دلهره‌آورترین پل‌های شیشه‌ای جهان

  تجربه اوج استرس، ترس، هیجان، نگرانی و ... در زمان عبور از روی پل‌های شیشه‌ای که همه‌شان معلق هم هستند و تکان می‌خورند، امکان‌پذیر می‌شود. راه رفتن روی پل شیشه‌ای تقریبا همان حسی را دارد که بندبازان در ارتفاعات تجربه می‌کنند، با این تفاوت که روی پل شیشه‌ای، خطری جان شما را تهدید نمی‌کند. اما بعضی‌ها دوست دارند آدرنالین خون‌شان به بالاترین حد ممکن برسد و اوج هیجان را تجربه کنند که پل‌های شیشه‌ای این امکان را برای‌شان فراهم می‌کند. در این بین، به‌نظر می‌رسد ساخت پل شیشه‌ای برای چینی‌ها دیگر کاری ندارد چراکه آن‌ها هر بار یک پل شیشه‌ای طولانی‌تر از قبلی می‌سازند و رکورد طولانی‌ترین پل شیشه‌ای را از خودشان می‌گیرند. جدیدترین پل شیشه‌ای چین در استان «هیبی» و منطقه خوش منظره هونگیاگو ساخته شده که هم اکنون رکورددار طولانی‌ترین پل شیشه‌ای جهان شده است. در پرونده امروز زندگی سلام با این پل و چند پل شیشه‌ای مشهور دیگر آشنا خواهید شد که در ایران خودمان هم یکی از آن‌ها داریم.
طولانی‌ترین پل شیشه‌ای جهان
کجا؟  چین

پل شیشه‌ای هونگیاگو ظرفیت 2 هزار نفر را دارد اما هر بار فقط 500 تا 600 نفر می‌توانند همزمان روی آن راه بروند. بازدیدکنندگان باید کفش‌های مخصوص پارچه‌ای به پا کنند تا آسیبی به سطح شیشه‌ای این پل وارد نشود. پل معلق شیشه‌ای هوانگیاگو، 488 متر طول دارد و ارتفاع آن 218 متر است. عرض پل 4 متر است و از 1077 پنل شیشه‌ای که هر یک 4 سانتی متر ضخامت دارند، ساخته شده است اما اگر تمام این ها به اندازه کافی این پل را مهیج نمی‌کند، بد نیست بدانید این پل معلق واقعا تاب می‌خورد. برای این که ممکن است برخی از بازدیدکنندگان توان تحمل چنین چیزی را نداشته باشند، در فواصلی روی پل، کارمندانی ایستاده‌اند تا به آن‌ها کمک کنند روی پای خود بایستند و بر ترس‌شان غلبه کنند. سازندگان این پل، امنیت آن را تضمین کرده‌اند و پیش از افتتاح آن بارها با وزن‌ها و وسایل مختلف سعی در شکستن پنل‌ها داشته‌اند تا سلامت و امنیت آن تضمین شود. البته پل شیشه‌ای معلق هونگیاگو اولین پل از این نوع نیست که در چین ساخته می‌شود. در حالی‌که این پل عنوان طولانی‌ترین پل شیشه‌ای جهان را به خود اختصاص داده، پل شیشه‌ای ژانگجیاجی گرند کنیون که در سال 2016 در هونان چین افتتاح شد، همچنان با ارتفاع 300 متر عنوان مرتفع‌ترین پل شیشه‌ای جهان را دراختیار دارد.
پل قهرمانان دارای مرتفع‌ترین طناب فنردار
کجا؟  چین

