توافق برای توسعه خدمات درمانی و آموزشی به‌ویژه در اربعین

شهروند آنلاین؛ دکتر کولیوند و جمعی از معاونان و مدیران جمعیت هلال‌احمر ایران ازجمله «راضیه عالیشوندی»، سرپرست معاونت بین‌الملل هلال‌احمر میزبان سفیر عراق و همچنین وزیر بهداشت جمهوری عراق بودند. این نشست با خوشامدگویی عالیشوندی آغاز شد و پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان صحبت‌های خود را با دستاوردهای این جمعیت در حوزه تولید اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی آغاز کرد.

او گفت: «جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون ۱۲۷ قلم دارو تولید می‌کند. همچنین کارخانه بزرگ دیگری در زمینه عصاره‌گیری گیاهان دارویی دارد. این جمعیت تولیدکننده تجهیزات پزشکی است و در تولید برخی اقلام مثل صافی و ست دیالیز و همچنین سرنگ، سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارد.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر این توانمندی‌ها را بستری برای همکاری و تبادل تجربه با نظام درمانی عراق دانست و ادامه داد: «بیش از ۶ دهه از یک قرن فعالیت هلال‌احمر در ایران همراه با ارائه خدمات توانبخشی بوده است. در سال‌های اخیر تولید اندام‌های مصنوعی الکترونیکی در هلال‌احمر با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، توانست میزان خودکفایی شبکه فراگیر توانبخشی هلال‌احمر در سراسر کشور را افزایش دهد و ما می‌توانیم در این زمینه‌ها نیز همکاری مشترکی با عراق داشته باشیم.»



 

استقبال از همکاری متقابل

آموزش نیروهای امدادی برای پاسخگویی به سوانح و حوادث، از نظر رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران زمینه‌‌ای دیگر برای همکاری‌های مشترک ایران و عراق بود. او گفت: «نقش‌آفرینی هلال‌احمر ایران در آموزش‌های همگانی برای افزایش آمادگی جامعه و همچنین آموزش‌های تخصصی در رشته‌های مختلف نجات، مشهود است. ما در این زمینه در وضعیت خیلی خوبی قرار داریم و می‌توانیم این آموزش‌ها را در اختیار شما بگذاریم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر تأکید کرد: «ما همکاران شما در کشور عراق را از خودمان می‌دانیم و از هرگونه همکاری متقابل استقبال می‌کنیم.»

به‌گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران، این جمعیت هم‌اکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر داوطلب شناسنامه‌دار و فعال دارد که ۱۴۰ هزار نفر از آنها متخصصان رشته‌های مختلف طبیعی، پزشکی و علوم انسانی هستند و همکاری داوطلبانه آنها با هلال‌احمر مستمر است؛ از کاروان‌های سلامت در مناطق روستایی و محروم کشور گرفته تا حضور در ماموریت‌های بزرگی مثل مراسم حج و عتبات و…

او با اشاره به اینکه عراق و ایران از کشورهای مسلمان هستند گفت:‌ «بخشی از خدمات هلال‌احمر به ارزش‌های دینی اسلام برمی‌گردد. به‌عنوان مثال بیش از ۱۱۰ آیه در قرآن، انسان را توصیه به‌کار خیر کرده‌اند.»

کولیوند در پایان به توان کم‌نظیر عملیاتی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: «رئیس کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ سال گذشته در سفر به تهران، اذعان کرد که جمعیت هلال‌احمر ایران، یکی از ۵ جمعیت ملی بزرگ و قدرتمند در میان ۱۹۲ کشور است.»

 

میراث مشترک

آغاز به‌کار بیمارستان امام علی(ع) در شهر نجف که متعلق به جمعیت هلال‌احمر ایران است درنظر وزیر بهداشت کشور عراق فرصتی خوب برای شروع همکاری‌های درمانی دو کشور به‌شمار می‌رود. «صالح مهدی الحسناوی»، وزیر بهداشت جمهوری عراق، آغاز به‌کار بیمارستان امام علی شهر نجف، متعلق به جمعیت هلال‌احمر ایران را نقطه خوبی برای آغاز همکاری‌های مستمر دانست تا همکاری‌ها محدود به ارائه خدمات امدادی و درمانی به زائران در ایام اربعین نباشد و در تمام سال ادامه یابد.

