مزایای افزایش تولید کالاهای اساسی


گروه صنعت و تجارت: گزارش‌ها نشان می‌دهد که با توجه به اینکه ایران وابستگی شدیدی به واردات کالاهای اساسی دارد و مسیر واردات ایران نیز به شدت تحریم‌پذیر است لذا افزایش تولید داخل می‌تواند راهکاری برای کاهش آسیب‌پذیری ایران باشد.
به گزارش تجارت»، ایران کشوری وابسته به واردات کالاهای اساسی است و سالانه بالای 15 میلیارد دلار صرف واردات کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی می‌کند و به همین دلیل ارز در تجارت خارجی ایران اهمیت زیادی دارد. وضعیت واردات کالاهای اساسی و وابستگی ایران به حدی است که برخی از مقامات و حتی اقتصاددانان این موضوع را مهمترین نقطه ضعف اقتصاد کشور می‌دانند چرا که وابستگی به واردات به دلایل مختلفی کشور را با چالش مواجه می‌کند که تحریم و تورم تنها نمونه‌های مهم آن هستند.

واردات کالاهای اساسی و تورم
یکی از پیامدهای وابستگی به واردات کالاهای اساسی شکل‌گیری تورم در کشور است. به عنوان مثال از زمان جنگ روسیه و اوکراین، با توجه به اینکه این دو کشور از صادرکنندگان مهم غلات در جهان به شمار می‌‎روند به یکباره قیمت مواد غذایی در جهان سر به فلک کشید و همین امر باعث شد که ایران در تأمین برخی از محصولات از جمله روغن و نهاده‌های دامی با مشکل مواجه شود و با قیمت بالا آنها را وارد کشور کند و دولت گاها مجبور شد برای اینکه تاثیر تورمی آنها را کنترل کند یارانه زیادی را پرداخت کند که این موضوع نیز منجر به رشد کسری بودجه شد. از طرف دیگر بانک مرکزی در این شرایط ناچار می‌شد که خط اعتباری مستقیمی با دولت برقرار کند و ارز واردات را تأمین کند که این نیز باعث رشد پایه پولی در کشور شد. مجید کریمی مدیرکل دفتر مطالعات بازارهای مالی وزارت اقتصاد چندی پیش در نشستی به این موضوع اشاره کرد و گفت «هم‌زمانی افزایش 57 درصدی دستمزد با جنگ روسیه و اوکراین موجب افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی در ماههای نخست سال گذشته شد و کشور ما هم در این زمینه خیلی وابسته به واردات است و این دو عامل موجب افزایش نرخ تورم در کشور شدند و در تیر ماه سال گذشته نیز در مقایسه با تیر ماه سال قبل از آن نرخ خرید گندم ۸۲ درصد افزایش یافت که اثر بدی بر اقتصاد داشت».
لزوم افزایش تولید و تغییر مبادی واردات



