پاسخگويي وظيفه قانوني مسوولان است...

گروه اجتماعي| يك روز بعد از انتشار گزارش رسانه‌ها از پاسخ‌هاي غيرمحترمانه و رفتار قابل نكوهش رييس سازمان بهزيستي كشور در قبال خبرنگاراني كه به نشست خبري اين سازمان دعوت شده بودند، انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران با صدور بيانيه‌اي علاوه بر نقد رفتار اين مقام مسوول، نحوه پاسخگويي رييس سازمان بهزيستي كشور را محكوم كرد و از مسوولان تراز اول دولت خواست كه ضمن تذكر جدي به مديران سازمان‌هاي تابعه، نحوه پاسخگويي در قبال رسانه‌ها را براي ايشان تشريح و تفهميم كنند. 
شنبه هفته گذشته و در آغاز هفته بهزيستي، خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاري‌ها به نشست خبري رييس سازمان بهزيستي كشور دعوت شدند اما محمدعلي قادري از جواب دقيق و شفاف به سوال خبرنگاران روزنامه همشهري، خبرگزاري‌هاي مهر و ايلنا و تسنيم و خبرآنلاين درباره تعداد احكام توبيخ يا تعطيلي مراكز متخلف، آمار تفكيكي مددجويان تحت پوشش، تعداد ورودي‌هاي جديد به دليل شدت گرفتن فقر، ناهماهنگي رقم مستمري مددجويان با خط فقر، تعداد كودكان داراي معلوليت در پرورشگاه‌هاي بهزيستي و نحوه اجراي قانون حمايت از معلولان طفره رفت تا حدي كه توسط خبرنگار روزنامه همشهري مورد طعنه قرار گرفت و خبرنگار اين روزنامه وابسته به شهرداري تهران، به قادري گفت:  «شما مي‌توانيد موضوعات‌ را به خوبي بپيچانيد.» قادري وقتي بابت نحوه پاسخگويي و خودداري از اعلام آمارهايي از جمعيت هدف سازمان، توسط خبرنگاران «اعتماد» و «خبرآنلاين» مورد انتقاد قرار گرفت، پاسخ اين خبرنگاران را با الفاظ توهين‌آميز و رفتار غيرمحترمانه داد ازجمله اينكه خبرنگار «اعتماد» را «مفتش» خطاب كرد و با لحن تهديدآميز به اين خبرنگار گفت: «شما اجازه نداريد درخصوص تنوير افكار يا نكاتي كه همكاران‌تان پرسيدند بخواهيد ورود كنيد. اصلا اين اجازه را شما نداريد. هر سوالي دوست داريد بپرسيد، من در خدمت شما هستم. مگر شما مفتش هستيد؟ مگر شما از دوستان وكالت گرفتيد كه مي‌خواهيد درباره ايشان سوال بپرسيد؟ مگر شما اطلاعات خانواده خودتان را ارايه مي‌دهيد؟ من اجازه ندارم آمار محرمانه مردم را به شما بدهم.»
به كار بردن الفاظ غيرمحترمانه از سوي رييس سازمان بهزيستي درحالي بود كه از نظر اين مقام مسوول، نفرات مددجو با تعداد خانواده‌هاي تحت پوشش تفاوتي نداشتند و سپس در جواب خبرنگار خبرگزاري خبرآنلاين كه اشكال ماهوي و حقوقي برخي وظايف و مسووليت‌هاي سازمان، علت توقف دو ساله انتشار گزارشي از اجراي قانون حمايت از معلولان و موضع رياست سازمان درباره رد عامدانه داوطلبان نابيناي‌ پذيرفته شده در آزمون استخدامي آموزش و پرورش را مورد پرسش قرار داد، به جاي پاسخ به سوالات، خطاب به اين خبرنگار، او را به «خط و ربط خاص» متهم كرد و درحالي كه كاملا مشخص بود كه از سوالات انتقادي خبرنگاران دلخور شده، گفت: «من مي‌دانم‌ برخي اطلاعات از طريق همكاران ما به شما مي‌رسد اما شما بابت درج اخبار اشتباه بايد در برزخ پاسخگو باشي‌. ايجاد حال خوب يك فريضه است، من از نوع سوالات و اخبار شما مطلع شدم مسير شما يك مسير شخصي است‌ و اگر شما در رسانه حال بيش از يك ميليون نفر را تحت خطر قرار دهي‌ بايد در برزخ جواب بدهي‌. قانون حمايت از معلولان پس از سال‌ها مجاهدت در سال ۱۳۹۶ مصوب شد و قانون مذكور ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره دارد، اين نشان مي‌دهد من در اين حد به قانون‌ تسلط دارم و بعيد مي‌دانم شما چنين تسلطي‌ به آن داشته باشيد. اگر اخبار را رصد مي‌كرديد متوجه مي‌شديد كه در ۸ سال دولت قبلي فقط دو بار جلسه تشريفاتي با رييس‌جمهور و يك يا دو بار هم با معاون اول وقت در مورد معلولان برگزار شده اما ما افتخار مي‌كنيم‌ كه در اين دولت سه بار با معاون اول در دفتر وي جلسه داشته‌ايم‌ و من شبانه‌روز كار مي‌كنم. شما اطلاع داريد كه قانون بر لزوم خودروي مناسب‌سازي براي معلولين تاكيد كرده و آيا مي‌دانيد خودروي مناسب‌سازي يعني چه؟» 
بيانيه انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران 
روز دوشنبه 26 تير ماه، انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران با صدور بيانيه‌اي، لحن و روش پاسخگويي رييس سازمان بهزيستي كشور را محكوم و در متن اين بيانيه اعلام كرد: «چگونگي پاسخ گفتن رييس سازمان بهزيستي كشور در جلسه مطبوعاتي ۲۴ تير ماه به پرسش‌هاي خبرنگاران رسانه‌هاي مختلف آشكارا نشان از بي‌اطلاعي برخي مسوولان دولتي از وظيفه خود مبني بر اطلاع‌رساني شفاف و دقيق دارد. نسبت دادن صفت مفتش به خبرنگاراني كه به دنبال يافتن دليل تناقض‌هاي آماري، آمار دقيق و چرايي تصميمات هستند يا حواله دادن امور به برزخ و ممانعت از حضور خبرنگاران در جلسه مطبوعاتي، مخالف با ماده پنج قانون مطبوعات و از نظر نهاد صنفي مطبوعات محكوم است. همچنين طفره رفتن از ارايه اطلاعات دقيق به بهانه‌هاي غيرمعقول باعث عميق‌تر شدن مشكلات اجتماعي به جاي حل آنها خواهد شد. به‌ طور خاص آمار كلي تعداد معلولان ربطي به حريم خصوصي معلولان و نيازمندان ندارد و به تحليل دقيق‌تر تاثير اقدامات و تصميم‌گيري‌ها كمك مي‌كند. انجمن صنفي روزنامه‌نگاران استان تهران خواهان تذكر جدي مسوولان بالادستي دولت به مديران براي پاسخگويي محترمانه و دقيق به پرسش‌هاي روزنامه‌نگاران است.»