دختران هندبال ایران جهانی شدند

به گزارش شهروند آنلاین، هفته گذشته بود که کاروان تیم ملی جوانان دختران ایران، کشور را به مقصد هنگ‌کنگ ترک کرد تا در هفدهمین دوره از مسابقات قهرمانی آسیا حضور پیدا کند. این درحالی بود که اغلب دخترانی که در تیم ملی جوانان عضویت دارند، سال گذشته در قالب تیم ملی نوجوانان، موفق به فتح عنوان قهرمانی در آسیا شده بودند. فروردین ماه سال گذشته بود که دختران نوجوان ایران با کسب چهار پیروزی متوالی در مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی قزاقستان برگزار می‌شد، موفق شدند بر بام قاره کهن قرار بگیرند و بدین‌ترتیب جواز حضور در مسابقات جهانی را نیز کسب کنند. قهرمانی دختران نوجوان ایران در مسابقات هندبال آسیا در شرایطی رقم خورد که تا پیش از آن، هیچ‌کدام از تیم‌های مردان و زنان هندبال موفق به چنین افتخارآفرینی نشده بودند. نکته جالب توجه درخصوص حضور تیم ملی هندبال نوجوانان ایران در مسابقات جهانی این بود که سه بازیکن ملی‌پوش کشورمان جزو برترین‌های جهان قرار گرفتند، اما بعد از حدود یک‌سال‌ونیم از این مسابقات، حالا همان تیم، البته با تجربه بیشتر و در قالب تیم جوانان، راهی مسابقات قهرمانی آسیا در هنگ‌کنگ شدند تا بتوانند بار دیگر شگفتی خلق کنند.

ما یک خانواده‌ایم، حمایت می‌شویم اما کاستی هم داریم

پیش از اعزام تیم دختران جوانان به مسابقات قهرمانی آسیا، ملی‌پوشان و کادرفنی این تیم در آخرین روز تمرینی خود که در سالن فدراسیون هندبال برگزار می‌شد، به گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه شهروند نشستند. الناز یارمحمدی، دروازه‌بان 17ساله تیم ملی که سال گذشته در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان، جزو سه دروازه‌بان برتر جهان قرار گرفته بود درخصوص روند آماده‌سازی‌ و شرایط تیم ملی جوانان صحبت‌های جالبی را مطرح کرد. یارمحمدی در بخشی از سخنانش گفت: «شرایط در فدراسیون هندبال خوب است و وزارت ورزش هم همواره حامی تیم ما بوده است. بودن در اردوهای طولانی‌مدت برای دخترانی در سن ما شاید کمی سخت باشد اما وقتی ماحصل تلاش‌مان را می‌بینیم به وجد می‌آییم.» او در پاسخ به اینکه آیا همه‌‌چیز در اردو مهیاست و کاستی وجود ندارد افزود: «کمی‌وکاستی همه جا وجود دارد، همیشه با مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنیم اما ما یک خانواده‌ایم و مطمئن هستم که فدراسیون هندبال و وزارت ورزش نیز تمام همت خود را به‌کار خواهند گرفت تا همین کاستی‌ها هم رفع شود.»

آغاز نه‌چندان خوب در هنگ‌کنگ، به صعود شک کردیم

سرانجام بعد از اعزام تیم ملی جوانان به هنگ‌کنگ، مسابقات قهرمانی آسیا در این رده سنی از نهم تیرماه برای ایران رسما آغاز شد. ملی‌پوشان کشورمان در نخستین دیدارشان برابر حریف قدرتمند‌ خود، چین، قرار گرفتند که جزو سه تیم برتر قاره کهن است. چینی‌ها که به‌دلیل شیوع کرونا در دوره قبلی رقابت‌ها غایب بودند، در این دوره با تمام قوا حاضر شده و در دیدار نخست موفق شدند با نتیجه 23بر 29از سد شاگردان محمدخانی بگذرند. دیدار دوم ملی‌پوشان کشورمان شنبه‌ دهم تیرماه برابر ازبکستان برگزار شد و ملی‌پوشان کشورمان در یک دیدار پرگل با نتیجه بسیار نزدیک 36بر 37از سد حریف گذشتند تا با روحیه خوب به مصاف چین تایپه بروند. در سومین دیدار اما ملی‌پوشان کشورمان عملکرد چندان درخشانی نداشتند و با اختلاف 10امتیاز، این مسابقه را با نتیجه 18بر 28به چین تایپه واگذار کردند تا امیدها برای صعود این تیم به مسابقات جهانی کمرنگ شود.

