خاموشي در الكامپ

گروه  اقتصادي
بيست و ششمين دوره نمايشگاه بين‌المللي الكامپ بعد از يك توقف چهار ساله برگزار شد. 
الكامپ (ELECOMP)، نمايشگاه بين‌المللي الكترونيك، رايانه و تجارت الكترونيك است كه هر ساله در تهران در راستاي نمايش دستاوردهاي الكترونيك و رايانه ايران و ساير كشورهاي جهان برگزار مي‌شود. در اين دور از نمايشگاه 480 شركت حاضر شدند كه 50 شركت آن خارجي هستند. در اين دور از نمايشگاه، فقط شركت‌هايي از 10 كشور «ازبكستان، فرانسه، پاكستان، بوسني، سوريه، چين، روسيه، تركيه، ارمنستان و عراق» حاضر به حضور در الكامپ شدند. 
اين درحالي كه يك سال پيش از خروج امريكا از برجام در سال 96، در بيست و سومين دور اين نمايشگاه شركت‌هايي از 20 كشور وارد ايران شدند.
نكته تلخ‌تر اين است كه افتتاحيه نمايشگاهي كه به نوعي مرتبط با فناوري است؛ به دليل قطعي مكرر برق نيمه تمام ماند! حدود ساعت 11 صبح حين سخنراني رييس هيات عامل صندوق نوآوري و شكوفايي كه يكي از سخنرانان افتتاحيه بود، دو بار برق سالن رفت. خياطيان كه قطعي بار اول برق را در قالب طنز به سخنراني خود ارتباط داده بود، بعد از خاموشي مجدد سالن سخن را كوتاه كرد و به پايين سن آمد. بعد از خياطيان قرار بود، رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي كشور سخنراني كند كه براي بار سوم برق قطع شد. 
پس از تكرار مكرر خاموشي‌ها، حاضران در تاريكي سالن برگزاري مراسم را ترك كردند. مجري مراسم هم ديگر پشت تريبون نرفت كه پايان مراسم را اعلام كند و بدين‌ترتيب مراسم افتتاحيه الكامپ 1402 عملا نيمه‌كاره به اتمام رسيد.
ادامه اين مراسم در سالن 38 با بريدن روبان قرمز برگزار شد. وزير ارتباطات كه به دليل قطعي برق نتوانسته بود در مراسم سخنراني كند در جمع خبرنگاران از افزايش سرعت اينترنت در كشور سخن گفته بود. 
معاون اول رييس‌جمهور هم كه قرار بود در اين مراسم آخرين سخنران باشد؛ در اين مراسم حضور نيافت. شايد دليل آن قطعي مكرر برق در يكي از مهم‌ترين نمايشگاه‌هاي بين‌المللي ايران بود.
سد صمت و بانك مركزي 
روز گذشته بيست و ششمين دوره نمايشگاه الكامپ در محل نمايشگاه بين‌المللي تهران آغاز شد. در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه «رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران»، «رييس كميته اقتصاد ديجيتال مجلس»، «معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان رييس‌جمهور» و «رييس هيات عامل صندوق نوآوري و شكوفايي» سخنراني كردند. 
براساس برنامه اعلامي قرار بود، معاون اول رييس‌جمهور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، دبير شوراي عالي فضاي مجازي و معاون علمي و رييس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي ايران نيز سخنراني كنند. سخنراني‌هايي كه به دليل خاموشي‌هاي مكرر سالن افتتاحيه برگزار نشد.  در ابتداي مراسم افتتاحيه، حسين اسلامي رييس هيات‌مديره سازمان نظام صنفي رايانه‌اي استان تهران گفت: شعار امسال ما «آينده بهتر اقتصاد ديجيتال است» و فرق اين الكامپ با دوره‌هاي قبلي حضور بيش از 480 شركت و ميهماناني از 10 كشور دنيا است. 
اسلامي با بيان اينكه در بخش سخت‌افزار معتقد به توليد و نيازمند واردات به موقع هستيم، افزود: زيرساخت‌ها نيازمند به‌روزرساني هستند. ما نيازمند واردات به موقع هستيم ولي شاهد مقاومت وزارت صمت و بانك مركزي در اين مسير هستيم. 
او تاكيد كرد: در حوزه نرم‌افزار بايد به نياز اين بخش پاسخ دهيم تا مانع خروج نيروي انساني شويم. اگر به درك نرم‌افزار در زندگي پي نبريم نمي‌توانيم از آينده بهتر صحبت كنيم.
اسلامي در بخش ديگري گفت: ما الان با چند مجموعه تنظيم‌گر مواجه هستيم درحالي كه بايد يك مجموعه تنظيم‌گر در صدر باشد و بقيه پشت سر آن باشند. 
او تاكيد كرد: اگر اهميت اقتصاد ديجيتال را بپذيريم، يك قدم به سوي جلو حركت كرده‌ايم.


حكمراني بايد بازنگري شود
در بخشي از اين مراسم، تا پيش از قطع برق و نيمه‌كاره ماندن افتتاحيه مجتبي توانگر -رييس كميته اقتصاد ديجيتال مجلس- گفت: امروز در تمامي عرصه‌هاي زندگي، فناوري اطلاعات، جايگزين فناوري‌هاي دوره صنعتي شده است. سرعت تحولات و اقبال به صنعت نسل چهار، انقلاب صنعتي چهارم و هوش مصنوعي بيش از اقبال به هر فناوري ديگري بوده؛ به حدي كه خود پديدآورندگان را نيز نگران كرده است.
