چراغ سبز آنکارا به گسترش روابط اقتصادی با ایران


گروه سیاسی: بعد از پیروزی رجب طیب اردوغان، در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، آینده مناسبات آنکارا با تهران در مقام یکی از مسائل جدی، پیش‌روی افکار عمومی و ناظران سیاسی قرار گرفت. طی چند ماه اخیر تا کنون تحرک محسوسی در مناسبات میان ایران و ترکیه صورت نگرفته بود اما به نظر می‌رسد رجب طیب اردوغان، افکار بلندپروازنه را برای آغاز عصری جدید از مناسبات با تهران در سر می‌پروراند. افکاری که مبنای آن می‌تواند بر اساس گسترش مناسبات تجاری و بسط آن به سایر حوزه‌ها در آینده نزدیک باشد.
به گزارش «تجارت»، محمدحسن حبیب اله زاده، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در آنکارا بعدازظهر روز پنجشنبه در دیدار با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه استوارنامه خود را تقدیم کرد. رئیس جمهور ترکیه در این دیدار با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و عاشورای حسینی، عاشورا را نماد برابری مسلمانان و بهانه‌ای برای اتحاد جوامع اسلامی برشمرد. رئیس جمهور ترکیه در ادامه زمینه‌های مختلف همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه را مورد اشاره قرار داد و بر اهمیت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری تاکید کرد. وی تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور را در دسترس دانست و خواستار تلاش مسئولان کشور جهت رفع موانع تجاری و تحقق این رقم شد. رئیس جمهور ترکیه همچنین خواستار افزایش همکاری‌های دو کشور در زمینه مقابله با تروریسم، اسلام هراسی و اتحاد جهان اسلام شد. رجب طیب اردوغان با تقدیم سلام‌های گرم خود به رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور کشورمان، به دعوت بعمل آمده از آقای رئیسی برای سفر به ترکیه اشاره و از سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه ترکیه به تهران ابراز خرسندی کرد. محمدحسن حبیب اله زاده، سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز در ابتدای سخنان خود ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام عاشورای حسینی و شهادت حضرت اباعبدالله حسین (ع) و یاران باوفایش، برنامه‌های خود برای توسعه مناسبات را برای رئیس جمهور ترکیه تشریح و اظهار کرد: دستور کار اصلی دستگاه‌های دو کشور توسعه مناسبات بویژه در زمینه اقتصادی و تجاری است و در عین حال همکاری و همفکری در مسائل سیاسی دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی نیز از مهمترین موضوعات مورد پیگیری خواهد بود. حبیب اله زاده به طیف وسیع همکاری‌ها و مشورت‌های دو کشور در حوزه سیاسی از جمله؛ روند آستانه، گفتگوهای چهارجانبه، قفقاز، فلسطین، جهان اسلام و مبارزه با تروریسم اشاره و بر تعمیق تعاملات دو کشور مهم ایران و ترکیه درخصوص مسائل منطقه‌ای تاکید کرد. سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با تمجید از مواضع مشترک ایران و ترکیه و تعدادی از کشورهای اسلامی در قبال هتک حرمت قرآن کریم، تقویت اتحاد و همبستگی مسلمانان برای مقابله با روند اسلام هراسی و توهین به مقدسات دینی را ضروری دانست.
آمادگی تهران برای تقویت مناسبات با آنکارا
اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان با محوریت آمادگی برای گشترش مناسبات تجاری با ایران در شرایطی ابراز می‌شود که اخیرا احمد وحیدی در دیدار حجابی کرلانگیچ اظهار امیدواری کرد در دوره فعالیت سفیر جدید ترکیه در ایران، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد. وی با یادآوری روابط و توافق‌های موجود بین دو کشور، افزود: لازم است همکاری ها در حوزه ماموریت‌های وزارت کشور هم در مسایلی چون اتباع خارجی، مبارزه با جرائم سازمان یافته و قاچاق سلاح، تقویت شود. وزیر کشور همچنین با مهم دانستن مسایل رود ارس، خواستار ایجاد کارگروه برای توسعه روابط استان‌های مرزی ایران و ترکیه شد. وحیدی با اشاره به حادثه ناگوار اهانت به قرآن کریم که در سوئد و دانمارک اتفاق افتاد، گفت: کشورهای غربی و اروپایی در این زمینه سکوت کردند در حالیکه به احساسات و عقاید نزدیک به 2 میلیارد مسلمان سراسر جهان اهانت شد. وی با تاکید بر اینکه اهانت به قرآن کریم، اهانت به همه ادیان الهی است، اظهار کرد: ایران و ترکیه،دو بال مهم جهان اسلام و منطقه هستند اما غرب و آمریکا به هر دلیلی نمی خواهند دنیای اسلام رشد کند. وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، تقویت روابط دو کشور را برای جهان اسلام و منطقه با اهمیت دانست و تصریح کرد: گسترش همه جانبه روابط دو کشور، صلح و ثبات را در منطقه می گستراند و زمینه برقراری ارتباطات بیشتر مردم را فراهم می‌سازد. وحیدی، حضور کشورهای بیگانه در این منطقه را عامل بی‌ثباتی و اخلال در روابط کشورها برشمرد و اظهار کرد: کشورهای منطقه باید با تعامل و تقویت ارتباطات موجود، بی نیاز از کشورهای بیگانه، به حل مسایل منطقه‌ای مبادرت ورزند.

استقبال ترکیه از تقویت روابط با ایران



سفیر ترکیه هم در این دیدار با بیان اینکه روابط ترکیه با ایران با توجه به اشتراکات تاریخی، فرهنگی و آداب و رسوم، دیرینه و دوستانه است، گفت: کشورش با جمهوری اسلامی ایران در زمینه های گوناگونی همکاری دارد که باید گسترش یابد. کرلانگیچ تقویت تعامل در تجارت مرزی، امنیتی، رفت و آمد شهروندان و مبارزه با تروریسم را خواستار شد. وی همچنین از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در کمک به دولت و ملت ترکیه به هنگام زلزله سال گذشته این کشور، تشکر کرد و گفتاین اقدام جمهوری اسلامی ایران، حس خوبی را در بین مردم ترکیه ایجاد کرد. محمد صادق معتمدیان استاندار ارومیه هم در این دیدار، با اعلام اینکه تمام جاده‌های منتهی به مرزهای دو کشور چهاربانده می‌شود، اظهار کرد: به دستور وزیر کشور ایران، بازارچه های مرزی سلماس و چالدران در حال تکمیل شدن است و به دنبال بازگشایی بازارچه جدیدی هستیم. وی همچنین خوی را به عنوان منطقه آزاد تجاری مشترک پیشنهاد داد و گفت: از طریق خط آهن می توانیم از طریق ترکیه، تجارت با اروپا را پیگیری کنیم