یک پروپاگاندای ناموفق غربی

نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام در روز پنجشنبه به عرصه جدال میان دیپلمات‌های آمریکا و انگلیس با روسیه تبدیل شد که با دعوت از اوکراین در پی تکمیل سناریوی خود علیه برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران و تداوم تحریم‌های موشکی هستند. هر چند موضع‌گیری‌های اخیر تروئیکای اروپایی درباره تمدید تحریم برنامه موشکی ایران، اعمال تحریم‌های جدید و فعال‌کردن مکانیسم ماشه علیه ایران، برنامه‌ هسته‌ای ایران و مذاکرات برجام، موضوع جدیدی نیست.
گزارش ۲۲ بندی گوترش و تاکید بر ازسرگیری مذاکرات
در این جلسه دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش 6‌ماهه خود درباره اجرای قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل را در پنج بخش و ٢٢ بند منتشر کرد و از جمهوری اسلامی خواست از نقض بیشتر برجام خودداری کند. همچنین «رزماری دی‌کارلو»، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل متحد، در نشست شورای امنیت برای بررسی اجرای قطعنامه 2231 ضمن توصیف برجام به عنوان بهترین گزینه برای اطمینان از «ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران» از آمریکا خواست تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.او اضافه کرد: « من درخواست دبیر کل سازمان ملل از ایالات متحده مبنی بر رفع تحریم‌ها یا صدور معافیت‌از آنها، به نحو مشخص شده در برجام را تکرار می‌کنم  و خواستار تمدید معافیت‌های مربوط به تجارت نفت   با جمهوری اسلامی هستم.»
انتقاد سفیر ایران از گزارش گوترش برای عدم‌رسیدگی به دلایل اصلی وضعیت کنونی برجام



 سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تصریح کرد: «متاسفانه برخی از اعضای شورا، به‌ویژه آمریکا تصمیم گرفته‌اند چشم خود را روی واقعیت ببندند و دلایل اصلی چالش‌های مرتبط با برجام را نادیده بگیرند. این کشورها در رفتاری ریاکارانه، بدون در نظر گرفتن کوتاهی و قصور خود در اجرای تعهدات‌شان، ایران را سرزنش و متهم می‌کنند.» امیرسعید ایروانی برنامه‌های فضایی و موشکی ایران را خارج از حوزه و صلاحیت قطعنامه ۲۲۳۱ خواند و گفت: «آماده‌ایم مذاکرات را در اولین فرصت برای بازگرداندن برجام و اطمینان از اجرای کامل آن توسط همه از سر بگیریم.»
۳ کشور اروپایی عضو برجام خواستار تداوم تحریم‌های موشکی ایران
سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌ای مشترک، در حاشیه نشست شورای امنیت، علیه قدرت موشکی ایران و همکاری‌های نظامی تهران–مسکو بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شدند که فعالیت‌های ایران توجیه غیرنظامی معتبری ندارد و «این مسئله ایران را هرچه بیشتر به توانایی‌های مرتبط با تسلیحات اتمی نزدیک می‌کند و این مسئله مایه نگرانی شدید شورای امنیت است.»
آمریکا خواستار ارزیابی دبیرکل سازمان ملل درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین شد
رابرت وود، سفیر و معاون امور سیاسی نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت گفت: «ایالات متحده آمریکا به‌شدت نگران استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه زیرساخت‌های غیرنظامی در اوکراین است. ایران و روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده‌اند. این دو کشور از طریق انتقال این تسلیحات بدون دریافت تایید از شورای امنیت، تعهدات خود را نقض کرده‌اند.
هشدار روسیه به غرب برای حفظ تحریم‌های موشکی ایران
واسیلی نبنزیا، سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، به کشورهای غربی درباره تلاش برای حفظ تحریم‌های موشکی علیه ایران هشدار داد و از آنها خواست به تعهدات خود پایبند باشند.
چین خواستار مهیاشدن شرایط مناسب برای بازگشت به برجام از سوی آمریکا شد
سفیر و معاون نمایندگی چین در سازمان ملل متحد نیز در این نشست شورای امنیت تاکید کرد: «احیای روابط ایران و عربستان که با میانجی‌گری چین انجام شد، به امیدها برای احیای برجام جان تازه‌ای داده است. چین از همه اقدامات برای کاهش تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و معتقد است مذاکرات باید نتایج به‌دست آمده در دوره‌های پیشین را حفظ و به‌صورت عادلانه به نگرانی‌های همه طرف‌ها رسیدگی کند.
یک پروپاگاندای ناموفق غربی
ظهیر اصفهانی، کارشناس سیاست خارجی، در این مورد به «شهروند» گفت: «آنچه این روزها در سازمان ملل توسط سه کشور اروپایی آمریکا  اتفاق می‌افتد، در راستای همان پروپاگاندا و تبلیغات غرب و در چند دهه گذشته و تبلیغات سیاسی آنها در یکی دوسال اخیر در مورد گریز هسته‌ای ایران و ایجاد ایران‌هراسی است. موضوعی که اتفاق نیفتاد و آنها درصدد بهره‌برداری برای مقاصد خود هستند. آنها به دنبال ایجاد فشار روی ایران هستند و در این راه از بلوف‌های سیاسی بهره می‌برند.»
به اعتقاد این کارشناس سیاسی، با توجه به شرایط سیاسی آمریکا به‌ویژه انتخابات ریاست‌جمهوری و آغاز پازل انتخاباتی در این کشور، هم‌اکنون بایدن نیازمند یک مصالحه یا توافق خارجی است و باید آخرین تلاش‌های خود را به کار گیرد. تحریم‌ها و ایجاد وضعیت نه جنگ، نه صلح برای آمریکا در مورد ایران تاکنون نتوانسته است دستاوردی داشته باشد. او در مورد مکانیسم ماشه نیز گفت: «اسنپ بک، بند ترکمانچای برجام بوده و به‌شدت به ضرر منافع ایران بوده است، چه‌بسا اگر ترامپ تدبیر سیاسی داشت، می‌توانست از آن استفاده کند. الان هم آمریکا حق اسنپ‌بک ندارد. روسیه و چین هم مواضع‌شان کاملا مشخص و به نفع ایران است.»