به‌یاد تیم‌های ریشه‌دار

  تیم‌های لیگ‌ برتری در حالی رقیبان خود را برای حضور در فصل آینده شناختند که جای نام بعضی تیم‌های قدیمی، خالی بود؛ از ابومسلم و پاس بگیرید تا شاهین بوشهر، پیام مشهد، آرارات، شموشک، راه‌آهن، بانک‌ملی و ... . تیم‌هایی که در حال فراموش‌شدن هستند و از بسیاری‌شان فقط یک نام باقی مانده است، اما چرا حضور این تیم‌ها، تنور لیگ را داغ‌تر می کند و ضروری است؟ در پرونده امروز زندگی‌سلام با «حسین بادامکی» بازیکن سابق ابومسلم و «فرهاد کاظمی»، مربی و بازیکن سابق پاس برای پاسخ به این سوال‌ها گفت‌و‌گو کردیم. نکته جالب این‌که وقتی با «کاظمی» تماس گرفتم، می‌گوید: «من مصاحبه نمی‌کنم، ولی اگر کاری داری، درخدمتم.» وقتی که می‌گویم، می‌خواهیم درباره تیم‌های ریشه‌دار ایرانی مثل پاس صحبت کنیم، می‌گوید: «درباره پاس صحبت می‌کنم، درباره ابومسلم و پاس صحبت می‌کنم، درخدمتم».
از آرارات و شموشک تا بهمن و شاهین
مروری بر تعدادی از باشگاه‌های ریشه‌دار و باسابقه‌ای که این روزها اثری از آن‌ها نیست

منحل ‌شدن تیم‌های قدیمی و باسابقه باعث نمی‌شود که از یاد طرفدارهای‌شان بروند. در این مطلب به تعدادی از این تیم‌های ریشه‌دار که روزگاری در قله افتخارات ایران و حتی آسیا درخشیدند، اشاره خواهیم کرد.

پاس تهران نابودی پاس در سال1386 کلید خورد؛ جایی که به همدان هدیه داده شد. باشگاهی که حسن حبیبی و همایون شاهرخی مربیانش بودند و وحید هاشمیان و جواد نکونام را به فوتبال ایران معرفی کرد، با این تصمیم غلط نابود شد.
شموشک  این باشگاه بعد از داستان هایی که در رقابت‌های دسته سوم رقم خورد، منحل شد. شموشک، بازیکنانی مثل رحمان احمدی، محمدرضا خلعتبری، محسن بنگر و ... را به فوتبال ایران تقدیم کرد.
آرارات  این تیم بعد از پرسپولیس و استقلال، سومین تیم پرتماشاگر تهران بود. کارو حق‌وردیان، ادموند بزیک، سرژیک تیموریان، آندو اسکندریان، ادموند اختر و فرد ملکیان، تنها تعدادی از نام‌های بزرگی بودند که از آرارات به فوتبال ایران معرفی شدند.
بهمن  این تیم با وجود انحلال در سال 79، دو بار نایب قهرمان لیگ آزادگان شد و یک قهرمانی و دو نایب قهرمانی در جام‌حذفی به دست آورد. خداداد عزیزی، حمید استیلی، محمد خاکپور، ستار همدانی، نادر محمدخانی، فرهاد مجیدی، علی اصغر مدیرروستا و نعیم سعداوی، مهره‌های سرشناسی بودند که در بهمن توپ زدند.
ابومسلم  این تیم در لیگ تخت‌جمشید، همیشه یکی از بهترین تیم‌های فوتبال ایران بود؛ تیمی که بعد از مدتی نوسان و چند بار تعطیلی، دوباره با قدرت و انسجام به رقابت‌ها برگشت و اواسط دهه80 با مجتبی جباری، بادامکی، آندو تیموریان، خلعتبری و فریدون فضلی، ترکیبی فوق‌العاده در اختیار داشت که تا یک قدمی قهرمانی جام حذفی و حضور در جام باشگاه‌های آسیا پیش رفت.
شاهین  فرزند محبوب بوشهر
در سال 1324، خلیج بوشهر اولین نام این باشگاه بود. این تیم در سال1373 به سطح اول جام آزادگان رسید، اما خیلی زود سقوط کرد. 15سال بعد، شاهین لیگ‌برتری شد و حتی به فینال جام حذفی رسید، اما دوباره سقوط کرد و منحل شد.طارمی محصول این تیم بود.
بانک ملی ‌حدود 16سال از انحلال باشگاه قدیمی فوتبال تهران سپری شده؛ باشگاهی که مهدی مهدوی کیا، مجید نامجومطلق و علی انصاریان را به فوتبال ایران معرفی کرد.
بدون قرارداد و رایگان سرمربی پاس می‌شوم
«فرهاد کاظمی» که هم به عنوان بازیکن و هم مربی در پاس بوده، از امید به احیای آن می‌گوید

