بیرانوند  بمب اتمی نقل و انتقالات تابستانی؟!

هادی/ درست چند ساعت پس از آن که حجت کریمی سرپرست مدیرعاملی استقلال در جمع خبرنگاران وعده داده بود که بمب اتمی نقل و انتقالات لیگ بیست و سوم حوالی این باشگاه منفجر خواهد شد، علیرضا بیرانوند دروازه بان ملی پوش پرسپولیس قراردادش را با این تیم فسخ کرد تا شایعه پیشنهاد وسوسه انگیز استقلال به او قوت بگیرد. علیرضا بیرانوند که در چند روز اخیر جلساتی با رضا درویش مدیرعامل باشگاه پرسپولیس برگزار کرده بود و حتی گفته می شد بابت دریافت مطالبات 8 میلیاردی فصل گذشته و رقم قرارداد فصل جدید به توافق رسیده است، در تصمیمی ناگهانی و  پس از بی توجهی باشگاه به اخطار فسخ قراردادش، دیروز به سازمان لیگ مراجعه و قراردادش را فسخ کرد. این خبر مثل بمب ترکید به خصوص که روز گذشته یک خبرگزاری رسمی و معتبر از مذاکره بیرانوند با سرپرست باشگاه استقلال و دریافت پیشنهاد 90 میلیاردی استقلالی ها خبر داده بود و نوشت:«یک هوادار متمول استقلالی که رابطه خوبی هم با بیرانوند دارد، از هفته‌ها قبل پیشنهاد پیوستن این دروازه‌بان به استقلال را مطرح و حتی یک‌شنبه هم جلسه‌ای با بیرانوند برگزار کرد تا خیال او را درباره نحوه پرداخت پیشنهاد مالی استقلال راحت کند. » درست چند ساعت پس از این جلسه هم بیرانوند قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرد تا مانعی برای پیوستن به استقلال یا تیم های دیگر که گفته می شود بین آن ها چند باشگاه متمول عربی هم هستند، وجود نداشته باشد. حال با این ماجرای فسخ قرارداد به نظر می رسد وعده کریمی در حال محقق شدن است و بمب اتمی نقل و انتقالات حوالی باشگاه آبی ها منفجر خواهد شد! این خبر آن قدر عجیب و مهم بود که تقریبا کل فضای رسانه های آنلاین ورزشی و فضای مجازی را به خود اختصاص داد و واکنش های زیاد و متفاوتی در پی داشت. از استقبال استقلالی ها و حمایت از بیرانوند با وجود دلخوری و عصبانیت شدید شان از این بازیکن به خاطر شادی گل عجیبش در پایان دربی 100 سرخابی ها و تجمع هواداران پرسپولیس مقابل ساختمان باشگاه و درخواست از مسئولان برای حفظ بیرانوند و جلوگیری از انتقال او به تیم رقیب گرفته تا اظهارات یحیی گل محمدی و استوری های وحید امیری، افشین پیروانی و چندین بازیکن و پیش کسوت دیگر سرخ ها درباره پیشنهاد آبی ها به بیرو و منع او از پوشیدن پیراهن تیم استقلال. حتی برخی پست ها و مصاحبه های او زمانی که بازیکن نفت تهران بود منتشر شد که در آن ها بارها تاکید کرده بود که تیم محبوبش استقلال است! برخی هم این اقدامات بیرانوند را راهکاری برای جدایی بی دردسر از پرسپولیس و پیوستن به تیم عربستانی با منت گذاشتن برسر هواداران سرخ که پیشنهاد استقلال را رد کرده و به لیگ عربستان رفته است،  قلمداد کردند. در ادامه هم باشگاه پرسپولیس رسما درباره مذاکره بیرانوند با استقلال واکنش نشان داد و به موجب یکی از مصوبات جلسه هیئت مدیره باشگاه که دیروز برگزار شد او و باشگاه رقیب را به شکایت تهدید کرد. بر اساس مصوبه هیئت ‌مدیره مقرر شد باشگاه پرسپولیس موضوع را در مراجع حقوقی و انضباطی از جهت تلاش برای اغوای بازیکن تحت قرارداد توسط باشگاه رقیب و همچنین بازگشت بازیکن و ادامه قرارداد با توجه به پرداخت تا ۹۰ درصد مطالباتش و مقررات ناظر بر نقل و انتقالات فوتبال ایران پیگیری کند.
غفلت سرخ ها از موضوع مهم قرارداد بیرانوند
اما اصل ماجرا چیست و آیا بیرانوند می تواند قراردادش را فسخ کند یا همان طور که مسئولان فدراسیون فوتبال در چند روز اخیر مصاحبه و تاکید کرده اند، بازیکن و مربی ایرانی حق فسخ یک طرفه قراردادش را ندارد؟ باشگاه پرسپولیس مدعی است طبق مصوبات جدید سازمان لیگ بازیکنی که هنوز ۴ ماه از پرداختی اش نگذشته و بالای ۸۰درصد مطالباتش را گرفته نمی تواند قراردادش را فسخ کند و این فسخ یک طرفه غیر قانونی است.اما چطور می شود بازیکن ملی پوش سرخ پوشان بدون در نظر گرفتن این موضوع اقدام به فسخ کند در حالی که می داند اقدام غیرقانونی چه تبعات و جرایم سنگینی برای او و تیم آینده اش دارد؟ پیگیری ها از یکی از مسئولان سازمان لیگ حکایت از این دارد که مصوبات جدید سازمان لیگ که به تصویب هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم رسیده «عطف به ماسبق» نمی شود. یعنی این مصوبات از فصل جدید (۱۴۰۲- ۱۴۰۳) به بعد قابلیت اجرایی دارد و شامل قراردادهای فصل گذشته نمی شود.این موضوعی است که به نظر می رسد باشگاه پرسپولیس درباره آن غفلت کرده و ظاهرا برگ برنده دست بیرانوند و باشگاه های خواهانش است که به راحتی می توانند بدون پرداخت رضایت نامه
 دروازه بان ملی پوش سرخ ها را به خدمت بگیرند. احتمالا با اطلاع از این جزئیات و اطمینان خاطر است که حجت کریمی و علیرضا بیرانوند دیروز جلسه گذاشتند و به نقل از رسانه های رسمی  بر سر تمامی موارد توافق کردند و حالا همه چیز بستگی به هوادار متمول دارد و اگر پیش پرداخت امروز به حساب بیرو واریز شود او قرارداد دو ساله ای با استقلال امضا می کند. البته تا آخرین ساعاتی که این گزارش تهیه می شد اخبار ضد و نقیضی از احتمال بازگشت بیرانوند به پای میز مذاکره پرسپولیس با بسته پیشنهادی جدید یا توافق او با تیم عربستانی که پیشنهاد 6 میلیون دلاری ارائه داده مخابره شد.