نمی‌خواهیم زنگ تفریح باشیم!

به گزارش شهروند آنلاین، 12 بازی، 10 شکست و فقط 2 برد حاصل کار بلندقامتان ایران در لیگ ملت‌های والیبال جهان بود. تیم ملی والیبال در این تورنمنت فقط توانست از پس چین و آلمان برآید و در نهایت رتبه‌ای بهتر از چهاردهمی کسب نکرد. کسب 11 امتیاز از مجموع 12 بازی به خودی خود عمق فاجعه درباره عملکرد تیم ایران را نشان می‌دهد. شاگردان بهروز عطایی از مجموع 36 امتیاز ممکن حتی یک‌سوم آن را هم کسب نکردند و به جرأت می‌توان گفت شانس آوردیم که تیم‌های بلغارستان و چین بودند تا ایران در قعر جدول رده‌بندی قرار نگیرد. نتایج ضعیف در لیگ ملت‌ها باعث شد تیم ملی ایران در رنکینگ فدراسیون جهانی هم یک پله سقوط کند. شکست‌های پی در پی امتیاز ایران در رنکینگ جهانی را کاهش داد و در نهایت شاگردان عطایی که پیش از شروع لیگ ملت‌ها دارای 267 امتیاز و صاحب رتبه دهم دنیا بودند، بعد از مسابقات 250 امتیازی شدند و در رده یازدهم قرار گرفتند.

بهانه‌هایی که دیگر هیچ کس قبول نمی‌کند

دیگر همه می‌دانند که بلندقامتان ایران با چه مشکلاتی در لیگ ملت‌ها دست و پنجه نرم کردند. از عاجز ماندن فدراسیون والیبال برای حل مشکل ویزای سرمربی و برخی بازیکنان گرفته تا جوان‌شدن ترکیب تیم ملی ایران توسط کادر فنی، همه در این عملکرد ضعیف تاثیرگذار بودند. با این حال، نتایج ایران آنقدر در لیگ ملت‌ها ضعیف و دور از ذهن بود که چنین بهانه‌هایی نیز کارشناسان والیبال را راضی نمی‌کند. والیبال ایران که در سالیان گذشته و تا قبل از المپیک توکیو روندی صعودی داشت و از این تیم به عنوان یکی از قدرت‌های برتر دنیا نام برده می‌شد، حالا هیچ نشانی از گذشته خود ندارد و با شرایطی بد و غیرقابل باور به کار خود در لیگ ملت‌های جهان خاتمه داده است.

پیکان انتقادها به سمت مدیران و کادر فنی

تیم ملی والیبال که با مربیان خارجی نامدار در سال‌های نه‌چندان دور عملکردی فوق‌العاده‌ داشت، طرفداران بیشتری را به خود جذب کرده و نتایج اخیر نمی‌تواند این هواداران پرتعداد را راضی نگه دارد. از این رو، در صفحات اجتماعی و شبکه‌های مجازی سیلی از انتقادها به سمت مدیران فدراسیون و همچنین اعضای کادر فنی روانه شده است. محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، و بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی، بیش از همه مورد اشاره منتقدان و طرفداران تیم ملی هستند و حالا همه علاقه‌مندان به این رشته ورزشی توپ و توری، خواهان سر و سامان دادن به وضعیت تیم ملی ایران هستند.

اتفاق عجیب؛ هیچ مسئولی توضیح نمی‌دهد!

با وجود نتایج ضعیف ایران در لیگ ملت‌ها، انتظار می‌رفت که مدیران فدراسیون، اعضای کادر فنی و شخص سرمربی درباره اتفاقات رخ‌داده و دلایلی که باعث شده چنین نتایجی به دست بیاید، توضیح دهند و تا حدی اذهان عمومی را روشن کنند. مسئولان والیبال ایران اما ظاهرا هیچ علاقه‌ای به پاسخگویی در این مقطع زمانی ندارند و مشخص نیست چه تصمیمی برای آینده خواهند گرفت. همین که در شبکه اجتماعی اینستاگرام مسئولان رسانه‌ای فدراسیون والیبال تصمیم گرفتند کامنت‌های مربوط به پست‌های تیم ملی را ببندند و اجازه انتقاد به طرفداران والیبال را ندهند، به وضوح نشان می‌دهد که مدیران و مسئولان قصد پاسخگویی درباره نتایج ضعیف و عملکرد بدون تدبیر خود را ندارند و فعلا سکوت کرده‌اند. جالب اینکه بعد از شکست‌های متوالی، جز بازیکنان تیم ملی والیبال هیچ کدام از اعضای فدراسیون و کادر فنی از طرفداران و مردم ایران عذرخواهی نکردند که این مساله هم جای تعجب بسیار دارد.

