امید در سرزمین ظرفیت‌ها

 رئیس‌جمهوری به همراه برخی از اعضای هیأت دولت در قالب ششمین سفر استانی در دور دوم سفرهای استانی صبح دیروز با هدف سفری دو روزه وارد یاسوج، مرکز استان کهگیلویه‌وبویراحمد، شد و مورد استقبال حجت‌الاسلام حسینی نماینده ولی‌فقیه، سیدعلی احمدزاده استاندار، مهدی روشنفکر رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مسئولان استانی قرار گرفت.
دیدار با اقشار مختلف مردم در ورزشگاه تختی یاسوج، افتتاح پروژه‌های بزرگی از جمله سد چمشیر، ابرپروژه پتروشیمی گچساران، کارخانه قند یاسوج، جاده پاتاوه به دهدشت و بیمارستان بهمئی از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در سفر رئیس‌جمهوری به این استان است.
در این سفر برخی از اعضای هیأت دولت نیز رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کنند که با حضور آنان پروژه‌های زیادی از جمله میدان گازی مختار، سد سقاوه، پتروپالایشگاه گچساران، پتروشیمی چرام، مینی پالایشگاه دهدشت و...کلنگ‌زنی شده و می‌شوند.
استان کهگیلویه‌وبویراحمد از مردمی سخت‌کوش و مجاهد برخوردار است



سیدابراهیم رئیسی در بدو ورود به استان کهگیلویه‌وبویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره اهداف و برنامه‌های این سفر، با بیان اینکه کهگیلویه‌وبویراحمد از مردمی سختکوش و مجاهد برخوردار است، گفت: «با تلاش مسئولان و مدیران پرتلاش و با مدیریت استاندار کهگیلویه‌وبویراحمد برخی پروژه‌های مصوب در سفر اول دولت مردمی به این استان به ثمر رسیده که گزارش آن در این سفر خدمت مردم ارائه خواهد شد.»
سد سقاوه ، ۷۰هزار هکتار از زمین‌ها را آبرسانی می‌کند
ابراهیم رئیسی در جمع عشایر مردم شهرستان مارگون بیان کرد: «ورود به استان با حضور در جمع عشایر آغاز شد که امیدوارم مطالبات عشایر همچون مسئله آب رفع شود تا عشایر از آب شرب سالم برخوردار شوند.»
او با بیان اینکه سد سقاوه که بهره‌برداری آن دیروز آغاز ‌شد، ۷۰هزار هکتار از زمین‌ها را آبرسانی می‌کند، گفت: «امکان اینکه در این منطقه عشایری نیز برای عشایر سد احداث شود، وجود دارد.»
رئیسی با بیان اینکه مسئله آب گرم و استفاده از انرژی خورشیدی از مطالبات عشایر بود، افزود: «در مناطق عشایری اکنون پنل‌های خورشیدی وجود دارد و باید اعطای این پنل‌ها تقویت شود.»
او اظهار داشت: «برای بهسازی راه‌های ایلی و عشایری که امکان تردد در مناطق مختلف را فراهم می‌کنند، فعالیت‌هایی انجام شده، ولی کمبودهایی وجود دارد و برای عشایر اعتبارات لازم تصویب شده و تکمیل می‌شود.»
رئیس‌جمهوری پتروشیمی گچساران ‌را افتتاح کرد‌
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر استانی به کهگیلویه‌وبویراحمد، پتروشیمی گچساران را با 83درصد بومی‌سازی در تجهیزات به عنوان ایرانی‌‌ترین پروژه صنعتی‌ افتتاح کرد.
‌پتروشیمی گچساران سالانه یک‌میلیون و 250هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله‌ای به طول 95 کیلومتر تامین می‌کند و محصول آن یک‌میلیون تن اتیلن و نیز 84هزار تن +C3(برش پروپان و سنگین‌تر) در سال خواهد بود. برآورد بودجه ارزی مورد نیاز این طرح 485میلیون یورو بوده و همچنین میزان ارز مصرف‌شده 216میلیون یورو است که بیش از 269میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی انجام گرفته است.
