اخبار کوتاه


برپایی پاویون ملی دانش‌بنیان‌ها
در نمایشگاه ملزومات پزشکی هند
پاویون ملی شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه مدیکال هند که از ۱۵ تا ۱۷ مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی دهلی‌نو برگزار می‌شود، تشکیل می‌شود. با توجه به ظرفیت قابل توجه شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه‌ Medical equipment مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری از شرکت‌های دانش‌بنیان برای حضور در پاویون این نمایشگاه حمایت می‌کند. همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری از شرکت‌ها به صورت حضور مستقل و بعد از نمایشگاه حمایت می‌کند. بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و پیش‌بینی بازدید ۳۰ هزار نفر از اقصی نقاط دنیا بر اعتبار این نمایشگاه خواهد افزود. این نمایشگاه امسال در حوزه‌های تجهیزات تنفسی، تجهیزات جراحی، تجهیزات و دستگاه‌های اتاق عمل، تجهیزات گازهای پزشکی، تخت‌های بیمارستانی، رادیولوژی و موارد تخصصی دیگر فعالیت دارد. حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه به همراه نشست‌های B2B خواهد بود. به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، مرکز تجاری ایران - هند پیش از برگزاری نمایشگاه اقدام به شناسایی ظرفیت‌های موجود برای هر شرکت متناسب با تولیدات آن می‌کند. در این اقدامات مرکز تجاری ایران-هند برای هر شرکت یک پروژه مستقل ایجاد می‌کند که طی آن، فرآیند جستجو و انطباق شرکت‌های هندی با محصول ایرانی شروع می‌شود و در نهایت برای هر شرکت ایرانی، سه متناظر هندی تعهد می‌شود.

هفت سازمان و شرکت
به وزارت بازرگانی منتقل می‌‌شوند



مدیرکل امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: هفت سازمان و شرکت به وزارت بازرگانی جدید منتقل می‌شوند؛ بخش تولید در وزارت جهاد کشاورزی باقی و نظارت بازار به وزارت بازرگانی منتقل می شود. علیرضا شاهپری اظهار داشت: کلیات لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب و برای اصلاح برخی از موارد جزئی در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی است. وی افزود: در این راستا هفت سازمان و شرکت به وزارت بازرگانی جدید منتقل می‌شوند. مطابق لایحه، سازمان توسعه تجارت، شرکت نمایشگاه بین المللی، سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و صندوق ضمانت صادرات ایران قطعا به وزارت بازرگانی منتقل می شوند. مدیرکل امور ساختارهای سازمانی سازمان اداری و استخدامی کشور یادآور شد: بخش تولید در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت باقی می‌ ماند و در واقع بخش ذخیره سازی، توزیع و تنظیم بازار به وزارت بازرگانی منتقل می شود. شاهپری افزود: در طول سالیان گذشته چندین بار وزارت بازرگانی ادغام و تفکیک شده است. ساختار وسیله ای است که دولت خدمات بهتری به مردم بدهد. در کشورهای مختلف نیز مسئله وزارت بازرگانی و سایر وزارتخانه ‌ها و ساختار و سازمان‌ ها با توجه به مقتضیات و رویدادهایی که اتفاق می ‌افتاد، دولت ها تصمیم بر تغییر آن‌ ها می ‌گرفتند. وی افزود: در حال حاضر در وزارت صنعت، معدن و تجارت 13 سازمان و شرکت و موسسه ذیل این وزارتخانه وجود دارد؛ بنابراین دولت به این نتیجه رسید با توجه به تنظیم بازار و وظایف حوزه بازرگانی که به نوعی مغفول شده است. در نتیجه دولت مصمم شد که این مسئله یعنی نظارت بازار در یک وزارتخانه به نام وزارت بازرگانی متمرکز شود.

تخلفات در انتخابات اتاق بازرگانی احراز شد
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نامه‌ای به عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه این کمیسیون در خصوص اعمال ماده ۲۳۴ قانون آیین نامه داخلی مجلس مبنی بر رسیدگی به اقدامات مغایر قانون و تخلفات دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی ایران خبر داد. پورابراهیمی در این نامه آورده: مصوبه این کمیسیون در خصوص غیرقانونی بودن انتخابات اتاق ایران به قوه قضاییه ارجاع شده است. همچنین بررسی‌های اولیه کمیسیون اقتصادی مجلس حاکی از وجود تخلفات اساسی و عدم احراز صحت انتخابات اتاق بازرگانی ایران بوده است. این نامه می‌افزاید: برخی تخلفات شامل ترک فعل اعضای شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی ایران منجر به بروز تخلفات گسترده در این انتخابات شده است همچنین شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی درخواست نهادهای ذی ربط برای بررسی این انتخابات را ترتیب اثر نداده است.

کاهش تولید در اروپا به فولاد جهانی هم رسید
داده‌های انجمن جهانی فولاد نشان داد تولید جهانی فولاد خام در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به دلیل کاهش تولید در اروپا و قاره آمریکا با ۱.۱ درصد کاهش سالانه به ۹۴۳.۹ میلیون تن رسید. داده‌ها نشان می‌دهد که تولید در چین، بزرگ‌ترین تولید کننده و مصرف کننده فلز در جهان، ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۵۳۵.۶ متریک تن در ژانویه تا ژوئن رسید. پنج فرد آگاه به موضوع اعلام کردند که چندین کارخانه فولاد چین دستورالعمل‌هایی را دریافت کرده‌اند که تولید امسال را در همان سطح سال ۲۰۲۲ محدود کنند. تحلیلگران نیز اعلام کردند که تولید فولاد چین در سال ۲۰۲۳ احتمالاً برای چهارمین سال متوالی در حدود یک میلیارد تن خواهد بود. انتظار می‌رود که تولید فولاد در نیمه دوم سال در خارج از چین افزایش یابد و تولید کل سال چین را به ۸۴۷ میلیون تن متریک برساند که ۳.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. بر اساس گزارش رویترز، انجمن جهانی فولاد همچنین اعلام کرد که تولید نیمه اول در روسیه به عنوان پنجمین کشور بزرگ تولیدکننده جهان یک درصد افزایش یافته و به ۳۷.۵ میلیون تن رسیده است.