پل شیشه‌ای شهر ژانگجیاجی در استان هونان چین که با پلی چوبی و قدیمی جایگزین شده، معروف به ترسناک‌ترین پل‌ شیشه‌ای جهان است. این پل که از جنس چوب ساخته شده بود و قله‌های دو کوه بودای سنگی را به هم متصل می‌کرد، با تلاش مهندسین به پلی زیبا و شیشه‌ای تبدیل شده است. پل شیشه‌ای ژانگجیاجی طولی حدود 430 متر و ارتفاع 300 متر دارد و در هر بار رفت و آمد، 800 نفر را می‌تواند در خود جای دهد. کف آن از شیشه دو لایه به ضخامت 24 میلی‌متر ساخته شده و از شیشه معمولی پنجره ۲۵ برابر مقاوم‌تر است. به این پل شیشه‌ای لقب پل قهرمانان را هم داده‌اند. نوعی طناب فنردار برای علاقه‌مندان به پرش بانجی در وسط این سازه قرار می‌گیرد که مرتفع‌ترین طناب فنردار برای این ورزش، روی کره‌زمین است. گفته شده ساخت این سازه حدود 3.4 میلیون دلار هزینه داشته است.
 


بر فراز رودخانه یخی
کجا؟  کانادا

این پل شیشه‌ای U شکل در بالای دره آلبرتای کاناداست و از بالای آن تماشای یخچال‌های طبیعی، رودخانه یخ‌زده، کوه و حیات‌وحش منطقه محقق می‌شود. این پل شیشه‌ای در ارتفاع 280 متری است و ترکیب حس قدم‌زدن بر فراز آسمان و احساس این‌که دارید روی یخ راه می‌روید، در ترسناک شدن این پل بی‌تاثیر نیست. این پل شیشه‌ای از دل یک صخره خارج می شود و یکی از اکوسیستم‌های منحصر به فرد در جهان را نشان می‌دهد. بازدیدکنندگانی که به پایین نگاه می‌کنند، همچنین می‌توانند شکل‌های سنگی باستانی را مشاهده کنند.
 
از جنگل و حیوانات‌وحشی
تا جزایر اقیانوس
کجا؟   مالزی

پل شیشه‌ای لنکاوی با دیگر پل‌های ترسناکی که از روی آن‌ها به میان دره‌ای نگاه می‌کنید، متفاوت است. این پل در بالای کوه ماشینچانگ مالزی و در حدود ۹۰ متر بالای جنگل ساخته شده است. ویژگی منحصربه‌فرد این پل، همین است که بازدیدکنندگان از آن می‌توانند چشم‌اندازی خیره‌کننده از اقیانوس و جزایر دیگر در این منطقه را علاوه بر فضای جنگلی مشاهده کنند. یک پایه بلند با ارتفاع ۱۲۵ متر این پل را پشتیبانی می‌کند تا امنیت آن، تضمین شود. دیدن حیوانات وحشی و البته پرندگان و ... از فاصله کم و زیرپای‌تان، تجربه متفاوتی است که با قدم‌زدن روی این پل تجربه خواهید کرد.
 
مراکز خرید روی پل شیشه‌ای
کجا؟  چین

شانگهای دارای برخی از معماری‌های نوآورانه در جهان بوده و یکی از خاص‌ترین آن‌ها، پل شیشه‌ای ترسناک در یکی از مراکز خرید شانگهای است. این ساختمان در واقع دارای سه عرشه بوده که بلندترین آن‌ها در طبقه ۱۰۰ و در ارتفاعی به اندازه ۴۷۴ متر قرار گرفته است. این پل شیشه‌ای که در طبقه صدم واقع شده، ۵۵ متر طول دارد و بلندترین عرشه مشاهده در جهان به شمار می‌رود که امکان خرید و فروش روی آن فراهم است. چشم‌اندازهای خیره‌کننده از دیواره‌ها و کف‌های شیشه‌ای به خصوص در شب‌ها، توجه بسیاری از گردشگران را به خودش جلب می‌کند.
 
استراحتگاه معلق میان صخره‌ها
کجا؟   ویتنام

این پل در ارتفاع ۱۵۰ متری بر فراز جنگلی سرسبز در پارک کوهستانی جزیره موک چاو، محلی برای استراحتگاه معلق است و پیش از دره‌ای چشمگیر بین دو قله، در اطراف صخره‌ها قرار دارد. کف پل از شیشه سکوریت تولید فرانسه ساخته شده که به اندازه کافی قوی است و می‌تواند تا ۴۵۰ نفر را در یک زمان پشتیبانی کند و در عین حال منظره‌ای تماشایی از فضای سبز در تنگه بسیار پایین را به آن‌ها بدهد. نماینده اپراتور پل به خبرگزاری فرانسه گفته است: «مسافران هنگام ایستادن روی این پل می‌توانند زیبایی طبیعت را با چاشنی ترس و دلهره کاملا احساس کنند.»
 