باشگاه پاس یکی از قدیمی‌ترین و پرافتخارترین باشگاه‌های فوتبال در ایران بود. این باشگاه موفق به کسب ۵ قهرمانی در بالاترین دسته لیگ فوتبال ایران و یک قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا شده‌ بود که آخرین قهرمانی تیم‌های ایرانی در آسیا بود. فرهاد کاظمی که هم بازیکن و هم سرمربی پیکان بوده، با سپاهان اصفهان در لیگ برتر سال 82 به عنوان اولین تیم غیرتهرانی تاریخ لیگ فوتبال ایران به مقام قهرمانی رسید.
همه بزرگان پاس پای احیای آن هستند
از «کاظمی» درباره آخرین خبرها برای احیای پاس می پرسم که می‌گوید: «الان آقای فرکی، مناجاتی و بزرگان فوتبال پاس پیگیر هستند. ما داریم پیش کسوت‌ها را ترغیب می‌کنیم که دور هم جمع شویم و در آستانه خرید یک تیم لیگ یکی هم بودیم. ان‌شاءا... به زودی این کار انجام شود، اما الان هنوز این تیم را نخریده ایم و هر زمان که اتفاق بیفتد، اطلاع‌رسانی خواهد شد. قصدمان از دور هم جمع شدن این است که یک تیم بخریم. بهتاش فریبا و ... همه گفتند، می‌آیند و پای احیای پاس هستند».
تیم‌های ریشه‌دار
 به لیگ‌ها اعتبار می‌بخشد

از او درباره اهمیت حضور تیم‌های ریشه‌دار در فوتبال می‌پرسم که می‌گوید: «خودتان می‌گویید تیم‌های ریشه‌دار. همین که ریشه و قدمت دارند، موضوع بسیار مهمی است و به هر لیگی، اعتبار می‌بخشد. تیم‌هایی مثل هما، بانک ملی، راه‌آهن و ... حداقل 500 بازیکن به تیم‌ ملی دادند. مگر مثل پیام، پاس، راه‌آهن و ... دوباره گیر می‌آید که بگذاریم به راحتی از یاد بروند و نابود شوند؟»
مربیگری رایگان
هم برای پاس و هم ابومسلم

اودر پاسخ به این سوال ‌که حاضر است برای احیای باشگاه پاس چه کار کند، می‌گوید: «اگر این تیم شکل بگیرد و احیا شود، به همه بزرگان پاس گفتم که من حاضرم رایگان برای این تیم مربیگری کنم. برای اولین بار به شما می‌گویم که برای ابومسلم هم حاضرم همین کار را بکنم. من رایگان می‌ایستم و بازیکنان را تمرین می‌دهم و اصلا قرارداد نمی‌بندم. قرارداد من عرقی است که به این باشگاه‌های ریشه‌دار دارم و با جان و دل در خدمت‌شان هستم.»
رمز قهرمانی پاس در آسیا
 قدمت و یکدلی‌اش بود