الحسناوی گفت: «اکنون نخست‌وزیر عراق از همکاری دو کشور در زمینه‌های درمانی و امدادی استقبال کرده است و ما آماده توسعه همکاری‌های متقابل هستیم.»

او افزود: «ایران و عراق میراثی مشترک دارند. سالانه میلیون‌ها زائر ایرانی به کربلا و نجف می‌آیند و میلیون‌ها عراقی به مشهد می‌روند.»

 

تلاش هلال‌احمر ایران در حوادث، ستودنی است

در ادامه این نشست «نصیر عبدالمحسن عبدالله»، سفیر جمهوری عراق در ایران، گفت: «من ۸ سال سابقه حضور در ایران را دارم. در این‌ سال‌ها فعالیت‌های هلال‌احمر را در خبرگزاری‌ها و تلویزیون دنبال کرده‌ام و فعالیت‌های امدادی و درمانی شما در ایران و خارج را رصد می‌کنم.»

او ضمن قدردانی از فعالیت‌های بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران گفت: «شما نخستین نهاد حاضر در سوانح و آخرین افرادی هستید که محل حادثه را ترک‌ می‌کنید.»

سفیر عراق در تهران تأکید کرد: «مشارکت هلال‌احمر ایران در کمک به همه کشورهای جهان و حضور پررنگ آن در عملیات‌های بین‌المللی ستودنی است.»

همچنین مشاور وزیر و مدیرکل ارتباطات بین‌المللی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در سخنانی آمادگی وزرای بهداشت دو کشور را برای گسترش همکاری‌ها در سطح بسیار خوبی ارزیابی کرد.

«نیک‌نام» گفت: «روابط ما با عراق در سال‌های گذشته خوب بوده است، ولی اکنون با اقدام‌های کنونی شاهد یک نقطه عطف در بهبود و تعمیق این روابط هستیم.»

در این دیدار نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر عراق در تهران و همچنین محمد حسین نیکنام، مشاور امور بین‌الملل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان، حضور داشتند.

 

یک توافق مهم

در دیدار وزیر بهداشت عراق با رئیس جمعیت هلال‌احمر در تهران، با صدور مجوز فعالیت پزشکان و پرستاران ایرانی در اتاق‌های عمل و بخش‌های بستری عراق و توزیع انواع داروهای ایرانی در این کشور، ویژه ایام اربعین، موافقت شد.

صالح مهدی الحسناوی با درخواست پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، پیرامون صدور فوری مجوز فعالیت پزشکان و پرستاران ایرانی در مراکز درمانی عراق برای ایام اربعین موافقت کرد.

او همچنین در مورد مجوز ورود داروهای ایرانی به خاک عراق گفت: «هم‌اکنون ۸۹ قلم داروی ایرانی برای ورود و توزیع در خاک عراق ثبت و رجیستر شده است. ثبت هر قلم دارو نیاز به طی فرآیندی خاص و زمانبر دارد اما در ایام اربعین از ورود همه داروهای ایرانی برای مصرف زائران حسینی استقبال می‌کنیم.»

الحسناوی همچنین از فعالیت بیمارستان امام علی(ع) جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در شهر نجف اشرف ابراز خرسندی کرد و گفت: «من نیز همچون نخست‌وزیر عراق،‌ تمام تلاش خود را برای تسهیل امور مربوط به بیمارستان نجف به‌کار گرفتم و این مرکز درمانی را بستری برای توسعه و تعمیق همکاری‌های مشترک بهداشتی و درمانی بین دو کشور می‌دانم.»

در این دیدار رئیس جمعیت هلال‌احمر کشورمان از آمادگی امدادی و درمانی این جمعیت برای عملیات اربعین در شهریورماه امسال خبر داد و گفت: «در اربعین امسال ۴ هزار امدادگر و درمانگر هلال‌احمر با استقرار در مراکز درمانی ثابت و برپایی مراکز سیار به زائران، خدمت‌رسانی خواهند کرد و خودروهای نجات، آمبولانس‌ها و اتوبوس‌آمبولانس‌های هلال‌احمر در دو سوی مرزها، مستقر خواهند بود.

// انتهای پیام

عملیات اربعین، الگوی امدادرسانی در تجمعات انبوه