هیر؛ اولین پل تمام‌شیشه‌ای‌و‌قوسی ایران و جهان
شهر «هیر» در استان اردبیل به دلیل داشتن باغ‌های آلبالو و گیلاس به شهر شکوفه‌های گیلاس معروف است و حالا پل معلق تمام‌ شیشه‌ای هم به این شهرت اضافه شده‌است.
این پل، پاپوش می‌خواهد
پل‌های شیشه‌ای و معلق زیادی در دنیا وجوددارد اما پل هیر(هیرلند) این2 ویژگی را با هم دارد و همین، از هیر یک پل استثنایی ساخته‌است که در مقام اولین پل قوسیِ شیشه‌ای در جهان قراردارد. 80میلیارد تومان برای ساخت پل هیر سرمایه‌گذاری شده و همه قطعات شیشه‌ای و کابل‌های فلزی این سازه حیرت‌انگیز را که روی دره «دربند» ساخته شده‌است، مهندسان ایرانی ساخته‌اند. می‌خواهید درباره جزئیات ابعاد پل هیر که اولین پل تمام شیشه‌ای و قوسی‌شکل در ایران و جهان است، بیشتر بدانید؟ این پل که در مساحت حدود 20هکتار برپا شده‌است حدود 210متر طول‌دارد و ارتفاع آن از سطح زمین به نزدیک 80متر می‌رسد. عرض این پل 120سانتی متر و کف آن از ترکیب5لایه شیشه و لمینت طراحی و اجراشده‌است. به همین دلیل گردشگران وقتی می‌خواهند روی این پل راه‌بروند باید پاپوش‌های خاصی بپوشند تا روی آن خش نیفتد.
هزار نفر می‌توانند روی پل باشند
وقتی روی این پل معلق راه می‌روید از طرفی کوه سبلان را می‌بینید و از سمت دیگر باغ‌های میوه هیر، زیرپایتان نهر پرآبی در جریان است و شیشه‌های کف پل این امکان را به شما می‌دهد که همه چیز را ببینید، هیجان‌زده‌شوید یا بترسید و کار خود را با ادامه‌دادن یا ندادن مسیر روی پل تمام‌کنید. هزار نفر به طور همزمان می‌توانند روی پل معلق هیر باشند و این شگفت‌انگیز است. ساخت پل معلق هیر از سال 97 شروع‌شد و 2سال بعد به پایان رسید و در شرایط کرونایی افتتاح شد. پل شیشه‌ای هیر در مسیر اصلی جاده چم به اردبیل قراردارد و از اردبیل با خودرو حدود 40دقیقه طول‌می‌کشد تا به این پل برسید و بتوانید یک عبور هیجان‌انگیز را تجربه‌کنید. البته پل معلق هیر در یک مجموعه گردشگری بزرگ قرار دارد و می‌توانید در کنار آن زیپ‌لاین، صخره‌نوردی، رستوران شیشه‌ای و ... را تجربه‌کنید.
 
دنیا به‌‌‌‌روایت پُل‌‌‌‌ها
حتی ساده‌‌‌‌ترین پل‌‌‌‌ها هم این ظرفیت را دارند که شکل بهتری از دنیا ارائه کنند؛ مثل سکویی برای پرواز بهتر ذهن و ماساژی برای رفع خستگی روح
سیدمصطفی صابری |  روزنامه‌نگار

