ایران نهمین عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای شد


گروه سیاسی: پس از 18 سال انتظار جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهمین عضو رسمی سازمان همکاری شانگهاری پذیرفته شد. در نشست دیروز این سازمان که دیروز –سه‌شنبه- به صورت آنلاین برگزار شد، تلاش ایران برای پیوستن به این نهاد به نتیجه رسید و عضویت رسمی تهران به صورت نهایی اعلام شد. به گواه ناظران سیاسی و اقتصادی، عضویت ایران در این سازمان نقشی مهم را در بهبود وضعیت تجارت خارجی ایران و نیز مقابله با تحریم‌ها خواهد داشت.
به گزارش تجارت، اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای، صبح دیروز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور کشورمان، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، شی جین پینگ، رییس جمهور چین، نارندرا مودی، نخست وزیر هند و امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان به صورت ویدیویی برگزار شد. در این اجلاس جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو جدید سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) انتخاب شد.

روز تاریخی عضویت رسمی ایران در شانگهای
«سید ابراهیم رئیسی» ظهر دیروز سه‌شنبه، اولین بار به عنوان رئیس جمهور نهمین عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای، در بیست و سومین نشست سران این سازمان مهم منطقه‌ای، بزرگترین ظرفیت کشورهای عضو برای وحدت و صلح‌سازی را ظرفیت تمدنی آنها دانست و اظهار داشت: اینک که این قاره کهن دوباره سربرآورده باید با تکیه بر اخلاق، معنویت، عدالت، عقلانیت و احترام به کرامت انسانی، بار دیگر تمدن‌ساز گردد. سازمان همکاری‌های شانگهای که نماد این «خانواده بزرگ تمدنی» است اکنون در جایگاهی ایستاده که می‌تواند، افق‌های جدیدی از همگرایی منطقه‌ای و همکاری‌های امنیت‌ساز را بنا نهد. رئیسی در مهم‌ترین بخش از سخنرانی خود تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که سازمان همکاری شانگهای به‌عنوان سازمانی در حال رشد با شاخصه‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه، از جایگاه ممتازی در ارتقاء روند توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی برخوردار است. قطعاً مزایای عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای، در تاریخ ماندگار خواهد شد. به‌صورت خاص امیدوارم حضور ایران در این سازمان مهم و تاثیرگذار، بستر تامین امنیت دسته‌جمعی، رهنمون شدن به‌سوی توسعه پایدار، گسترش پیوندها و ارتباطات، تقویت وحدت، احترام بیش از پیش به حق حاکمیت کشورها و هم‌افزایی برای مقابله با تهدیدات محیط زیستی را فراهم آورد. جمهوری اسلامی ایران بر اساس چنین دیدگاهی، سیاست «همسایگی و همگرایی» را مبنای سیاست خارجی خود قرار داده و آن را مسیر مطلوب برای تحقق صلح و ثبات منطقه‌ای می‌داند. جمهوری اسلامی ایران با تجربه بیش از دو دهه مبارزه موفق با تروریسم و افراط‌گرایی، تعهد خود به تضمین امنیت و مبارزه با سلطه‌گری در منطقه را به اثبات رسانده است و آمادگی دارد که تجربه و ظرفیت‌های خود را در چارچوب سازوکارهای سازمان همکاری شانگهای به اشتراک بگذارد تا به‌سوی منطقه‌ای عاری از تروریسم، افراط‌گرایی و جدایی‌طلبی پیش رویم.

پایان راه داستان عضویت در شانگهای
جمهوری اسلامی ایران در جریان بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در «دهلی‌نو» به شکل رسمی به عنوان نهمین عضو اصلی این سازمان مهم منطقه‌ای پذیرفته و معرفی شد. در جریان برگزاری بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای که به شکل مجازی و به میزبانی «هند» برگزار شد، عضویت رسمی به عنوان نهمین عضو اصلی این سازمان منطقه‌ای، پس از طی فرآیند عضویت قطعی و انجام تعهدات رویه‌ای به جمهوری اسلامی ایران اعطا و به تصویب و امضای دیگر اعضا رسید. دیروز همزمان با اعطای عضویت اصلی به جمهوری اسلامی ایران در بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای، در مراسمی با حضور سفیر کشورمان پرچم ایران در کنار پرچم ۸ عضو اصلی دیگر در برابر مقر دبیرخانه این سازمان در پکن به اهتزاز در آمد. روند تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای از عضو ناظر به عضو اصلی، شهریور سال ۱۴۰۰، در اولین حضور دکتر رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین نشست سران این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان آغاز شد. در پایان این نشست که ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد، سران ۸ کشور عضو اصلی، نظر موافق خود را با تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی اعلام و اسناد مربوط به آن را امضا کردند و بر این اساس فرآیند فنی تبدیل عضویت ایران آغاز شد. با انجام فرآیند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای در روند تبدیل عضویت کشورمان، «قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای» در روز ۴ بهمن ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۵ بهمن به تایید شورای نگهبان رسید. سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز هجدم بهمن ۱۴۰۱ قانون الحاق ایران به سازمان همکاری شانگهای را برای اجرا ابلاغ کرد.

