شکست ضدحمله بزرگ اوکراین در افق

  ضدحمله اوکراین که از چند ماه پیش با هیاهوی زیادی در رسانه‌ها مطرح می‌شد، در اولین روز‌های خود با شکست مواجه شد و همین مسئله نگرانی غرب را در پی داشته است. شبکه سی‌ان‌ان روز پنج‌شنبه به نقل از دو مقام غربی و یک مقام نظامی امریکایی اذعان کرد نتایج ضدحمله اوکراین کمتر از حد انتظار بوده و نیرو‌های ارتش روسیه توانایی‌هایی نشان داده‌اند که فراتر از حد انتظارات و ارزیابی‌های غرب بوده است. بر اساس ارزیابی‌های غربی، خطوط دفاعی روسیه به خوبی تقویت شده‌اند و نفوذ نیرو‌های اوکراینی به آن دشوار شده است. مضاف بر این، نیرو‌های روسیه در منهدم کردن تجهیزات زرهی اوکراینی‌ها با موشک و مین موفق عمل کرده‌اند و در حال استفاده مؤثر از نیروی هوایی خود هستند. این مقام‌ها البته گفته‌اند که این پاتک‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند و امریکا و متحدانش «کماکان خوش‌بین» هستند که نیرو‌های اوکراین می‌توانند با گذشت زمان به موفقیت‌های ارضی دست پیدا کنند.
بسیاری از مقامات همچنین به سی‌ان‌ان گفته‌اند که شرایط بد آب و هوایی تأثیر منفی بر عملیات اوکراین داشته است. یک مقام امریکایی گفت: «شرایط بد آب و هوایی بر زمانبندی حملات اوکراین تأثیر منفی داشته است، زیرا خودرو‌ها نمی‌توانند حرکت کنند. تلفات اوکراینی‌ها سنگین است، البته به بدی‌ای که روس‌ها سعی می‌کنند نشان دهند، نیست.»
رسانه‌های غربی هم به موفقیت اوکراین در برابر روس‌ها به دیده تردید می‌نگرند، روزنامه دتلگراف در یادداشتی به این مسئله اشاره کرده و نوشته است: ضدحمله اوکراین راه به جایی نخواهد برد و در صورت شکست کی‌یف، فلسفه موجودیتی ناتو زیر سؤال خواهد رفت. شروع ضدحمله اوکراین در حالی انجام شد که مقامات امریکایی و اروپایی مدعی بودند روسیه بخش مهمی از توان نظامی خود را از دست داده است و با تجهیز متحدین خود به سلاح‌های مدرن می‌توانند رقیب خود را زمینگیر کنند، اما آنچه در عرصه عمل شاهد هستیم، برخلاف خواست غربی‌ها رقم خورده است و حتی دبیرکل ناتو هم به این مسئله اعتراف کرد که قدرت و ایستادگی روسیه سبب شده است اوکراینی‌ها نتوانند در ضدحمله موفقیتی به دست آورند.
زلنسکی هم ناامید شده است


هر چند ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین پیش از آغاز ضدحملات مدعی بود در کمترین زمان می‌توانند بخش‌های زیادی از سرزمین‌های از‌دست‌رفته را از روس‌ها پس بگیرند، اما اکنون متوجه واقعیات میدانی شده است و اعتراف می‌کند این عملیات نتوانسته است موفقیتی کسب کند.
زلنسکی روز پنج‌شنبه گفت که پیشروی اوکراین علیه مواضع نیرو‌های روسیه «کندتر از حد مطلوب» پیش می‌رود، اما کی‌یف سربازانش را که در حال عبور از میدان‌های خطرناک مین هستند وادار به تسریع این عملیات نخواهد کرد.
زلنسکی در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت: «بعضی‌ها فکر می‌کنند این ضدحمله مانند یک فیلم هالیوودی است و از همین حالا انتظار نتیجه دارند. این‌طور نیست، جان مردم در خطر است.»
به گزارش رویترز، اوکراین می‌گوید در جریان ضدحملاتی که از ماه‌ها پیش فضا را برای آن آماده کرده تا امروز تنها کنترل هشت روستای خود را از روسیه پس گرفته است. نیرو‌های اوکراینی هنوز نتوانسته‌اند در خطوط دفاعی که روسیه ماه‌ها مشغول تقویت آن‌ها بوده نفوذ کنند. گفته می‌شود کی‌یف ۱۲تیپ نظامی خود را برای این ضدحمله اختصاص داده که هنوز اکثر آن‌ها وارد میدان نبرد نشده‌اند.
رویترز از برخی روستا‌های پس‌گرفته شده در جریان این ضدحمله بازدید و پیشرفت چندکیلومتری اوکراین را تأیید کرده است، اما مقامات مسکو این ادعا‌ها را رد کرده و گفته‌اند اوکراینی‌ها هیچ موفقیتی نداشته‌اند. در همین رابطه، نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه روز پنج‌شنبه در ارائه گزارشی به رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد ارتش اوکراین در جریان ضدحملات تاکنون ۱۳ هزار نظامی خود و حجم زیادی از تجهیزات و تسلیحات نظامی را از دست داده است. به گزارش خبرگزاری تاس، سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه هم دیروز گفت: «برخی مقام‌های عالی‌رتبه غربی بر این باور هستند که می‌توان روسیه را با زور اسلحه شکست داد، اما این تصور، کاملاً اشتباه است. مخرب‌ترین پیامد‌های این توهم عمیق اکنون توسط نیرو‌های مسلح اوکراین و مزدوران غربی احساس می‌شود که به طور دسته‌جمعی در خط مقدم برای منافع محافل حاکم در واشنگتن و دیگر پایتخت‌های کشور‌های عضو ناتو می‌جنگند و تعدادی از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند.»
تصاویری که در روز‌های اخیر در فضای مجازی منتشر شده است نشان می‌دهد تعدادی از تانک‌های اوکراینی و توپخانه‌های‌شان توسط روس‌ها از کار افتاده‌اند. روس‌ها بار‌ها گفته‌اند این ضدحملات راه به جایی نخواهد برد و فقط برای غربی‌ها هزینه خواهد داشت.
هشدار مجدد به ناتو
به رغم شکست‌های پی‌درپی اوکراین در جبهه‌های مختلف، اما غربی‌ها دست از جنگ‌افروزی بر‌نمی‌دارند و این مسئله خشم روس‌ها را برانگیخته است. به گزارش اسپوتنیک، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه هشدار داد که استقرار نیرو‌های ناتو در خاک اوکراین عواقب جدی در پی خواهد داشت. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در امریکا هم گفت: واشنگتن با کمک تسلیحاتی به اوکراین، ضمن طولانی‌تر شدن درگیری در این کشور، آغاز جنگ جهانی سوم را تحریک می‌کند. خبرگزاری تاس به نقل از این دیپلمات روس نوشت: «این موضوع قابل توجه است که امریکایی‌ها به راحتی پول خود را برای مشتریان اوکراینی هدر می‌دهند.» آنتونوف گفت: «پنتاگون می‌تواند هزینه محصولات نظامی عرضه‌شده به کی‌یف را بیش از حد تخمین بزند و چندین میلیارد دلار در محاسبات اشتباه کند.» مقامات کرملین هشدار داده‌اند ارسال تسلیحات ناتو به اوکراین، فقط به کشتار بیشتر مردم این کشور منجر خواهد شد و هر گونه تلاش برای شکست مسکو عواقب سنگینی خواهد داشت. روس‌ها گفته‌اند در صورتی که تمامیت ارضی‌شان به خطر بیفتد، مجبور می‌شوند از سلاح هسته‌ای استفاده کنند.