طلسم 50‌ساله به یک شرط می‌شکند

  [نیما شکیبا]تیم فوتبال امید ایران در رقابت‌های غرب آسیا نتوانست عنوان قهرمانی را به دست بیاورد؛ مسئله مهم اما عملکرد نه‌چندان خوب شاگردان رضا عنایتی از نظر فنی است. در شرایط کنونی حمایت از زیر 23‌ ساله‌های ایران امری حیاتی است که مسئولان فدراسیون فوتبال باید به آن توجه داشته باشند.

مدت زیادی از تشکیل دوباره تیم فوتبال امید ایران نمی‌گذرد؛ تیمی که نزدیک به نیم قرن است از صعود به المپیک بازمانده و البته که امیدواریم این طلسم در دوره پیش‌رو شکسته شود و زیر 23 ساله‌های ایران بتوانند جواز حضور در المپیک پاریس را کسب کنند.  چند هفته قبل بود که مسئولان فدراسیون فوتبال بعد از کش‌وقوس‌های فراوان رأی به انتخاب رضا عنایتی به عنوان سرمربی تیم امید دادند. گلزن سابق استقلالی‌ها با حضور سریع در رأس کادرفنی امیدها کارش را شروع کرد و با دعوت از نفرات مورد نظر، اردوی تیم المپیک را شروع کرد. امیدها برای حضور در تورنمنت غرب آسیا کار خود را شروع کردند و درنهایت با شکست در فینال (در ضربات پنالتی)‌ نتوانستند عنوان قهرمانی این دوره را کسب کنند. موضوع مهم اما عملکرد نه‌چندان خوب نفرات جوان ایران در عراق است. از نظر فنی این تیم هنوز کارهای زیادی دارد و البته که حمایت‌های معنوی و مالی نیز باید صورت بگیرد تا تیم امید بتواند طلسم چندین ساله نرفتن به المپیک را بشکند.

جامی که با ناباوری از دست رفت
امیدهای ایران براساس برنامه‌ای که فدراسیون فوتبال برای آنها تعیین کرده بود، در تورنمنت غرب آسیا در کشور عراق حضور یافتند. تورنمنتی که با حضور 9 تیم برگزار شد. شاگردان رضا عنایتی در طول این بازی‌ها چهار مسابقه انجام دادند و اگرچه شکستی در طول وقت قانونی نداشتند، اما فقط یک برد نصیب آنها شد. تیم ایران در مسابقه اول سوریه را 3 بر یک شکست داد و بعد از آن هیچ حریفی را در طول 90 دقیقه نبرد! آنها با فلسطین که از نظر شکل فوتبالی و ساختار موجود تفاوت‌های زیادی دارد، به تساوی یک بر یک رسیدند و با چهار امتیاز به دور بعدی صعود کردند. در نیمه‌نهایی تیم ایران مقابل اردن هم به تساوی بدون گل رسید تا ضربات پنالتی و درخشش محمدرضا خالدآبادی، گلر ایران، باعث صعود به فینال شود. در بازی پایانی هم تیم ایران مقابل عراق قرار گرفت که در وقت‌های قانونی به تساوی یک بر یک رسید و درنهایت در ضربات پنالتی شکست خورد تا ناباورانه به جام قهرمانی غرب آسیا نیز نرسیم. این در حالی است که ایران همواره در غرب آسیا حرف اول را زده و شرایط مناسبی داشته، اما اینبار در بین 9 تیمی که چندان هم از نظر ساختار فوتبال قدرتمند نبودند، نتوانستیم موفقیت خوبی به دست بیاوریم.

تبعات تاخیر در تشکیل تیم امید
یکی از دلایل اصلی که تیم امید از نظر فنی حرف زیادی برای گفتن نداشت، تاخیر در تشکیل این تیم بود. تیمی که اکنون قرار است برای حضور در المپیک پاریس تلاش کند نسبت به پارسال تفاوت‌های زیادی کرده است. امیدهای ایران حدود یک‌سال در تعطیلی کامل به سر بردند و رضا عنایتی هم چند هفته مانده به مسابقات انتخاب شد و کار خود را در رأس کادرفنی شروع کرد. بی‌شک این تاخیر و تعلل در انتخاب سرمربی و تشکیل اردو روی ناهماهنگی بازیکنان تاثیرگذار بود. این در حالی است که کشورهای دیگر روی تیم امید سرمایه‌گذاری مناسبی داشتند، به عنوان مثال تیم عراق که عنوان قهرمانی غرب آسیا را کسب کرد، از حدود دو سال قبل تیم خود را تشکیل داده و برای صعود به المپیک تلاش می‌کند.

