شكاف 3 ميليوني در قيمت واقعي نهضت ملي مسكن

سرپرست بانك مسكن در خصوص قيمت ساخت هر متر واحد مسكوني از طرح نهضت ملي مسكن گفته است: «قيمت جديد ساخت حدود ۶.۵ ميليون تومان است.» اين در حالي است كه رييس كانون سراسري انبوه‌سازان در مورد متوسط قيمت ساخت حقيقي هر متر از واحد‌هاي مسكن ملي مي‌گويد: «با توجه به شرح خدماتي كه در قرارداد‌هاي طرح نهضت ملي مسكن تعريف شده، به‌طور متوسط مبلغ ۹ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان، قيمت روزي است كه عقد قرارداد با آن انجام مي‌شود.» با اين حساب بايد گفت كه همين الان هم 3 ميليون تومان، فاصله رقمي است كه براي ساخت يك متر خانه در نهضت ملي مسكن ايجاد شده است. 
البته پيشنهاد قيمت چهار ميليون و ۵۰۰ هزار تومان براي هر متر مسكن ملي كه در ابتداي شروع اين پروژه مطرح شده بود، براي انبوه‌سازان آنقدر جذاب نبود تا آنها را به ساخت واحد‌هاي مسكوني پروژه نهضت ملي مسكن بكشاند. اما حالا اين افزايش قيمت مي‌تواند محركي در جهت ورود آنها به پروژه باشد؟
قيمت‌ها هر سه ماه يك‌بار تعديل شوند
محمد مرتضوي، رييس كانون سراسري انبوه‌سازان در اين خصوص گفت: «نكته‌اي كه بايد به آن توجه كرد، اين است كه اساسا اين قيمت‌هايي كه اعلام مي‌شود فقط صرف يك عدد و رقم نيست. يعني بر اساس آنچه سازمان برنامه و بودجه اعلام كرده در بازه‌هاي زماني سه ماهه با توجه به تعديل‌هايي كه در قيمت‌هاي مصالح و دستمزد‌ها صورت مي‌گيرد، مشخص مي‌شود.»او ادامه داد: «قيمت چهار ميليون و ۵۰۰ هزار تومان متعلق به يك دوره زماني خاص بوده و متناسب با يك شاخص سه ماهه‌اي كه در سال ۱۴۰۰ تعيين شده و شاخص مبناي آن سال بوده است، مطرح شده بود.»مرتضوي همچنين توضيح داد: «با توجه به اينكه اين تعديل‌ها هر سه ماه يك‌بار توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر مي‌شود، خواه ناخواه با توجه به تورم مصالح و دستمزد‌ها قيمت‌ها اصلاح خواهد شد. اين موضوعي نيست كه نياز به دخالت وزارت راه و شهرسازي داشته باشد و سازماني كه در حوزه قيمت‌گذاري و ارايه قيمت‌هاست، سازمان برنامه و بودجه تعيين‌كننده است.» او ادامه داد: «طبيعتا در قرارداد‌هايي نيز كه در سال‌هاي گذشته يا همين سال جاري منعقد شده به اين شاخص‌هاي تعديل سه ماهه كاملا توجه شده است. اينكه وزارت راه و شهرسازي حالا اعلام مي‌كند قيمت را ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است بايد بررسي شود كه اين مبلغ آيا با در نظر گرفتن همه تعديل‌هايي است كه بايد تا امروز محاسبه مي‌شده يا آنكه آن قيمت پايه را وزارت راه و شهرسازي تغيير داده است. اين دو مفهوم كاملا متفاوت است.»
وزارت راه و شهرسازي بايد شفاف‌سازي كند


رييس كانون سراسري انبوه‌سازان بيان كرد: «بنابراين ما اين شفاف‌سازي را از وزارت راه و شهرسازي مي‌خواهيم كه آيا تغيير قيمت، تغيير در قيمت پايه است يا براي اينكه مردم و متقاضيان هوشيار شوند تا ببينند با چه موضوعاتي طرف هستند صرفا تعديل‌ها اعمال شده است؛ گفته‌اند اگر قرار است امروز با همان قيمت چهار ميليون و ۵۰۰ هزار تومان قراردادي بسته شود ارزش روز آن ۶ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان مي‌شود. در اين قضيه ابهام وجود دارد و بايد شفاف‌سازي انجام شود.»
پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي براي انبوه‌سازان جذاب نيست
مرتضوي در خصوص جذابيت مبالغ پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي براي انبوه‌سازان بيان كرد: «تا اين لحظه اعداد و ارقامي كه از سوي وزارت راه و شهرسازي انجام شده است از هيچ جذابيتي براي انبوه‌سازان برخوردار نيست. عقل و منطق مي‌گويد كه استان‌هاي مختلف كشور از شرايط متفاوتي برخوردار هستند. در بسياري از استان‌ها دستمزد‌ها بالاست؛ مثلا در برخي استان‌هاي جنوبي دستمزد‌ها تا سه برابر استان‌هاي مركزي است و اين موارد تفاوت در قيمت تمام‌ شده ساختمان را ايجاد مي‌كند.» او ادامه داد: «بنابراين اساسا اينكه وزارت راه و شهرسازي به عنوان قيمت پايه براي همه استان‌ها كشور اين مبلغ را تعريف كند فاقد كار تخصصي است و نشان مي‌دهد در اصل موضوع با يكديگر اختلاف داريم.»