تصویب ۲۶۰۰میلیاردتومان برای مسئولیت‌های اجتماعی کهگیلویه‌وبویراحمد
ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح پتروشیمی گچساران افزود: «پتروشیمی گچساران ابرپروژه‌ای است که در گرمای ۵۰ درجه این ابرپروژه به نتیجه رسید و در راستای رشد تولید و افزایش اشتغال گام بزرگی برداشته شد.»
او با بیان اینکه این پروژه برای امیدوارسازی مردم مطلوب است، گفت: «پتروشیمی گچساران برای مردم امیدآفرین است. این مجموعه، یک مجموعه تولیدی به‌صورت زنجیره‌ای است و پروژه‌های پایین‌دستی فعالی دارد که ارزش افزوده ایجاد کرده و جلوی خام‌فروشی را می‌گیرد.»
رئیس‌جمهوری اظهار داشت: «نکته دیگر، ایرانی بودن پروژه است و ابزار، طرح و مهندسان پروژه کاملا داخلی است. این پروژه اکنون برای ۳هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و ۵۰۰ نفر از کارگران جذب می‌شوند.»
رئیسی با بیان اینکه اشتعال گازها در مشعل‌های گازی موجب هدررفت سرمایه می‌شود، گفت: «با جمع‌آوری آنها حرکتی مثبت انجام می‌شود که هم آلایندگی را حذف می‌کند و هم ثروت کشور هدر نمی‌رود.»
سد و نیروگاه چمشیر افتتاح شد
رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر استانی خود با حضور در محل سد چمشیر، این سد و نیروگاه آن را افتتاح کرد.
سد چمشیر بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیاست که واحد اول نیروگاه این سد صبح دیروز با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر نیرو به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید. این سد با ارتفاع 151 متر دارای مخزنی به حجم 2.3میلیارد مکعب و دریاچه‌ای به طول 48 کیلومتر است که مساحت دریاچه آن 51 کیلومترمربع در تراز نرمال است. عملیات اجرایی سد و نیروگاه چمشیر با اخذ مجوز‌های لازم از سازمان‌های ذی‌ربط با اعتباری حدود 15هزار میلیارد تومان از سال91 آغاز شد.
 نیروگاه برق‌آبی چمشیر دارای سه واحد بزرگ هر یک به ظرفیت 55 مگاوات و دو واحد کوچک (زیست‌محیطی) هر یک به ظرفیت 5.5 مگاوات جمعا 176 مگاوات است که از طریق پست 230 کیلوولت چمشیر به شبکه سراسری متصل می‌شود. نیروگاهی که قرار است سالانه و به طور متوسط 482 گیگاوات ساعت، انرژی الکتریکی تولید کند.
تامین آب کشاورزی و صنعتی، بهره‌مندشدن 85هزار هکتار اراضی کشاورزی استان‌های کهگیلویه‌وبویراحمد و خوزستان، تولید 482 گیگاوات ساعت انرژی پاک برق‌آبی، ایجاد زیرساخت مناسب برای تولید آبزیان و صنایع وابسته، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه و اشتغال‌زایی از دیگر اهداف این طرح اقتصادی است.
رئیس‌جمهوری: «چمشیر» یکی از 5 سد مهم کشور است
رئیس‌جمهوری گفت: «چمشیر یکی از پنج سد مهم کشور است که مخزن آن ۱۰ برابر سد کرج ظرفیت دارد.»
سیدابراهیم رئیسی در گفت‌وگو با رسانه‌ها افزود: «جلوگیری از سیلاب رودخانه زهره گچساران و مطلوب شدن آب آن رودخانه برای مردم منطقه اهمیت این سد را دوچندان می‌کند.»
او تصریح کرد: «این سد با نظارت و بررسی کارشناسان خبره احداث شده که مردم هر سه استان کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان و بوشهر از آب آن بهره‌مند می‌شوند.»
رئیس‌جمهوری افزود: « ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی از آب ذخیره شده سد چمشیر بهره‌مند می‌شوند که با ایجاد اشتغال و تولید، زندگی کشاورزان منطقه به لحاظ اقتصادی متحول خواهد شد.»
