساعد براي رشد فضائل اخلاقي بر اساس ايمان و تقوا و مبارزه با كليه مظاهر فساد و تباهي، تصريح شده است. محسني‌اژه‌اي تاكيد كرد: امروز همه موظف هستيم تا در جهت سالم‌سازي فضاي زيست انساني چه در بُعد جسمي و چه در بُعد روحي، اهتمام داشته باشيم و چه بسا در اين عرصه، بُعد روحي مهم‌تر و اثرگذارتر باشد؛ چرا كه اگر محيط رواني جامعه آلوده شد، آثار سوء اين قضيه و آزردگي‌ها و پريشاني‌هايي كه به تبع آن حادث مي‌شود، به مراتب ناگوارتر از آلودگي محيط زيست طبيعي است.
رييس قوه قضاييه در ادامه با اشاره به در پيش بودن هفته قوه قضاييه، اين هفته را فرصت مغتنمي دانست تا مسوولان و مديران دستگاه قضايي در سراسر كشور با بهره‌گيري از همه ظرفيت‌هاي موجود، بيش از پيش به تبيين و تشريح مسائل  و موضوعات مرتبط با قوه قضاييه بپردازند.
وي افزود: مسوولان و مديران قضايي در سراسر كشور در ايام هفته قوه قضاييه با به كارگيري ظرفيت‌هاي موجود به بيان دستاوردها و نقاط قوت و ضعف دستگاه قضايي بپردازند و موضوعات را براي مردم به درستي تبيين و تشريح كنند؛ چرا كه معناي تحول همين است كه نقاط ضعف را برطرف ‌سازيم و نقاط قوت را تقويت گردانيم.


رييس قوه قضاييه تصريح كرد: بار ديگر تاكيد مي‌كنيم كه قوه قضاييه گوش شنوايي براي شنيدن انتقادات دارد و از هر نوع انتقاد مستدل و منطقي استقبال مي‌كند؛ ما انتقادات خيرخواهانه و دلسوزانه را عطيه الهي مي‌دانيم و نه تنها شنواي آنها هستيم بلكه آنها را به كار نيز مي‌بنديم.
رييس دستگاه قضا اين نكته را نيز متذكر شد كه انتقاد كردن آدابي دارد كه چنانچه رعايت نشود، نه براي منتقد سود دارد و نه براي دستگاه يا فردي كه مورد انتقاد واقع شده، نافع است؛ بعضا افرادي با ادبيات نامناسب و گاهاً با استعمال الفاظ غيرشرعي و غيرقانوني و ارتكاب حرام مسلّم، به زعم خود به انتقاد مي‌پردازند كه بايد گفت چنين انتقادي نه تنها سازنده نيست بلكه در زمره همان مواردي است كه محيط زيست رواني و انساني جامعه را به هم مي‌زند.
محسني‌اژه‌اي در ادامه خطاب به مسوولان قضايي گفت: چنانچه از قوه قضاييه انتقاد شد، به هيچ‌وجه ناراحت نشويد؛ اين انتقادِ مطرح شده، يا وارد است يا وارد نيست؛ چنانچه اين انتقاد، وارد بود، در راستاي رفع مشكل و نقطه ضعف اقدام كنيد و چنانچه انتقادِ صورت گرفته، وارد نبود، موضوع را تبيين و تشريح كنيد و حتي تامل كنيد كه چرا چنين انتقادي كه وارد نيست در قبال مجموعه شما مطرح شده است. رييس قوه قضاييه در ادامه نشست دیروز به يكي از نكات تخصصي كه سبب اطاله در رسيدگي به برخي پرونده‌هاي قضايي مي‌شود، اشاره كرد و در همين راستا به بخش‌هاي نظارتي دستگاه قضايي دستور داد در مواقع و مواردي كه نياز و ضرورت به مطالبه يك پرونده در حال رسيدگي از يك مرجع قضايي اعم از دادسرا و دادگاه را دارند، تدابيري اتخاذ كنند كه اين اخذ پرونده، در روند رسيدگي به آن، تاخير ايجاد نكند. محسني‌اژه‌اي در ادامه خطاب به مسوولان همه بخش‌ها و مراكز دستگاه قضايي دستور داد نسبت به صرفه‌جويي در مصرف برق و آب، حتي بيش از آنچه كه بخش‌هاي متولي اعلام كرده‌اند، اهتمام داشته باشند و به مصوبات دولت در زمينه‌هاي ناظر بر صرفه‌جويي و ساعات كاري، توجه داشته باشند.