استقبال اعضای از عضویت رسمی ایران در شانگهای



رسمی شدن عضویت ایران در سازمان شانگهای با استقبال ویژه سران کشورهای عضو نیز همراه شد. ولادیمیر پوتین در نشست سران شانگهای، از پیشرفت سریع ایران برای عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد و افزود که هدف این انجمن اکنون "کمک به همکارانمان برای ادغام در کارهای چندوجهی" است که توسط آن انجام می‌شود. رئیس جمهور روسیه با استقبال از پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای خاطر نشان کرد: ایران می‌تواند ظرفیت جدیدی را به این سازمان اضافه کند. او گفت: اقتدار و نفوذ جامعه ما همچنان قوی‌تر می شود.علاقه سایر کشورها و ساختارهای بین المللی به فعالیت آن در حال افزایش است. آنها به ما اعتماد دارند و دوستی و همکاری ما را می خواهند. نارندرا مودی، نخست وزیر هند نیز در سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری شانگهای از ایران به عنوان عضو جدید این سازمان یاد کرد و به ایران تبریک گفت.وی اظهار داشت: من خرسندم که ایران به عنوان عضوی جدید به خانواده سازمان همکاری شانگهای می‌پیوندد. شی جینپینگ، رئیس جمهور چین در سخنرانی خود در اجلاس شانگهای در دهلی‌نو ضمن استقبال و تبریک برای عضویت رسمی ایران در این سازمان گفت: جهان امروز دچار تحول خواهد شد، تحولاتی که با چالش‌های جدیدی همراه خواهد بود؛ وحدت یا تفرقه، همکاری یا منازعه، این‌ها سوالاتی است که در زمانه ما مطرح خواهد شد. آرزوی مردم برای داشتن خوشبختی هدف ماست. صلح و همکاری می‌تواند روند جاری دوران ما باشد. امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان نیز دیروز (سه‌شنبه) در سخنرانی خود در نشست سازمان همکاری شانگهای پیوستن ایران به این سازمان را تبریک گفت و بر لزوم تدوین استراتژی برای گسترش سازمان همکاری شانگهای در میان مدت تاکید کرد.

مزایای عضویت رسمی در شانگهای
سازمان همکاری شانگهای در حوزه‌های بسیاری نظیر حوزه اقتصادی فعالیت می‌کند و جمهوری اسلامی ایران، از این پس می‌تواند منافع منطقه‌ای خود را در این حوزه‌ها موثرتر دنبال و تامین کند. همچنین کشورمان به جهت برخورداری از زیرساخت‌های مناسب و شبکه‌های حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، فرودگاه‌ها و بنادر، به ویژه بندر چابهار در دهانه اقیانوس هند، می‌تواند نقش مناسبی از نظر اقتصادی در این سازمان ایفا کند. از سوی دیگر دو کشور بزرگ واردکننده انرژی در جهان یعنی چین و هند در این سازمان عضویت دارند و ایران نیز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان انرژی، فرصت‌های خوبی را برای تقویت همکاری با این کشورها در چارچوب سازمان شانگهای خواهد داشت. طرح کمربند- راه، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و همکاری‌های منطقه‌ای در دیگر حوزه‌ها از جمله دیگر مسائلی هستند که بیش از پیش بر اهمیت عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای به عنوان عضو اصلی می‌افزایند. سازمان همکاری شانگهای یک نهاد بین‌المللی است که توسط چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و ازبکستان در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. در سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان نیز به عنوان عضو پذیرفته شدند.