عزم راسخ تهران و د مشق برای تحکیم مناسبات


گروه سیاسی: د ر اد امه مناسبات رو به بهبود  و تقویت تهران و د مشق، د یروز –د وشنبه- فیصل مقد اد  وزیر امور خارجه سوریه، میهمان حسین امیرعبد اللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان بود . حضور مقد اد  د ر تهران د ر شرایطی صورت گرفت که طی چند  وقت اخیر تحرکات غیرسازند ه آمریکا و نیروهای تحت الحمایه‌اش د ر سوریه، سطحی از ناآرامی‌ها را د ر سوریه به همراه د اشته است. با این وجود  به نظر می‌رسد  ایران و سوریه تحت هر شرایطی خواهان تحکیم مناسبات و تقویت روابط با یکد یگر هستند . به گزارش «تجارت»، حسین امیرعبد اللهیان د یروز د وشنبه د ر نشست خبری مشترک با «فیصل مقد اد » همتای سوری خود  د ر تهران، با اشاره به سفر هیاتی سیاسی و اقتصاد ی برای پیگیری توافقات سفر اخیر آیت الله رئیسی به د مشق اظهار د اشت: د ر هیات اعزامی سوریه، علاوه بر وزیر خارجه این کشور وزرای اقتصاد  و ارتباطات د ولت سوریه نیز حضور د ارند  و امروز همزمان با این د ید ار، نشست کمیسیون مشترک اقتصاد ی ایران و سوریه به ریاست آقای بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و همتای سوری وی برگزار شد ه است. امیرعبد اللهیان یکی از محورهای رایزنی خود  با وزیر خارجه سوریه را پیگیری اجرایی شد ن اسناد  همکاری های امضا شد ه د ر سفر آیت الله ابراهیم رئیسی به د مشق عنوان کرد  و گفت:‌ امید واریم با پیگیری‌های مستمر سفرای د و کشور، شاهد  پیشرفت اجرای توافق‌ها د ر زمینه های مختلف باشیم. به گفته وی تشکیل شرکت مشترک بیمه، توافق برای معاملات تجاری با پول ملی د و کشور، آغاز سفر زائران ایرانی به سوریه به شکلی مناسب و با توجیه اقتصاد ی که هموطنان بتوانند  به اماکن زیارتی د ر سوریه د سترسی پید ا کنند ، از د یگر محورهای گفت و گوهای وزرای خارجه ایران و سوریه بود .

تاکید  تهران و د مشق بر تقویت بخش خصوصی د ر مناسبات د و جانبه
امیرعبد اللهیان بیان کرد : تقویت بخش خصوصی د و طرف، افزایش سفرهای هوایی میان د و کشور به موازات توسعه همکاری های اقتصاد ی و نیز همکاری د ر حوزه ترانزیت نیز امروز مورد  بحث قرار گرفت. رئیس د ستگاه د یپلماسی کشورمان همچنین گفت: برای پیگیری بیشتر توافقات د و رئیس جمهور، کمیته مشترک اقتصاد ی، علم و فناوری، مالی و بانکی و حقوقی به صورت فعال پیگیر هستند . صلح و امنیت د ر منطقه جز با عد م د خالت نیروهای بیگانه محقق نمی شود  امیرعبد اللهیان موضوعات مرتبط با سوریه و مسائل منطقه‌ای را از د یگر محورهای رایزنی خود  با فیصل مقد اد  عنوان کرد  و با محکوم کرد ن عملیات ترویستی اخیر د ر د مشق و پاکستان تاکید  کرد : این حواد ث تروریستی نشان د اد  که باید  با د قت بیشتر تحرکات تروریستی را جد ی بگیریم و بر همکاری های جهانی برای مبارزه تروریسم تاکید  کنیم. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید  گفت: ایران به تلاش ها و حمایت‌های خود  جهت صلح، ثبات و امنیت پاید ار د ر منطقه با قوت اد امه می د هد . وی تصریح کرد : صلح و امنیت د ر منطقه جز با د خالت نکرد ن نیروهای بیگانه، تشویق به بازگشت آوارگان، لغو تحریم های یکجانبه غرب و گفت‌وگوهای ملی محقق نمی‌شود .

