بی توجهی دولت به مسکن کارگری


گروه راه و مسکن: قیمت سرسام‌آور مسکن و به تبع آن اجاره بهای سنگین عملا بیش از نصف حقوق کارگران را می‌بلعد و حال در شرایطی که حتی کارگران برای پرداخت اجاره در تنگناهای مالی هستند، دیگر توانی مالی برای خرید خانه حتی به شرط دریافت وام هم ندارند.
به گزارش «تجارت»، دستمزد پایین کارگران و از طرفی رشد بی‌‎سابقه‌ی نرخ تورم، امکان خرید مسکن، حتی در قالب طرح‌های ملی، را از کارگران گرفته است. کارگران امروز حتی برای اجاره‌ی خانه نیز با مشکلات بسیاری مواجه هستند تا جایی که سهم مسکن در سبد معیشت خانوار حدود ۵۰درصد است.

تنگناهای کارگران برای خرید خانه
به بنا بر گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس به تازگی منتشر کرده است، تورم بالای اجاره مسکن بر رفاه کارگران تأثیر مستقیم گذاشته و مصرف کالری مستأجران ایرانی را به زیر کف مورد نیاز رسانده است؛ چراکه کارگران برای تأمین هزینه‌ی اجاره‌ی مسکن باید از خورد و خوراک خود بزنند؛ طبق گزارش‌های رسیده اجاره یک آپارتمان کوچک ۶۰ متری در تهران، حدودا ماهی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان است، این در حالی است که در بهترین حالت حقوق و مزایای یک کارگر ۹ میلیون تومان است. حال در شرایطی که حتی کارگران برای اجاره خانه در تنگناهای مالی هستند، دیگر توانی برای سودای خرید خانه هم ندارند. البته دولت با دوبرابر کردن وام مسکن به رقم 960 میلیون تومان، درصدد بالابردن قدرت خرید مردم است اما از آنجایی که اقساط ماهانه این وام، حدود 19 میلیون و 300 هزار تومان است و کل بازپرداخت آن دو میلیارد و 780 میلیون تومان برآورد می‌شود، بازپرداخت این میزان اقساط در توان حتی قشر کارمند هم نیست چه برسد به کارگران.

حقوق 12 میلیونی در برابر اقساط 19 میلیونی!
در همین زمینه عضو کمیسیون عمران مجلس به خانه ملت می‌گوید: در حال حاضر میانگین حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب‌خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت وام مسکن برای اغلب مردم نشدنی است. رحمت‌اله فیروزی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره اقساط ۱۹ میلیون تومانی وام ۹۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن می‌گوید: واقعیت این است که من به عنوان نماینده مجلس هم توان پرداخت قسط ۱۹ میلیون تومانی برای وام خرید مسکن را ندارم، چه برسد به کارگر و کارمندی که صاحبخانه نیستند. وی با تاکید بر اینکه مطمئن هستم کسی نمی‌تواند اقساط ۱۹ میلیون تومانی را پرداخت کند، می‌افزاید: آنهایی که درباره طراحی مدل این تسهیلات و مبلغ اقساط آن تصمیم می‌گیرند، باید توجه داشته باشند که با این شرایط خانوار چگونه از عهده پرداخت اقساط این وام‌ها برمی‌آیند. عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح می‌کند: در حال حاضر میانگین حقوق کارمندان ۱۲ میلیون تومان است، اما بسیاری از متقاضیان مسکن و اقشاری که صاحب‌خانه نیستند، از قشر کارگر هستند یا اینکه شغلی ندارند بنابراین دریافت این وام برای اغلب مردم نشدنی است.

اقشار کم درآمد توان پرداخت اقساط را ندارند



نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفته است: تسهیلات ۹۶۰ میلیون تومانی که هم اکنون برای خرید خانه زوجین در نظر گرفته شده نه تنها تکافوی خرید خانه در تهران را نمی‌دهد، بلکه قشر کارمند و عموم طبقه متوسط جامعه هم توان پرداخت اقساط ۱۹ میلیون تومانی آن را ندارد.رسول فرخی میکال در گفتگو با خانه ملت، در رابطه با اقساط 19 میلیون تومانی تسهیلات خرید مسکن می‌گوید: تسهیلات وام مسکن باید به نحوی باشد که افراد کم درآمد و آسیب پذیر جامعه را مورد هدف قرار داده و زمینه خانه دار شدن این اقشار را فراهم کند. این نماینده مردم در مجلس ادامه داد: اقساط تسهیلات 960 میلیون تومانی که هم اکنون برای خرید خانه زوجین در نظر گرفته شده نه تنها از توان قشر کارمند و عموم طبقه متوسط جامعه خارج است بلکه این مبلغ در صورت دریافت هم تکافوی خرید خانه در تهران را نمی‌دهد و خریداران باید چند برای بر این مبلغ سکنین را تهیه و برای خرید خانه کم متراژ پرداخت کنند. ضمن اینکه متقاضیان برای دریافت این وام، باید بیش از 160 میلیون تومان نیز برگه اوراق خریداری کنند. او با بیان اینکه تصمیم‌ها باید برای مردم موثر و مفید باشد، عنوان می‌کند: این گونه تسهیلات مسکن تنها موجب افزایش شکاف طبقاتی شده و افراد متمولی که توان پرداخت این اقساط سنگین و پرداخت ما به التفاوت نرخ خرید خانه در تهران را دارند، از آن بهره‌مند می‌شوند و سایر افراد جامعه امکان بهره مندی از این نوع تسهیلات را ندارند. او تاکید دارد: باید به این مورد هم توجه کنیم که اگر تسهیلات به حوزه ساخت مسکن سوق پیدا کند، در نهایت خروجی بهتری برای مردم در بلند مدت خواهد داشت. تعادل در عرضه و تقاضا با افزایش تولید مسکن راه اصلی و اساسی برای ساماندهی بازار مسکن است.

امیدوار به مسکن کارگری باشیم؟
هر چند صولت مرتضوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در یک ماه گذشته وعده احداث400 هزار واحد مسکن برای کارگران را داده و گفته است طی تفاهمنامه‌ای که بین معاونت تعاون و سازمان ملی زمین و مسکن انجام شده طی چهار سال ۴۰۰ هزار واحد مسکن کارگری احداث می‌شود اما صاحب نظران معتقدند شرایط تورمی کشور و فریز دستمزدی کارگران مانعی برای اجرای درست این برنامه ها و صاحبخانه شدن قشر کارگران است و دولت باید در وهله اول به جای افزایش وام خرید و ساخت خانه‌های دولتی به فکر کنترل تورم و بهبود وضعیت دستمزد کارگران باشد تا این قشر زحمت کش جامعه هم بتوانند به گردونه خریداران در بازار مسکن باز گردند.