دو پیروزی متوالی و سلام بر مسابقات جهانی

ملی‌پوشان تیم ملی جوانان دختران که در سه دیدار نخست خود در مسابقات قهرمانی آسیا موفق به کسب یک پیروزی شده و دو شکست متحمل شده بودند؛ در چهارمین دیدار خود و پس از سه روز استراحت، چهارشنبه‌گذشته (چهاردهم تیرماه) در آخرین مسابقه از مرحله مقدماتی به مصاف هند رفتند. در آخرین مسابقه دور مقدماتی گروه B تیم ملی ایران برابر هند به میدان رفت و با وجود فراز و فرودهای بسیار در طول بازی در نهایت موفق شد با نتیجه 39-31هند را شکست دهد و با توجه به تساوی بازی ازبکستان و هنگ‌کنگ با 4 امتیاز به‌عنوان تیم سوم به دور بعد صعود کرد تا منتظر نتیجه هنگ‌کنگ و قزاقستان در گروه A باشد و حریف خود را برای دور بعدی رقابت‌ها بشناسد. با پیروزی شاگردان محمدخانی برابر هند، امیدها برای صعود این تیم به مسابقات جهانی زنده شد و بدین‌ترتیب تنها یک گام تا رسیدن به مسابقات جهانی 2024برای دختران کشورمان مانده بود.

در روز پایانی این رقابت‌ها، تیم ملی هندبال جوانان دختران ایران در آخرین بازی خود در هفدهمین دوره مسابقات قهرمانی جوانان دختران به مصاف تیم قدرتمند قزاقستان رفت و برای قرارگیری در جمع پنج تیم برتر قاره آسیا و صعود به مسابقات جهانی، چاره‌ای جز پیروزی برابر حریف خود نداشت. دختران ایران در پایان این مسابقه با ارائه یک نمایش درخشان توانستند این تیم را با نتیجه 24-27شکست دهند تا سهمیه حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کنند، نکته قابل توجه درخصوص این صعود شیرین به مسابقات جهانی این بود که در ورزش‌های توپ و تور کشور، هندبال، تنها رشته‌ای است که در بخش زنان به مسابقات جهانی راه پیدا می‌کند. ستاره میدان در دیدار روز پنجم این مسابقات کسی جز الناز یارمحمدی، دروازه‌بان تیم ملی جوانان نبود که با چند سیو زیبا، موفق به حفظ نتیجه شد و از نظر روحی نیز کمک زیادی به بقیه بازیکنان می‌کرد.

مربی و بازیکن تیم ملی هندبال زنان: این پیروزی برای مردم ایران است محمدخانی: این صعود را به مردم ایران تقدیم می‌کنم

فاطمه محمدخانی، مربی جوان تیم ملی هندبال دختران جوانان ایران، پس از پیروزی برابر تیم قزاقستان و صعود به مسابقات جهانی گفت: «ابتدا باید این پیروزی را به جامعه هندبال ایران و مردم عزیز کشورمان تبریک بگویم. برای دومین مرتبه دختران هندبال کشورمان موفق به صعود به مسابقات جهانی شدند و این جای خوشحالی بسیاری دارد.»

این مربی جوان در ادامه سخنانش افزود: «بازیکنانم در این دیدار یک نمایش فوق‌العاده داشتند و در نهایت هم به آنچه استحقاقش را داشتند، رسیدند. حضور در جایگاه پنجم آسیا و صعود به مسابقات جهانی را به مردم ایران تقدیم می‌کنم.»

یارمحمدی: تلاش و همدلی باعث پیروزی ما شد

دروازه‌بان 17ساله تیم ملی هندبال جوانان که با درخشش در دیدار پایانی برابر قزاقستان، عنوان برترین بازیکن زمین را نیز از آن خود کرد، پس از این دیدار گفت: «قزاقستان تیم بسیار قدرتمندی است که با تمام قوا برابر ما حاضر شد اما خدا را شاکرم که موفق شدیم با پیروزی برابر این تیم به حق‌مان برسیم و به مسابقات جهانی صعود کنیم.»

او همچنین در ادامه افزود: «خوشحالم که توانستم از دروازه‌ ایران به خوبی حفاظت ‌کنم و فکر می‌کنم علت پیروزی امروزمان چیزی جز همدلی و تلاش تمام بازیکنان نبود. در پایان هم این پیروزی و صعود به مسابقات جهانی را به جامعه هندبال ایران تبریک می‌گویم.»

//اتمام پیام