از کاظمی می‌پرسم که چرا بعد از پاس، هیچ تیم ایرانی قهرمان آسیا نشد؟ او می‌گوید: «آن موقع تیم‌های آسیایی این‌قدر قوی نبودند. الان تیم‌های آسیایی خیلی قوی شدند. البته رمز موفقیت پاس، به نظر من، ریشه و قدمتش بود که باعث یکدلی پاسی‌ها، دوستی بچه‌های پاس و تلاش‌شان شد. من آن سال در کنار آقای فیروز کریمی، کمک مربی بودم. آن موقع اصلا فکرش را نمی‌کردیم پاس قهرمان آسیا شود، تعارف که نداریم، فکرش را نمی‌کردیم، اما با تلاش و همدلی بچه‌ها، این کار نشدنی به ثمر نشست و شد».
تیم‌های ریشه‌دار باعث افزایش جذابیت و کیفیت لیگ می‌شود
«حسین بادامکی» بازیکن سابق ابومسلم درباره اهمیت حضور تیم‌های قدیمی در لیگ و تلاش‌ها برای احیای ابومسلم می‌گوید


«بادامکی» در پاسخ به این سوال که چرا باید برای احیای تیم‌های ریشه‌داری مثل پاس، ابومسلم، راه آهن و ... تلاش کرد، می‌گوید: «اولین نکته این است که مردم با آن تیم‌ها خاطرات زیادی دارند، بنابراین به آن تیم‌ها تعلق خاطر دارند. این موضوع باعث می‌شود علاقه زیادی به آن تیم داشته باشند و به عبارتی با آن زندگی کنند؛ یعنی با موفقیت آن تیم خوشحالی کنند و با شکست‌هایش، گریه کنند و غصه بخورند. با توجه به این که نسل ما در حال عوض شدن است، حضور نداشتن این تیم‌های قدیمی و ریشه‌دار که شما بعضی‌هایشان را نام بردید، باعث می‌شود به فراموشی سپرده شوند و نسل جدید از ریشه و تاریخچه فوتبال در استان و محل زندگی‌اش اطلاع نداشته باشد».
این تیم‌ها باعث پایداری اخلاق‌
در فوتبال می‌شود

بادامکی ادامه می‌دهد: «با توجه به اتفاقات فرهنگی و اجتماعی که در جامعه  رخ می‌دهد، این تیم‌های ریشه‌دار هستند که باعث می‌شوند اخلاق‌مداری در فوتبال پایدارتر شود. کسی که طرفدار پاس یا ابومسلم بوده، جوانی که امروز می‌خواهد فوتبالیست شود و روزی طرفدار آن تیم‌های ریشه‌دار بوده، می‌داند چه بازیکنان بزرگ و با فرهنگ پهلوانی و جوانمردی در این تیم‌ها بودند، بنابراین شأن و جایگاه خودش را می‌شناسد و می‌داند که این تیم‌ها بر اساس چه معیارهایی بازیکن انتخاب می‌کردند و هم اکنون انتخاب می کنند. این موارد نه تنها در فوتبال که در جامعه هم تاثیرگذار است و توجه‌ها را به سمت مسائل اخلاقی بیشتر می‌کند».
طرفدارهای باتعصب
انگیزه بازیکنان را بیشتر می کنند

بازیکن سابق ابومسلم درباره این‌که آیا حضور تیم‌های قدیمی باعث افزایش کیفیت لیگ هم می‌شود، می‌گوید: «تیم‌های ریشه‌دار به فوتبال هویت می‌دهد و باعث می‌شود جذابیت مسابقات بیشتر شود. تیم‌های ریشه‌دار به دلیل داشتن هویت، طرفدارهای باتعصب‌تری هم دارند، بنابراین توقع تماشاگرهایشان از آن‌ها بیشتر است. همین موضوع باعث می‌شود علاوه بر جذابیت، کیفیت مسابقات هم بیشتر شود. وقتی تیمی ریشه‌دار و قدیمی باشد، تماشاگر همیشه پیگیر آن تیم است، اما وقتی تیمی یک یا 2 سال تشویق می‌شود، اما بعد فراموش می‌شود، چطور دل تماشاگر برایش بسوزد؟ چطور دغدغه صعود دوباره آن تیم به لیگ‌برتر یا موفقیت آن را داشته باشد؟ طرفدار و تماشاگر یک تیم ریشه‌دار از قدیم پیگیر تیم خود بوده، بنابراین همیشه آن عشق و علاقه را دارد. همین موضوع باعث می‌شود بازیکنان تیم‌های ریشه‌دار و قدیمی، برای موفقیت آن تیم بیشتر تلاش کنند و انگیزه بیشتری هم داشته باشند.»