اقیانوس شناسی؛ رشته ناشناخته ولی پر از جاذبه

    من کی‌ام؟
مصطفی حسنیان هستم، دانش‌آموخته کارشناسی اقیانوس‌شناسی دانشگاه دریانوردی و علوم‌دریایی چابهار و دانشجوی کارشناسی‌ ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی. اکنون مدیر اجرایی یک موسسه علمی و پژوهشی و به عنوان پژوهشگر در حال انجام مطالعات روی علوم دریایی و اقیانوسی هستم.

     در رشته اقیانوس شناسی، چه خبر است؟


کارشناسی اقیانوس‌شناسی در ایران یک رشته نوپا و شناخته‌نشده اما پر از جاذبه است. دریاها و اقیانوس‌ها بخش زیادی از کره‌زمین را تشکیل داده‌اند. بنابراین با رشد فناوری، تجارت و حمل‌و‌نقل از طریق دریاها انجام می‌‌شود، از این رو مطالعات اقیانوسی بسیار اهمیت دارد. در این رشته اقیانوس‌ها را از تمام جهات مختلف شامل حرکات فیزیکی زندگی در اقیانوس، شیمی و زمین‌شناسی مرتبط با اقیانوس، جریان‌های اقیانوسی، آب‌و‌هوا و هر چیزی که به اقیانوس‌ها مرتبط‌شود مطالعه خواهیدکرد. رشته اقیانوس‌شناسی از زیرگروه‌های علوم تجربی است و در ایران در دانشگاه‌های دولتی، آزاد و پردیس‌های بین‌المللی ارائه می‌شود و درمقطع کارشناسی گرایش‌هایی مانند فیزیک دریا، زیست شناسی دریا، شیمی دریا و زمین‌شناسی دریا دارد. امکان ادامه تحصیل در رشته اقیانوس‌شناسی در ایران و خارج از کشور وجود دارد و در ایران در دانشگاه‌های معتبری مانند مازندران، هرمزگان، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار و ...  می‌توانید این رشته را بخوانید.
      بعد از دانش‌آموختگی چه چیزی در انتظار یک اقیانوس‌شناس است؟
یک کارشناس اقیانوس‌شناسی با مطالعه فرایندهای زمین‌شناسی شناخت و درک علمی انسان درباره زمین و اقیانوس را بالا می برد و به پیشرفت فناوری کمک فراوانی می‌کند. در واقع اقیانوس‌شناسان با توجه به تحقیقات و ارزیابی به دنبال راه‌های کشف بیشتر اقیانوس‌ها و یافته‌های جدید هستند. آن‌ها به عنوان یک کارشناس وظیفه‌ دارند در زمینه‌های فیزیک، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی دریا تحقیق و پژوهش‌کنند، به دنبال کشف مجهولات دریا و اقیانوس باشند، دانش و اطلاعات خود را برای خدمت‌رسانی بهتر به‌روز‌ کنند، خطرات و آلودگی‌های دریا را پیش‌بینی‌ و پدیده‌های دریا را مدل‌سازی کنند و در پروژه‌های اقیانوس‌شناسی شرکت داشته‌باشند.
 
     این رشته چه چالش‌هایی دارد و درآمد و بازار کار آن چطور است؟
اقیانوس‌شناسی یک رشته نوپا در کشور است که متاسفانه همین موضوع موجب‌شده امروز ارتباط ضعیفی میان دانش‌آموخته و سازمان‌ها ایجاد شود. اگر به ساختار درسی این رشته نگاه کنید متوجه‌می‌شوید با وجود توانمندی این رشته و تامین نیروی انسانی متخصص از آن، همیشه از نگاه و توجه مسئولان مربوط دور بوده‌است. درآمد و حقوق اقیانوس‌شناسان با توجه به محل کار و نوع کار، میزان تجربه و توانایی افراد متفاوت است، اما دانش‌آموخته‌های این رشته از درآمد خوبی برخوردارند و کارشناسان این رشته می‌توانند در مشاغل و مکان‌هایی مانند مرکز اقیانوس‌شناسی، سازمان محیط‌زیست، شیلات، وزارت دفاع، وزارت راه‌وترابری، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان هواشناسی، پژوهشگاه اقیانوس‌شناسی، وزارت جهاد کشاورزی و تمامی سازمان‌ها و نهاد‌هایی که به دریا و سواحل مرتبط هستند، کارکنند.
 
       اقیانوس شناسی به درد چه کسانی می‌خورد و موفقیت در آن چطور به دست‌می‌آید؟
داوطلب این رشته باید به دریا علاقه داشته‌باشد. همچنین انگیزه کار پژوهشی و جست‌و‌جوهای علمی و روحیه برای انجام کارهای عملی لازم است. باید با دریا سازگار باشد و بتواند با دریاها و سواحل ارتباط برقرارکند. علاوه بر آن باید بتواند پیش‌بینی لازم را برای کار در کنار یا روی دریا و مطالعات آن داشته‌باشد.
 اقیانوس‌شناسی رشته خوبی برای افراد علاقه‌مند به دریا و اقیانوس‌هاست و می‌توان زمینه شغلی خوبی را با آن ایجاد کرد چون کشورمان هنوز در بخش صنایع‌دریایی به ارتقای کامل نرسیده‌است. فرد در هر کدام از گرایش‌های این رشته که باشد می‌تواند تاثیر مهمی روی جامعه داشته‌باشد و با انگیزه و تلاش موفقیت‌های بزرگی را رقم‌بزند.