رئیسی ادامه داد: «نه‌تنها صنایع و بخش کشاورزی بلکه در برخی از مناطق آب شرب مصرفی مردم نیز از این سد تامین می‌شود.»
نخستین سیاه چادر ایمن عشایری در مارگون افتتاح شد
با حضور رئیس‌جمهوری و مسئولان ملی و استانی نخستین طرح سیاه چادر ایمن به معنای برپا شدن سیاه چادرها روی سکوهایی با ارتفاع یک متر در شهرستان مارگون بهره‌برداری شد.
بزرگ‌ترین پارک آبی جنوب کشور در یاسوج افتتاح شد
همزمان با دور دوم سفر رئیس‌جمهوری به کهگیلویه‌وبویراحمد پارک آبی یاسوج به عنوان بزرگ‌ترین پارک آبی جنوب کشور افتتاح شد. پارک آبی یاسوج با مساحت ۶هزار و ۲۰۰ مترمربع و ظرفیت یک‌هزار نفر در هر سانس، بزرگ‌ترین پارک آبی جنوب کشور است.
کارخانه قند یاسوج به چرخه تولید بازگشت
کارخانه قند به عنوان نماد صنعت کهگیلویه‌وبویراحمد پس از سال‌ها رکود به همت ستاد اجرایی و با حضور رئیس‌جمهوری به چرخه تولید بازگشت. این کارخانه سال‌ها راکد بوده و احیای آن از مصوبات سفر اول رئیسی به کهگیلویه‌وبویراحمد است.
ساخت کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ با ظرفیت تولید روزانه هزار تن قند و شکر آغاز شد و در سال۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسید. این کارخانه تا سال ۱۳۶۲ به تولید ادامه داد، اما پس از آن، در دوره‌های متوالی تعطیل شده است.
کارخانه قند یاسوج در مقطعی با قیمت بسیار نازلی به بخش خصوصی واگذار شده بود و زمانی که رئیسی، «رئیس وقت قوه قضائیه» بود، از این کارخانه بازدید کرد و پیگیری لازم انجام شد و با بررسی شکل گرفته و تایید واگذاری با قیمت غیرواقعی، واگذاری به بخش خصوصی ابطال شد و در سفر نخست رئیس‌جمهوری به استان کهگیلویه‌وبویراحمد در ۹ مهرماه ۱۴۰۰ برای بازسازی این کارخانه اعتباری اختصاص داده شد و کار بازسازی و احیای کارخانه توسط ستاد اجرایی فرمان امام آغاز شد.
رئیس‌جمهوری: احیای کارخانه قند یاسوج دستاورد همت جمعی است
رئیس‌جمهوری گفت: «احیای کارخانه قند یاسوج پس از سال‌ها رکود دستاورد همت جمعی مسئولان محلی و ملی است که جای قدردانی دارد.»
سیدابراهیم رئیسی در آیین احیای کارخانه قند یاسوج به نمایندگی از ۴۴ واحد صنعتی به مدار تولید برگشته، افزود: «از تلاش دسته‌جمعی همه مسئولان متولی به‌ویژه ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) برای به حرکت درآوردن دوباره چرخ‌های این کارخانه تعطیل شده قدردانی می‌کنم.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دولت سیزدهم پنج هزار واحد اقتصادی راکد یا نیمه‌تعطیل، فعال و وارد چرخه شده است، گفت: «پنج هزار واحد تولیدی و اقتصادی احیا شده و باز هم باید احیا شود و ۱۱۸ هزار شغل ایجاد شد.»
او عنوان کرد: «ایجاد ۱۱۸ هزار شغل یعنی کاسته شدن از میزان بیکاری در کشور و ایجاد امید در جامعه و این همان چیزی است که ما دنبال می‌کنیم.»
او با بیان اینکه با خانواده برخی کارگران که صحبت کردم، گفتند ناامید بودند اما الان امید به  میان آنها بازگشته، گفت: « ۱۳۰ کارگر امروز مشغول به‌کار می‌شوند و ۷۰ نفر دیگر جذب خواهند شد، ضمن اینکه در کنار احیای کارخانه ۶۰۰ شغل ایجاد خواهد شد.»