اخبار کوتاه


برگزاری مراسم عزاداری با حضور رهبر انقلاب
آیین عزاداری شب عاشورای حسینی با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از عزاداران سید و سالار شهیدان علیه‌السلام، پنج‌شنبه شب در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با استناد به سخنان امام حسین علیه‌السلام، درباره نقش امید در تلاش و حرکت برای ایجاد تحول و استقامت برای آرمان‌ها به ایراد سخن پرداخت. همچنین در این مراسم آقای مهدی سماواتی به ذکر مصیبت و قرائت دعای توسل پرداخت و آقای مهدی رسولی نیز مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی کرد. آیین تاسوعای حسینی، پنجشنبه در سراسر کشور با شکوه هرچه تمامتر از سوی عاشقان سالار شهیدان برگزار شد.

عاشورا نشان و علمی
برافراشته است که راه گم نشود
سید ابراهیم رئیسی ظهر روز چهارشنبه در جمع عزاداران حسینی در مسجد سلمان فارسی نهاد ریاست‌جمهوری، شناخت صحیح فلسفه قیام امام حسین (ع) و عاشورا را رمز ماندگاری این حرکت عظیم در طول تاریخ عنوان و تصریح کرد: آنچه در عاشورای سال 61 هجری از سوی امام حسین (ع) به نیت جهل‌زدایی، فسادستیزی، امر به معروف و نهی از منکر و در مسیر اصلاح امت صورت گرفت، درباره مسائل جهان امروز نیز دلالت دارد. وی با بیان اینکه امروز به برکت خون مطهر شهدای اسلام، نظم نوین جهانی در حال رقم خوردن است، اظهار کرد: در صف‌بندی امروز جبهه حق و باطل، همه ما موظفیم با اراده راسخ، ایستادگی، مقاومت و کار و تلاش شبانه‌روزی رسالت خود را در راه حق به انجام برسانیم. رئیس‌جمهور، مکتب انقلاب اسلامی را در ادامه و امتداد مکتب امام حسین (ع) و عاشورا دانست و تصریح کرد: همانطور که امام حسین (ع) با بذل خون خود از جامعه جهل‌زدایی کرد، امروز نیز خون مطهر شهدای ما با جاهلیت مدرن مقابله و از جامعه جهل‌زدایی می‌کند. رئیسی، عاشورا و قیام سرخ حسینی را مظهر و منشأ همه تحولات جامعه بشری دانست و افزود: عاشورا نشان و علمی برافراشته است که راه گم نشود.

تاکید وزیر اطلاعات بر پی‌گیری موارد



مربوط به امنیت روانی در فضای مجازی
حجت‌الاسلام خطیب از بررسی چندین پرونده در دستگاه قضایی درباره امنیت روانی در فضای مجازی خبر داد. حجت‌الاسلام سیداسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات پس از نشست شورای عالی فضای مجازی، گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی براساس «مصوبات شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های تنظیم در قوه‌قضائیه» موارد مربوط به امنیت روانی در فضای مجازی را پیگیری می‌کنند. وی همچنین در پاسخ به اینکه «آیا او فضای مجازی را رصد می‌کند؟»، گفت: اگر رصد نکنیم که نمی‌توانیم وزیر باشیم. وزیر اطلاعات در پاسخ به این پرسش که آیا «حاضر است نوه و فرزندش فضای مجازی را در گوشی‌های هوشمند دنبال کنند؟»، پاسخ داد که «در نشست با بچه‌هایش توافق شده در شبکه‌های مربوط به داخل کشور فعالیت داشته باشند».

تاکید کویت بر بهره‌برداری
سریع از میدان گازی آرش
وزیر نفت کویت بار دیگر ادعاهایش درباره مالکیت و بهره برداری از میدان نفتی الدره (آرش) را تکرار کرد. سعد البراک وزیر نفت کویت گفت که کشورش اکتشاف و بهره برداری از میدان نفتی الدره (آرش) را بدون اینکه منتظر ترسیم مرز‌ها با ایران باشد، آغاز خواهد کرد. البراک دیروز پنجشنبه در بیانیه‌ای به اسکای نیوز عربی گفت: بهره برداری از میدان الدره بدون انتظار برای تعیین مرز با ایران انجام می‌شود. میدان گازی آرش (الدره) در شمال خلیج فارس واقع است. شرکت نفتی ژاپنی «ای، او، سی» این میدان را در سال ۱۹۶۷ میلادی کشف کرد. انتظار می‌رود این میدان بتواند روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی تولید کند.

بحرین سفر وزیر خارجه رژیم
صهیونیستی به منامه را به تعویق انداخت
رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که بحرین سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به منامه را به زمان دیگری موکول کرده است. به گزارش رسانه های فلسطینی، روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نوشت: بحرین به خاطر حضور «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی، سفر «الی کوهن» را به زمان دیگری موکول کرده است. الی کوهن قرار بود هفته آینده به بحرین برود. سفر خارجی مقامات رژیم صهیونیستی در ۶ ماهه اول عمر کابینه کنونی، نسبت به کابینه های پیشین، کاهش شدیدی را نشان می دهد. وزیر جنگ این رژیم در این مدت به هیچ کشور عربی سفر نداشته است درحالی که «بنی گانتس» به مغرب و بحرین سفر کرده بود. صدها شهرک‌نشین صهیونیست چهارشنبه شب و بامداد پنجشنبه به مسجدالاقصی یورش بردند. همچنین «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هم با شماری از شهرک نشینان از ورودی باب القطانین به مسجدالاقصی یورش برد.

تلاش روسیه و آفریقا برای ایجاد
یک یک جهان چند قطبی متحد
«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، خواستار مشارکت فعال آفریقایی‌ها در سازمان‌های بین‌المللی شد. پوتین در سخنرانی در نشست عمومی اجلاس سران روسیه و آفریقا ‌‌گفت: «ما اجازه استفاده از سیاست اعمال فشار که از سوی غرب برای رسیدن به اهداف خود استفاده شده را نمی‌دهیم.» وی گفت: «روسیه و آفریقا در تلاش خود برای یک جهان چند قطبی متحد هستند.»