اين نماينده مجلس با طرح اين پرسش كه در اين فضا، در داخل كشورمان چه مي‌گذرد؟ اظهار كرد: براساس گزارشات ميداني نمايندگان مردم در مجلس، مطالبه اول مردم، حتي در روستاها، اينترنت، كيفيت آن و معضل فيلترينگ است. از طرفي مصوبات مجلس هم رويكرد داده‌محور دارد و به ‌نظر مي‌رسد نحوه حكمراني ما در اين فضا نيازمند بازنگري است. توانگر تاكيد كرد: بايد اين تغييرات و مطالبات مردم را نه‌ تنها باور كنيم، بلكه بايد اين چرخش‌هاي تحول‌آفرين را با ابتكارات سياست‌گذاري و قانون‌گذاري همراهي و هدايت كنيم.
او به اقداماتي كه در دولت سيزدهم انجام شده هم اشاره و سپس تاكيد كرد كه «البته براي ايجاد تحول هنوز خود دولت آماده نيست.» توانگر افزود: ساختارهاي دولت براي اين دگرديسي فراهم نيست. ساختارهايي كه جديدترين آنها عمر ۲۰ ساله دارد و در اين تحولات، حداقل با هوش مصنوعي در تنافرند. موضوع اقتصاد ديجيتال در كنار راهبري آن با كارگروه ويژه دولت، نيازمند ساختار حمايتگر است. حتي هوش مصنوعي و دولت هوشمند نيز با اين ساختارها و فرآيندهاي فرسوده، سخت بتواند از عهده ماموريت خود برآيد.
بايد به سمت هوش مصنوعي حركت كنيم
در ادامه اين مراسم، دهقاني فيروزآبادي -معاون علمي، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان رييس‌جمهور- گفت: مساله اقتصاد ديجيتال به چند فناوري كليدي وابسته است و اگر بخواهيم در اين حوزه ماندگار باشيم، بايد به فناوري‌هايي مانند ميكروالكترونيك، اينترنت اشيا، هوش مصنوعي ورود كنيم و قطعا اگر به اين سه فناوري توجه توليدمحور نداشته باشيم، ممكن است بازارهاي خود را از دست بدهيم.
او تاكيد كرد: يكي از فناوري‌هايي كه در اقتصاد ديجيتال تاثير بسزايي دارد، هوش مصنوعي است. علاوه بر كاربردي كه اين فناوري در اقتصاد ديجيتال دارد، بايد به سمت ساخت آن نيز پيش برويم. ما در حال حاضر شش هاب فناوري در كشور راه‌اندازي كرديم تا شش موضوع بزرگ، قابل اعتنا با ظرفيت‌هاي عظيم در آن بررسي شود و پژوهشگران فناوري بتوانند در آنجا فعاليت كنند.
در حوزه فناوري نياز به جهش داريم
همچنين، محمدصادق خياطيان -رييس هيات عامل صندوق نوآوري و شكوفايي- در اين مراسم سخنراني كرد اما به دليل اينكه برق سالن افتتاحيه دو بار قطع شد، صحبت‌هاي خود را به صورت كوتاه‌تري بيان كرد.
خياطيان گفت: آماري كه در حوزه فناوري وجود دارد نشان مي‌دهد كه اكنون با يك اكوسيستم مواجه هستيم و نياز به جهش در اين حوزه داريم. يكي از موارد جهش در بازار صادرات است و برنامه جدي در صندوق نوآوري در اين بخش داريم. حوزه محتوا ديگر حوزه اولويت‌دار اين بخش است كه بايد به آن نيز توجه ويژه كنيم.
رييس هيات عامل صندوق نوآوري و شكوفايي افزود: در اين حوزه دانش و فناوري اهميت زيادي دارد و سير تحول نشان مي‌دهد كه نفوذ دانش و فناوري چقدر زياد است.
خياطيان گفت: ما در صندوق نوآوري و شكوفايي براي تامين مالي شركت‌هاي دانش‌بنيان آمادگي داريم و مي‌توانيم‌ براساس قانون به آنها خدمات دهيم.
او همچنين در بخشي از صحبت‌هاي خود بر توجه به بازار صادراتي و توسعه اين بازار تاكيد كرد.
زارع‌پور: ۱۰ سال براي اينترنت ثابت سرمايه‌گذاري انجام نشد
عيسي زارع‌پور -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران درباره سرعت اينترنت گفت: سايت اسپيدتست هر ماه سرعت اينترنت ثابت و موبايل كشورهاي مختلف را اعلام مي‌كند. براساس داده‌هاي همين سايت، در ابتداي اين دولت سرعت ميانه اينترنت موبايل ۱۸ مگابيت بر ثانيه بود اما الان ۳۵.۶ است، يعني نسبت به ابتداي دولت حدودا دو برابر شده است.
زارع‌پور درباره سرعت اينترنت ثابت هم با بيان اينكه «اينترنت ثابت رشد كمي داشته است»، درباره دليل اين مساله گفت: ۱۰ سال است كه براي اينترنت ثابت سرمايه‌گذاري انجام نشده است.
او افزود: پروژه توسعه فيبر نوري منازل و كسب و كارها را شروع كرديم و سرعتي كه ما آرزو داريم، ۱۰۰۰ مگابيت بر ثانيه است. در حال حاضر پروژه فيبر نوري در يكصد شهر شروع شده و تا پايان اين دولت امكان ارايه چنين سرويسي براي ۲۰ ميليون خانوار فراهم خواهد شد.