‌پیچید‌ه‌ترین‌ آزادراه ایران چه ویژگی‌هایی ‌دارد؟

روز پنجشنبه قطعه جدید آزادراه تهران ـ شمال ‌با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر راه‌وشهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان در مسیر رفت منطقه ۲ آزادراه تهران ـ شمال به طول ۲۲ کیلومتر افتتاح شد.
قطعه جدید آزادراه تهران ـ شمال به طول 22 کیلومتر که شامل باند غربی قطعه دوم است، به عنوان نخستین افتتاح آزادراهی دولت در سال1402 با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر راه‌وشهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و جمعی از مسئولان استانی و کشوری بهره‌برداری شد.
در این مسیر 17 رشته تونل و 9 دستگاه پل به طول 19.7 کیلومتر احداث شده است. برای احداث مسیر رفت منطقه 2 آزادراه تهران ـ شمال، به ارزش روز، 17هزار میلیارد تومان هزینه شده است. کاهش وقوع سوانح جاده‌ای و صرفه‌جویی سالانه 12.5میلیون لیتر در مصرف سوخت بخشی از مزایای این مسیر است.
کاهش آلاینده‌ها به میزان 511 تن در سال و همچنین کاهش استهلاک وسایل نقلیه عبوری، از دیگر ویژگی‌های تردد مسافران در این مسیر است. برای ساخت این مسیر از قطعه 2 آزادراه تهران ـ شمال، روزانه بیش از 3هزار نفر فعالیت داشتند و 1.1میلیون مترمکعب علمیات کوهبری، ترانشه، سنگ‌برداری و خاکریزی در آن انجام شده است.



86 درصد مسیر عبوری جدید که از روز شنبه برای مسافران باز خواهد بود، تونل و پل است و به همین دلیل مناظر زیبایی از پل‌های بلند و بزرگ با استفاده از قالب‌های شاریو را توسط پیمانکاران ایرانی به نمایش می‌گذارد که نشان از تخصص و مهارت نیروهای فنی و مهندسی کشور دارد.
احداث 9 دستگاه پل به طول یک‌کیلومتر و حفاری 17 رشته تونل به طول 18.7 کیلومتر از جمله مشخصات فنی پروژه در زمان ساخت است.
با بهره‌برداری از این قطعه، آزادراه تهران ـ شمال به استان مازندران متصل و نخستین اتصال آزادراهی استان البرز به مازندران برقرار شد.‌
براساس این گزارش، این ‌قطعه از آزادراه ‌بیشترین حجم تونل و پل را در یک پروژه دارد، ‌به نحوی که 86درصد مسیر از پل و تونل تشکیل‌شده که نشان‌دهنده حجم سنگین عملیات اجرایی به همراه پیچیدگی‌های فنی در ساخت یک آزادراه است.