تاکید  بر استمرار برگزاری نشست آستانه
وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت: امروز لزوم تد اوم گفت‌وگوهای آستانه و تحولات مرتبط با آن را مورد  بررسی قرار د اد یم؛ به تازگی نشست بیستم کارشناسان ارشد  این نشست برگزار شد ه و امید واریم که این نشست‌ها همچنان تد اوم د اشته باشد  چرا که این مهم د ر د ستورکار همه طرف های حاضر د ر این نشست قرار د ارد . امیر عبد اللهیان د ستاورد های نشست چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و ترکیه گفت: تاکنون چند  نشست بین وزرای د فاع، خارجه و کارشناسان ارشد  چهار کشور برگزار شد ه و این پیشنهاد  تا به امروز مطرح شد ه که نیروهای نظامی ترکیه بر اساس زمانبند ی مشخص از اراضی سوریه خارج شوند  و متقابلا مقامات سوریه این منطق را پذیرفتند  که همچنان با خروج نیازهای نظامی نسبت به تضمین امنیت مرزهای مشترک اقد ام کنند ، تهران و مسکو هم به عنوان ضامن و تسهیل کنند ه به تلاش‌های خود  اد امه می‌د هند .

تاکید  بر همکاری ایران و سوریه د ر حوزه ترانزیت
وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه سوریه به رغم د رگیری د ر یک جنگ طولانی، به د لیل برخورد اری از برخی امکانات، از یک مزیت خوبی د ر منطقه غرب آسیا برخورد ار است، اظهار د اشت: ما با سوریه د ر خصوص پروژه‌های مختلفی همکاری‌های خوبی را د اریم و باتوجه به ظرفیت‌های موجود  میان د و کشور برای افزایش حجم تباد ل تجاری به ویژه د ر بخش خصوصی، اقد امات خوبی را د ر حال انجام د اریم. وی د ر خصوص همکاری‌های د و طرف د ر بحش ترانزیت گفت: یکی از خطوط ترانزیتی مورد  توافق د و طرف مسیر زمینی ایران به عراق، سوریه و لبنان و از لبنان به د یگر کشورها است.ما موانعی را د ر این مسیر شاهد  بود یم د ر هفته های گذشته، ولی این موضوع با تلاش د ولت‌های مرتبط مرتفع شد  و ما برای افزایش حجم تباد لات تجاری میان د و کشور مصمم هستیم که از این مسیر استفاد ه کنیم. امیرعبد اللهیان بیان د اشت: کمیته‌های مختلفی برای اجرایی شد ن سند  همکاری‌های جامع ایران و سوریه د ر حوزه‌های گوناگون تشکیل شد ه و موضوعات با جد یت د ر حال پیگیری و اجرایی شد ن است.

تاکید  د مشق بر توسعه روابط با تهران



د ر اد امه این نشست هم فیصل مقد اد  وزیر خارجه سوریه با ابراز خرسند ی از سفر به ایران و د ید ارش با وزیر امور خارجه کشورمان، اظهار د اشت: ملت سوریه از سفری که آقای رئیسی به سوریه د اشتند ، خرسند  هستند . وی با بیان اینکه د و کشور تلاش می کنند  تا روابط ایران و سوریه د ستاورد هایی د اشته باشد ، گفت: گام‌های عملی د ر این خصوص آغاز شد ه و با د ستورات رهبران د و کشور تلاش د اریم گسترش د هیم. وزیر امور خارجه سوریه سفر هیات سوری به تهران را د ر راستای عمق بخشید ن به روابط د و کشور ارزیابی کرد  و گفت: باید  این موضوع را هم گفت که سفر آقای رئیسی به د مشق صرفاً برای مسائل اقتصاد ی نبود ، بلکه د ر خصوص همکاری‌های سیاسی و بین المللی نیز بحث و تباد ل نظر شد . مقد اد  گفت: ما به کشورهای مخل روابط د و طرف می گوییم که د یگر ملت‌ها به ستوه آمد ند  و ما د ر کنار ملت فاسطین می ایستیم. اتفاقاتی که د ر رژیم صهیونیستی رخ می د هد  به خاطر عمق بحران هایی است که د ر آنجا وجود  د ارد . وی افزود : ملت اصیل د ر این منطقه ملت فلسطین است، ما رژیم صهیونیستی را به خاطر جنایت هایی که مرتکب می شود ، محکوم می‌کنیم، آنها حد ود  ۳۰۰ فلسطینی را از ابتد ای سال به شهاد ت رساند ه‌اند . همچنین، مقد اد  تصریح کرد : ما امروز د ر خصوص تمام تحولات سیاسی د ر منطقه صحبت کرد یم، این جنایت هایی که روزانه صورت می گیرد ، امکان ند ارد  اد امه د اشته باشد  و جنایت‌های جنگی آمریکا قطعا پایان خواهد  یافت چرا که ملت سوریه اجازه نمی د هد  این روند  اد امه پید ا کند . وی بیان کرد : وجود  آمریکا د ر شمال شرق سوریه نامشروع است و این مورد  د رخواست سوریه نیست، بنابراین سوریه خواهان خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی است و همچنین می خواهم به کشورهای د وست اعلام کنم که سوریه ناتوان از اینکه به وجود  د اعش پایان د هد ، نیست.