میانجیگری دوحه برای برقراری صلح میان کی‌یف و مسکو


گروه سیاسی: نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در دیدار رئیس‌جمهور اوکراین درباره راه‌حل مسالمت‌آمیز بحران این کشور و چند پرونده مهم رایزنی کرد. «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، روز جمعه (۲۸ جولای)، در سفری رسمی برای دیدار با «دلودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و بررسی چندین پرونده مهم، وارد کی‌یف شد.
خبرگزاری رسمی قطر (قنا)، با انتشار این خبر، نوشت که وزیر خارجه در این سفر حامل سلام امیر قطر بود و در دیدار با زلنسکی، درباره روابط دوجانبه و جدیدترین تحولات بحران روسیه و اوکراین و راه‌های حل مسالمت‌آمیز این بحران رایزنی کرد و بر ضرورت همکاری برای بازگشت به توافق صادرات غلات به منظور تضمین امنیت غذایی جهان تأکید کرد. در ۱۷ جولای جاری، مسکو با تمدید توافقنامه صادرات غلات به اوکراین مخالفت و اعلام کرد که در صورت اجرایی شدن بخش روسی این توافق، آن را تمدید خواهد کرد. روسیه از اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها علیه خود به دلیل جنگ اوکراین که مانع صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی به شدت ناراضی است. محصولاتی که مسکو آن را برای زنجیره غذایی جهانی نیز مهم می‌داند. نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر در ادامه دیدار با رئیس‌جمهور اوکراین، بر حمایت قطر از همه تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز بحران از راه‌های دیپلماتیک و جلوگیری از تشدید تنش تأکید و اعلام کرد که احترام به حاکمیت و استقلال اوکراین و یکپارچگی ارضی این کشور در مرزهای مورد تأیید بین‌المللی ضروری است. رئیس جمهور اوکراین نیز جمعه شب طی پستی در توییتر نوشت که «دیداری هدفمند» با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی داشته است. وی تصریح کرد که در این دیدار گام‌های بیشتر برای تضمین امنیت غذایی جهانی و اقدام برای ایجاد گذرگاه امن برای غلات، طرح برای صلح، بازگشت کودکانی که از جانب مهاجمان وادار به ترک خانه‌های خود شده‌اند، بررسی شد. زلنسکی ضمن تقدیر از حمایت‌های دوحه، افزود که در این دیدار طرح بازسازی اوکراین و سرمایه‌گذاری قطر نیز بررسی شد و دیدار نخست‌وزیر قطر از کی‌یف تجسم عملی حمایت‌ و هم‌بستگی قطر با اوکراین است. نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، ژوئن گذشته نیز به مسکو سفر کرده بود و در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌‌جمهور روسیه به بررسی تلاش‌های بین‌المللی برای حل بحران اوکراین و عدم اتخاذ تصمیماتی که به تشدید تنش منجر می‌شود، پرداخته بود.
صحبت به میان آمدن از تلاش قطر برای میانجی‌گری میان اوکراین و روسیه در شرایطی است که اخیر رئیس‌جمهوری روسیه در دیدار با رهبران آفریقا در مورد اوکراین در سن پترزبورگ گفت: این را همه نمی‌دانند؛ اما ما به خوبی می‌دانیم که کی‌یف در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استقلال خود را بر اساس اعلامیه استقلال به دست آورد و در این اعلامیه سیاه و سفید نوشته شده بود که اوکراین یک کشور بی‌طرف است. اینکه چرا غرب شروع به کشاندن اوکراین به ناتو کرد، کاملاً برای ما روشن نیست و از نظر مسکو، این دقیقاً همان تهدید اساسی برای منافع روسیه است. پوتین با اشاره به اینکه قبلاً "پیش نویس پیمان صلح مورد توافق قرار گرفته است"، تکرار کرد: ما همیشه علناً گفته‌ایم که آماده مذاکره هستیم. وی گفت: اما پس از عقب نشینی نیروهای ما از نزدیکی کی‌یف - و از ما خواسته شد که این کار را انجام دهیم تا شرایط برای انعقاد یک توافق نهایی فراهم شود؛ اما مقامات کی‌یف تمام توافقات قبلی را کنار گذاشتند. پوتین افزود: بنابراین فکر می‌کنم توپ کاملاً در زمین آنهاست. من در مورد جزئیات آنچه در مورد آن به توافق رسیدیم صحبت نمی‌کنم. فکر می‌کنم صحبت در مورد آن اکنون درست نیست. در همین راستا، رئیس‌جمهوری روسیه اعلام کرد که علیرغم اینکه کشورهای غربی تنها بر اساس منافع خود در هر درگیری بین‌المللی کار می‌کنند، روسیه هرگز از مذاکره درباره اوکراین خودداری نکرده و همیشه آماده است تا راه‌های صلح‌آمیز را برای حل و فصل اوضاع در آنجا جستجو کند. پوتین با انتقاد از سیاست‌های کشورهای غربی گفت: "آیا آنها فراموش کرده‌اند که اوضاع سودان را منفجر کردند؟ آیا فراموش کرده‌اند که
در سوریه چه کردند؟ آنها به منشور سازمان ملل اهمیتی نمی‌دهند، آنها حقوق بین‌الملل را تنها زمانی به یاد می‌آورند که فکر می‌کنند این ابزارها می‌تواند علیه کسی استفاده شود، مثلا در این مورد علیه روسیه.



وی با بیان اینکه آنها در هیچ کاری موفق نخواهند شد، تصریح کرد: اگر آنها خواستار پایبندی به منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند، باید خودشان به این هنجارها پایبند باشند.