تنها راه حل ممکن؛ صبر!

بلندقامتان ایران که آخرین مرحله از لیگ ملت‌های جهان را در شهر آناهایم آمریکا سپری کردند، حالا در آستانه بازگشت به ایران هستند. ملی‌پوشان در سفری طولانی باید آناهایم را به مقصد تهران ترک کنند و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ساعت 21 سه‌شنبه به وقت تهران وارد ایران خواهند شد. با توجه به موضع سکوت فدراسیون در قبال نتایج و اتفاقات عجیب تیم ملی، به نظر می‌رسد چاره‌ای جز صبر کردن تا زمان بازگشت ملی‌پوشان و روشن‌شدن برخی مسائل وجود ندارد.

جلسه فوری در فدراسیون و انبوه شایعات

در چنین فضایی، از راهروهای فدراسیون والیبال خبر می‌رسد که به‌زودی جلسه‌ای با حضور اعضای هیات‌رئیسه، رئیس فدراسیون، بهروز عطایی، سرمربی تیم ملی، و احتمالا یکی از دستیاران او که در آمریکا حضور داشته، برگزار خواهد شد. در این جلسه قرار است حاضران به بررسی شرایط موجود بپردازند و درباره آینده تصمیم‌گیری کنند. موضوع مهم‌تر اما شایعاتی است که درباره تغییرات برخی اعضا به گوش می‌رسد. بهروز عطایی در بالای لیست شایعات قرار دارد. خیلی‌ها بر این باورند که با وجود مشکلات مربوط به صدور ویزای آمریکا و …، او نتوانسته به خوبی تیمش را برای لیگ ملت‌ها آماده کند و باید جای خود را به فرد دیگری بدهد. تصمیم‌گیری درباره عطایی بر عهده مدیران فدراسیون و شخص داورزنی است. اما جالب اینجاست که خود داورزنی هم در کانون شایعات قرار گرفته است. رئیس فدراسیون والیبال چند ماه دیگر تا بازنشستگی فاصله دارد و برخی شایعات حکایت از استعفای او با توجه به مسائل اخیر و نتایج ضعیف تیم ملی دارد. البته داورزنی به این سادگی‌ها کوتاه نخواهد آمد و بی‌شک پشت سکوت روزهای اخیر او، اتفاق دیگری نهفته است. شاید او با عبور از بحران‌ها تصمیمی بگیرد که به شرایط تیم ملی کمک کند، اما زمان کمی که تا تورنمنت‌های آینده مانده، احتمال ایجاد هرگونه تغییر را کاهش می‌دهد.

نگرانی بابت المپیک پاریس

با همه مسائل مطرح‌شده، نگرانی بزرگ تیم ملی والیبال المپیک پاریس است. تیم ایران که در چند دوره اخیر المپیک حضور پیدا کرده، حالا از پس تیم‌های آسیایی نیز مثل ژاپن برنمی‌آید و این موضوع دغدغه بزرگی را برای کسب سهمیه المپیک پدید می‌آورد. حضور در المپیک 2024 پاریس به شرط موفقیت در مسابقات انتخابی است و با تصویری که تیم ایران در لیگ ملت‌های جهان از خود نشان داد، بعید است موفقیتی در آن دوره از رقابت‌ها نیز حاصل شود. به همین دلیل فدراسیون والیبال باید تصمیم مهمی درباره شرایط تیم اتخاذ کند و اتفاقاتی را رقم بزند که والیبال‌دوستان دوباره از موفقیت‌های ایران خوشحال شوند.

اشتباهاتی رخ داد باورنکردنی! ستاره سابق تیم ملی والیبال در گفت‌وگو با «شهروند»: فرصتی برای تغییر نیست

محمد محمدکاظم یکی از ستاره‌های سابق تیم ملی والیبال ایران است که از نتایج شاگردان عطایی در لیگ ملت‌ها متعجب مانده. او اعتقاد دارد ناهماهنگی بزرگی در مسابقات اخیر رخ داد و اشتباهاتی وجود داشت تا شاهد این نتایج ضعیف باشیم. محمدکاظم درباره ناکامی والیبالیست‌ها در لیگ ملت‌های جهان گفت: «فکر می‌کنم در این مسابقات، هم تیم مدیریتی، هم تیم فنی ایران اشتباهاتی غیرقابل هضم و باورنکردنی داشتند. این روزها خیلی به مساله صادر نشدن ویزا برای برخی اعضای تیم پرداخته شده، اما نمی‌توانم هضم کنم که چطور فدراسیون والیبال نتوانسته جلوی آن را بگیرد. شخص داورزنی آدم باتجربه‌ای در عرصه مدیریت ورزش است و اینکه در مجموعه تحت مدیریت او چنین وضعیتی پیش بیاید و چنین اتفاقاتی را شاهد باشیم، چندان قابل درک نیست.»

او صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: «درباره مسائل فنی نیز شاهد اشتباهاتی بودیم. مهم‌ترین موضوعی که برایم عجیب بود، دیر شروع شدن تمرینات تیم ملی بود. ما تیمی جوان و ناهماهنگ را به مسابقات بردیم. در این شرایط، باید در تهران و قبل از شروع مسابقات زودتر تمرینات را شروع می‌کردیم تا در مسابقات بتوانیم وضعیت بهتری داشته باشیم. بازیکنانی که به تیم ملی ایران اضافه شدند، دیر آمدند و فرصت زیادی برای آماده‌سازی قبل از لیگ ملت‌ها نبود. کادر فنی می‌توانست با تمرینات بیشتر برخی خلأها را پر کند.»

ستاره سابق تیم ملی والیبال در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: «در طول مسابقات، مصدومانی داشتیم و از طرفی، برخی بازیکنان هم در مرحله پایانی ویزایشان صادر نشد. در این شرایط نفرات دوم به بازی گرفته شدند، اما مساله مهم پایین‌بودن تجربه این نفرات بود. اگر در مراحل اول و دوم به نفرات دوم فرصت بیشتری داده شده بود، آنها در مرحله سوم می‌توانستند شرایط بهتری داشته باشند.»

محمد محمدکاظم در پایان افزود: «تیم ایران در زمینه فنی و به‌خصوص در حمله هم مشکلات زیادی داشت. با وجود برخی انتقادها، اعتقاد دارم در دریافت‌ها آمار ایران مناسب بود، ولی در حمله کردن مشکلاتی داشتیم که اینها باید توسط کادر فنی قبل از لیگ ملت‌ها حل می‌شد. علاوه بر اینها، باید ضعف بدنی برخی بازیکنان را هم از عوامل نتیجه‌‌نگرفتن بدانیم که نشان از مسائل فراوان دارد.»

محمدرضا دامغانی: سطح این نسل از والیبال ما همین است

پیشکسوت والیبال کشورمان در گفت‌وگو با «شهروند» در خصوص نتایج تیم ملی والیبال در مسابقات لیگ ملت‌ها گفت: «ما چند سال قبل نسل طلایی والیبال را داشتیم که با حضور بهترین مربیان جهان، با این تیم در دنیای والیبال درخشیدیم. اما حالا آن نسل به دلایلی مثل آسیب‌دیدگی یا بالا رفتن سن کنار رفته و باید بپذیریم که امروز آنها جایگزینی ندارند. نسل جدید والیبال چیزی از خود نشان نداده است. نه از نظر ضریب هوشی می‌توانند جایگزین افرادی چون سعید معروف، شهرام محمودی و سید محمد موسوی شوند، نه از نظر استعداد.

محمدرضا دامغانی در ادامه افزود: «جامعه والیبال می‌دانست که تیم ملی شانسی برای صعود در مسابقات لیگ ملت‌ها ندارد و کاش فدراسیون هم به این موضوع اذعان داشت. اگر فدراسیون از همان ابتدا توضیح می‌داد که ما در حال تغییر نسل هستیم، قطعا جامعه والیبال و مردم برخورد بهتری با آنها می‌کردند.»

این پیشکسوت والیبال در پایان بیان کرد: «در این مسابقات دیدیم که همه تیم‌های بزرگ دنیا هر هفته تیمی جدید با خود می‌آوردند. مثل ایتالیا و لهستان، اما تیم ما یک جایگزین برای بازیکنان خود نداشت. خروجی لیگ ما در سال گذشته، معنوی‌نژاد، حاجی‌پور و خان‌زاده بودند که عملکرد خوبی هم داشتند، اما این خروجی برای تیم ملی ما کافی نیست و مشخص بود که مقابل تیم‌های بزرگ حرفی برای گفتن نداریم.»

//اتمام پیام