برنامه فشرده امیدها کمک می‌کند
یکی از اتفاق‌های خوبی که در آماده‌سازی تیم امید رخ داده، برنامه فشرده و تقویم پر از برنامه آماده‌سازی این تیم است. زیر 23 ساله‌های ایران چند روز دیگر عازم روسیه می‌شوند تا دو بازی تدارکاتی(یکی  با تیم امید روسیه و دیگری با یک تیم باشگاهی روسیه) انجام بدهند. بعد از این بازی‌های دوستانه تیم امید دور انتخابی جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا را در پیش دارد و 13 تا 21 شهریورماه در آن مسابقات شرکت می‌کند. در ادامه بازی‌های آسیایی هانگژو در پیش است و در زمان برگزاری جام ملت‌های بزرگسالان آسیا هم فرصتی برای انجام اردو و بازی‌های دوستانه برای امیدها وجود دارد. بازی‌های مقدماتی المپیک اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود و بی‌شک برنامه‌های متنوع برای آماده‌سازی زیر 23 ساله‌ها می‌تواند کمک شایانی به ایجاد هماهنگی میان نفرات و پوشش ضعف‌های فنی موجود کند.

نیاز به حمایت کامل فدراسیون فوتبال



تیم امید ایران در حال حاضر جمعی از بازیکنان خوب لیگ برتری را در اختیار دارد که آینده‌های روشنی برای آنها پیش‌بینی می‌شود. بدون تردید همه این نفرات به همراه اعضای کادرفنی و اجرایی خود هدفی جز صعود به المپیک پاریس ندارند. این مسئله اما جدا از موضوعات فنی فوتبال، به مسائل سخت‌افزاری هم برمی‌گردد. همین حالا همه اعضای کادرفنی تیم امید بدون قرارداد کار می‌کنند و در مورد پاداش‌ها و ایجاد انگیزه مالی برای بازیکنان هم اقدامی نشده است. اگرچه فدراسیون برای برپایی اردو و تمرین شرایط مناسبی را ایجاد کرده، اما حمایت از امیدها باید بیشتر از گذشته باشد.

با حرف به المپیک صعود نمی‌کنیم
 قاسم‌پور: مثل قلعه‌نویی به عنایتی امکانات بدهید

ابراهیم قاسم‌پور، مربی اسبق تیم‌ملی فوتبال ایران، که عضویت در کمیته فنی فدراسیون را نیز تجربه می‌کند، درباره وضعیت تیم امید به خبرنگار ما گفت:‌ «اینکه الان بخواهیم به عملکرد رضا عنایتی و کادرفنی تیم امید ایراد فنی بگیریم، چندان کار منطقی‌ نیست. یک مربی برای آنکه بخواهد ایده‌هایش را به‌طورکامل اجرا کند، نیاز به زمان دارد. عنایتی هنوز یک ماه نیست هدایت امیدها را برعهده گرفته و از طرفی در تیم‌های ملی پایه شما نمی‌توانید ضعف‌تان را با خرید بازیکن پوشش بدهید. قبل از هرچیز شما باید محدودیت سنی بازیکنان را در نظر بگیرید و از یک لیست مثلا 100 نفره با محدودیت بازیکن انتخاب کنید.» او ادامه داد: «باید به رضا عنایتی و همکارانش زمان داد. آنها برای اجرای برنامه‌هایشان هنوز وقت دارند و فکر می‌کنم با حمایت کامل می‌شود مسیر موفقیت را طی کرد. البته که نقش فدراسیون فوتبال بیشتر از کادرفنی به چشم خواهد آمد.» قاسم‌پور افزود: «شما در تیم امید بازیکنانی را در اختیار دارید که جوان هستند، اما دوست دارند پیشرفت فوتبالی و مالی کنند. مهم‌ترین مسئله‌ای که آنها را خوشحال می‌کند پول و امکانات خوب است. اگر می‌خواهیم طلسم صعود به المپیک شکسته شود،‌ باید حرف را کنار بگذاریم و عمل کنیم. من از مدیران فدراسیون فوتبال می‌خواهم امکانات تیم امید را مثل تیم‌ملی بزرگسالان بالا ببرند. همان چیزهایی که به آقای قلعه‌نویی می‌دهند، به عنایتی و تیمش هم بدهند تا با شرایط خوب روند آماده‌سازی طی شود.»