کارشناسان عقیده دارند که مهمترین راهکار کاهش وابستگی ایران به واردات کالاهای اساسی افزایش تولید آن کالاهایی است که امکان آن در داخل وجود دارد. «مهدی سروی» کارشناس کشاورزی با بیان اینکه حدود ۱۴.۵ میلیارد دلار در دو سال اخیر واردات کالاهای اساسی از جمله غلات، نهاده‌های دام و طیور، روغن خوراکی برنج و شکر داشتیم، اظهار کرد: این میزان واردات بسیار بالا است و به دلیل جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت‌های جهانی ارزش واردات این کالاها به شدت طی دو سال اخیر افزایش پیدا کرده و وابستگی جدی در این اقلام داریم. وی ادامه داد: «قدم اول در کاهش وابستگی این است که باید میزان تولید داخلی را افزایش دهیم و به سمتی حرکت کنیم که تولید محصولاتی مانند گندم، جو، نهاده‌های دامی و روغن خوراکی در کشور افزایش یابد. همچنین برای اینکه به منابع آبی کشور فشار نیاید باید کشت دیم جایگزین کشت آبی شود». این کارشناس کشاورزی اضافه می‌کند: اگر بتوانیم میزان تولید محصولاتی را که قابلیت تولید در کشور دارند افزایش دهیم حتی اگر بازارهای جهانی به دلیل جنگ و خشکسالی با کاهش عرضه و افزایش قیمت روبه رو شوند، ما دچار تورم نخواهیم شد. وی تصریح کرد: در شرایط فعلی وابسته به واردات هستیم و بخشی از کالاهای مورد نیاز را باید وارد کنیم. در کوتاه مدت امکان تامین بخش قابل توجهی از این وابستگی از طریق تولید داخل فراهم نیست. بنابراین نیاز به واردات وجود دارد اما اینکه واردات از چه مسیری باشد تا کشور را دچار بحران نکند، یک چالش است. سروی در ادامه گفت: بررسی مبادی واردات کالاهای اساسی نشان می دهد که در شرایط فعلی تحریم و حتی در شرایطی که تحریم نبودیم و می‌توانستیم از هر کشوری کالا وارد کنیم، کانال‌های وارداتی محدود به چند شرکت آمریکایی و اروپایی و کانال‌های مالی قابل تحریم بود. در این زمینه وزارت جهادکشاورزی و بانک مرکزی نقش ویژه‌ای داشتند زیرا مسیرهایی را انتخاب کردند که دم دست‌ترین مسیر برای واردات کالاست اما این مسیرها به موجب شرایط تحریم همواره دچار چالش است و طرف مقابل می‌تواند هر لحظه و حتی برای گرفتن امتیازات ویژه از ما مسیر این کالاها را با مشکل مواجه کند و کالا به کشور وارد نشود که در نهایت عدم عرضه به موقع کالا به کشور باعث گرانی می‌شود. وی در اضافه کرد: به دلیل مشکلاتی که در تامین ارز واردات کنجاله از مسیر بانک آلمانی در هفته‌های گذشته پیش آمد باعث شد که عرضه نهاده در بازار با مشکل مواجه شود و مرغداران مجبور شوند نهاده را با قیمت‌های بالاتر از بازار آزاد خریداری کنند و در نهایت در مقطعی قیمت مرغ افزایش یافت. این کارشناس کشاورزی گفت: این مسیر واردات قابل تحریم است. هزینه کشور را زیاد می‌کند. هزینه کشور از این جهت که هم کالا به موقع عرضه نمی‌شود و هم هزینه انبارداری به آن می‌خورد و قیمت کالا مجدد افزایش می یابد. این ها مواردی است که دولت باید به آن توجه کند تا مشکلات فعلی مرتفع شود».

ارز واردات و کسری بودجه
به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و از طرف دیگر به دلیل افزایش مصرف داخلی و همچنین بحران تولید برخی از محصولات دولت سالانه میزان ارز تخصیص به واردات کالاهای اساسی را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر به عنوان نمونه در بحث گندم و آرد ناچار است برای جلوگیری از افزایش قیمت یارانه بیشتری پرداخت کند که این موضوع تبعات سنگینی در اقتصاد ایجاد کرده و باعث رشد قاچاق و رانت شده است. با توجه به اینکه دولت منابع کافی برای تأمین یارانه ندارد ناچار است به بانک مرکزی متوسل شود. در آخرین گزارش پولی و مالی بانک مرکزی خود این بانک اعلام کرده که بخشی از افزایش پایه پولی ناشی از تخصیص ارز به دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان برای واردات کالاهای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی بوده که بخشی از رشد پایه پولی در کشور ناشی از همین اتفاق است. در نهایت اینکه تمامی راهکارها به افزایش تولید در کشور ختم می‌شوند اما ابزارهای لازم برای افزایش تولید در کشور فراهم نیست چرا که در شرایط کنونی با توجه به قیمت‌گذاری دستوری و تورم افسارگسیخته بازدهی بخش واقعی اقتصاد کشور ناچیز است و سرمایه در این مسیر قرار نمی‌گیرد. نمونه آن سیاستی است که دولت در صنعت پتروشیمی اعمال کرد، یعنی از یک طرف نرخ گاز خوراک تحویلی و سوخت را به ترتیب 40 درصد و 100 درصد افزایش داد و از طرف دیگر از افزایش قیمت محصولات پایه در بورس کالا جلوگیری کرد و در نهایت اینکه شرکت‌ها را وادار کرده تا ارز حاصل از صادرات خود را به قیمت 28 هزار تومان به بانک مرکزی بفروشند. چین سیاست‌هایی موجب خروج سرمایه از اقتصاد خواهد شد و به تولید در کشور ضربه می‌زند کما اینکه اکنون طبق اخبار تعدادی متانول‌سازان واحدهای تولیدی خود را تعطیل کرده‌اند.