تيم ملي واليبال ايران قهرمان جهان شد

گروه ورزش
ملي‌پوشان جوان ايران يكشنبه شب در ديدار فينال جام جهاني واليبال جوانان جهان در يك ديدار نفس‌گير با نتيجه نزديك 3 بر 2 ايتاليا را شكست دادند و بر قله ايستادند. 
مسابقات واليبال زير 21 سال قهرماني جهان از 16 تير در بحرين آغاز شد و ملي‌پوشان كشورمان كه در دور نخست با تيم‌هاي بحرين، تونس و تايلند هم‌گروه بودند با سه برد متوالي به عنوان صدرنشين راهي دور دوم شدند. 
تيم واليبال زير 21 سال ايران در شرايطي وارد اين مسابقات شده بود كه با سابقه يك بار عنوان قهرماني در سال 2019 جزو تيم‌هاي مدعي به حساب مي‌آمد و به همين دليل تيم‌ها با تمام توان مقابل جوانان كشورمان قرار مي‌گرفتند. 
تيم ايران در دور دوم با تيم‌هاي لهستان، بلغارستان و تايلند در يك گروه قرار گرفت و باز هم با سه برد متوالي از جمله برد سه هيچ مقابل لهستان و دادن تنها يك ست به بلغارستان در اين مرحله باز هم به عنوان تيم نخست راهي دور نيمه‌نهايي شد. شاگردان غلامرضا مومني مقدم در اين مرحله با آرژانتين روبرو شدند و با نتيجه سه بر يك به پيروزي دست پيدا كردند تا همانند سال 2019 هم به فينال مسابقات راه پيدا كنند هم انتقام شكست در بازي مقابل اين تيم در رقابت‌هاي سال 2021 را گرفته باشند.
ايتاليا، تيمي ساخته و پرداخته خوليو ولاسكو معمار نسل طلايي واليبال ايران حريف سروقامتان كشورمان در فينال بود؛ همان تيمي كه در سال 2019 با شكست مقابل ايران از رسيدن به عنوان قهرماني باز مانده بود و مي‌خواست پس از چهار سال انتقام بگيرد. 
تيم ملي جوانان ايران اين مسابقه فينال را با تركيب عرفان نوروزي، مبين نصري، عرشيا به‌نژاد، پوريا حسين‌خانزاده، شايان سپهري‌فرد، اميرمحمد گلزاده و سجاد جلوداريان (ليبرو) آغاز كرد.
تيم ايران ست نخست را خيلي خوب شروع كرد به گونه‌اي كه در امتياز پنج بر يك به سود ايران، سرمربي ايتاليا وقت استراحت گرفت، اما اين روند تا هفت بر يك ادامه يافت. در امتياز 16 بر 9 سرمربي ايتاليا دومين وقت استراحت فني خود را گرفت. در پوئن‌هاي بعدي ايتاليا عملكرد بهتر از خود نشان داد تا مومني‌مقدم در امتياز 19 بر 14 به سود ايران وقت استراحت بگيرد. در امتياز 20 بر 16 يونس جوان وارد زمين شد. در نهايت اين ست 25 بر 20 به سود ايران به پايان رسيد.
عملكرد تيم ايتاليا در ست دوم به ويژه در حمله بهتر از ايران بود و اختلاف امتياز دو تيم در امتياز 16 بر 12 به چهار پوئن رسيد. در امتياز 21 بر 17 به سود ايتاليا، مومني‌مقدم وقت استراحت گرفت تا از افزايش اختلاف جلوگيري كند. در ادامه تيم ايران اختلاف را كاهش داد تا در امتياز 24 بر 23 به سود ايتاليا، سرمربي اين تيم وقت استراحت بگيرد. در نهايت اين ست 25 بر 23 به سود ايتاليا به پايان رسيد.
در ست سوم باز هم تيم ايتاليا شروع بهتري نسبت به ايران داشت و در نهايت 25 بر 23 به پيروزي رسيد تا در ست شماري دو بر يك از ايران پيش بيفتد.
تيم ايران در ست چهارم با سرويس‌هاي خوب و دفاع‌ مناسب به بازي برگشت و با شكست 25 بر 16 ايتاليا، نتيجه ست را با اختلاف 9 امتياز از آن خود كرد و مسابقه را به ست حساس پنجم كشيد.
شاگردان مومني‌مقدم ست پنجم را با امتياز 15 بر 9 به سود خود خاتمه دادند تا در نهايت سه بر دو فاتح اين ديدار حساس باشند و جشن قهرماني را در منامه بحرين برپا كنند.
بعد از اين قهرماني سه بازيكن از ايران به نام‌هاي عرشيا به‌نژاد، مبين نصري و اميرمحمد گلزاده در بخش‌هاي پاسور، بهترين دريافت كننده قدرتي و بهترين قطرپاسور عناوين بهترين بازيكن را كسب كردند و گلزاده در نهايت عنوان ارزشمندترين بازيكن جام يا همان MVP را به خود اختصاص داد. 
دومين قهرماني ايران در مسابقات قهرماني زير 21 سال واليبال جهان بازتاب گسترده‌اي در داخل و خارج از كشور داشت.