پل در ادبیات یکی از نمادهای برقراری ارتباط است، در روزگاری که قرار نبود با یک ایموجی بی‌‌‌‌روح در پیام‌‌‌‌رسان‌‌‌‌ها حرف‌‌‌‌مان را بزنیم، این پل‌‌‌‌ها بودند که آدم‌‌‌‌ها را به هم نزدیک و فرصت گپ وگفت و دوستی را فراهم می‌‌‌‌کردند؛ پل‌‌‌‌ها را دوست داریم چون عبور از سختی را ممکن می‌‌‌‌کنند، پل را دوست داریم چون می‌‌‌‌توانیم به‌‌‌‌کمکش از چالشی عبور کنیم، نه فقط عبور، بلکه بر فراز پل، مشکل را به شکل زیباتری ببینیم. پل‌‌‌‌ها که باشند رودخانه‌‌‌‌ها رمانتیک هستند، خیابان‌‌‌‌ها زیباتر هستند، دنیا جور دیگری است. اصلاً تجربه تماشای دنیا از بالا حس متفاوتی دارد. برای همین است کلی مستند و ویدئو داریم که دنیا را از زاویه دید یک خلبان، از نگاه یک عقاب و چنین چیزهایی به نمایش می‌‌‌‌گذارند. شاید لازم باشد برای دیدن دنیا از نگاه یک عقاب متوسل به مستندها شویم اما تماشای شهرمان، طبیعت پیرامون‌‌‌‌مان، رودخانه و دره ای که کنارش هستیم و... از روی پل ممکن است. برای همین است که روی پل که می‌‌‌‌رسیم انگار افق‌‌‌‌های تازه‌‌‌‌ای را می‌‌‌‌بینیم، ترافیک هم قشنگ می‌‌‌‌شود، شهر جذاب می‌‌‌‌شود. رودخانه جور دیگری است. نتیجه این تفاوت زاویه نگاه، می‌‌‌‌شود ادراکی متفاوت. گفته می‌شود وقتی از یک فضانورد معروف تجربه تماشای زمین از آسمان را پرسیدند، او جمله‌‌‌‌ای با این مضمون گفت که در آن لحظه سیاره را شبیه یک خانه دیده و درک دلایل این همه جنگ و تضاد برایش مشکل بوده است، ما هم در مقیاسی کوچک، گوشه یک پل، چون دنیا را جور دیگری می‌‌‌‌بینیم، از خودمان، از حسی که به‌‌‌‌ظاهر خودمان داریم و خیلی چیزهای دیگر دور می‌‌‌‌شویم و افکارمان جای دیگری می‌‌‌‌رود. حالا تصور کنید یک پل شیشه‌‌‌‌ای باشد و برفراز یک منطقه زیبا و سرسبز؛ آن‌‌‌‌وقت دید وسیع‌‌‌‌تری را پیش روی ما قرار می‌‌‌‌دهد و ذهن‌‌‌‌مان را به‌‌‌‌افق‌‌‌‌های گسترده‌‌‌‌تری پرواز می‌‌‌‌دهد. چنین جایی فقط برای لذت بردن در لحظه از زیبایی نیست. برای این است که نگاه ما را به‌‌‌‌زیبایی تغییر دهد. برای این است که افق ذهن‌‌‌‌مان را گسترده کند و برای این است که کمی از دنیای کوچک‌‌‌‌مان با استانداردهای محدودش دور شویم، دنیا و اتفاقاتش را خیلی جدی نگیریم، لحظه‌‌‌‌ای در آرامش باشیم و با حس خوبی که پیامدش است بهتر ببینیم، نه‌‌‌‌فقط طبیعت اطراف آن پل را بلکه هرچیز دیگری را. برای همین است که من پل‌‌‌‌ها را دوست دارم. نه‌‌‌‌به‌‌‌‌خاطر این‌‌‌‌که راه را نزدیک و سهل می‌‌‌‌کند، نه‌‌‌‌به‌‌‌‌خاطر جنبه نمادینش در ادبیات، برای این‌‌‌‌که سکوی پرواز ذهن و نقطه اتصالش به افقی تازه است. برای این‌‌‌‌که یک پل کوچک هم می‌‌‌‌تواند ماساژی باشد برای رفع خستگی روح و طراوت ذهن. 
منابع این پرونده: ایسنا، روزیاتو، فرارو، الی‌گشت و ...