تبعات سهمگین فروپاشی اتحاد  اوپک‌پلاس


گروه انرژی:یک مد یر سرمایه‌گذاری آمریکایی به تازگی پیش بینی کرد ه د ر صورت فروپاشی اتحاد  اوپک پلاس، قیمت هر بشکه نفت به ۳۵ د لار سقوط خواهد  کرد .
به گزارش تجارت، برای اوپک، بهترین زمان و بد ترین زمان، بستگی به این د ارد  که از کد ام عضو این گروه پرسید ه می‌شود . با وجود  د رآمد  نفتی بالایی که پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین د ر سال ۲۰۲۲ و افزایش قیمت نفت حاصل شد ، اعضای اوپک د رآمد های کاملا نابرابری از یک سبد  کوچک شد ه، به د ست آورد ند . د ر حقیقت، این گروه به د لیل ضعیف شد ن تقاضا برای نفت و عد م هماهنگی میان اعضای خود ، تحت فشار شد ید ی قرار د ارد  و بعضی از کارشناسان بر این باورند  که اوپک پلاس د ر آیند ه نزد یک، د ر معرض فروپاشی قرار د ارد . بر اساس برخی معیارها، سال ۲۰۲۲، سال خوبی برای اوپک پلاس بود . طبق آمار اد اره اطلاعات انرژی آمریکا، د رآمد  اسمی اوپک پلاس به ۸۸۸ میلیارد  د لار رسید  که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۳ بود  و ۵۴ د رصد  د ر مقایسه با سطح د رآمد  سال ۲۰۲۱، افزایش د اشت و تنها اند کی بالاتر از مجموع د رآمد  سال ۲۰۱۴ بود  که روند  نزولی طولانی مد ت قیمت نفت آغاز شد . با این حال، آمار واقعی چند ان امید وارکنند ه نیست. وقتی تورم د ر نظر گرفته می‌شود ، قیمت‌ها د ر واقع یک پنجم د ر مقایسه با سال ۲۰۱۴ کاهش پید ا کرد ه است. با این حال، رشد  نسبت به سال گذشته، ۴۳ د رصد  است که قابل ملاحظه است. هر چند  به نظر می‌رسد  د رآمد های اوپک به مد د  قیمت بالای نفت، د ر یک سیر صعود ی پساکرونایی قرار د ارد ، آمار واقعی بشکه‌هایی که به فروش رفته است، به شکل نگران کنند ه ای اند ک است. هر چند  این میزان د ر سال گذشته افزایش یافت اما پایین سطح پیش از د وران پاند می ماند  و یکی از پایین‌ترین نرخ‌های سالانه از ابتد ای قرن معاصر تاکنون بود . با د ر نظر گرفتن همه عوامل، د رآمد  سرانه واقعی صاد رات د ر سال ۲۰۲۲، کمتر از سال ۲۰۰۹ است که طی آن، تولید  ناخالص د اخلی جهانی رشد  منفی پید ا کرد  و قیمت نفت اسمی ۴۰ د رصد  کاهش یافت. اما اوپک به طور قابل د رکی مضطرب است. پس از د رآمد های هنگفت زمان جنگ که سال گذشته حاصل شد ، عربستان سعود ی کاهش تولید  عمیقی را برای بالا نگه د اشتن قیمت نفت، اعمال کرد ه است اما افت بیشتر میزان بشکه‌هایی که تولید  و فروخته شد ه اند ، نتیجه منفی برای د ولت سعود ی د اشته است. صند وق بین‌المللی پول هفته گذشته با اشاره به کاهش تولید ی که این کشور د ر ماه‌های آوریل و ژوئن د ر راستای توافق اوپک پلاس اعلام کرد ، پیش بینی خود  از نرخ رشد  اقتصاد  عربستان سعود ی را از ۳.۲ د رصد ، به ۱.۹ د رصد  تنزل د اد . این کاهش، یک چرخش کامل برای عربستان سعود ی است که د ر سال ۲۰۲۲، رکورد د ار سریع‌ترین نرخ رشد  د ر میان اقتصاد های گروه بیست بود . اما بار کاهش تولید  و آسیب اقتصاد ی ناشی از آن، به شکل برابر میان اعضای اوپک پلاس، تقسیم نشد ه است. گِرِگ پرید ی، مشاور شرکت اسپوت ران اد وایزری د ر مید ل ایست آی گفت: روسیه کاملا۷ تقلب کرد ه و از کاهش تولید  عربستان سعود ی بهره برد اری کرد ه است.
اما واقعیت ناخوشایند  این است که اوپک برای حفظ توانایی کنترل قیمت نفت، به روسیه نیاز د ارد . ظرفیت بهره وری تعد اد  زیاد ی از اعضای اوپک د ستخوش عوامل متعد د ی شامل جنگ، تحریم و سوءمد یریت شد ه است. اما تغییر قد رت از عربستان سعود ی به سوی روسیه، به منزله د رد سر بزرگ برای همبستگی و احتمالا د وام این گروه است. بر اساس گزارش اویل پرایس، پِر لکاند ر از شرکت "کلین انرژی ترانزیشن" د ر مصاحبه اخیری به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت: کاملا مطمئن است که اتحاد  اوپک پلاس د چار فروپاشی می‌شود . اگر اوپک پلاس که د ر حال حاضر حد ود  ۴۰ د رصد  از نفت جهان را کنترل می‌کند ، د چار فروپاشی شود ، قیمت نفت ممکن است تا رکود  اند ک ۳۵ د لار د ر هر بشکه سقوط کند . قیمت نفت د ر معاملات روز د وشنبه کاهش پید ا کرد  اما نزد یک به بالاترین رکورد  سه ماه گذشته قرار د ارد  و تحت تاثیر احتمال تد اوم کاهش تولید  د اوطلبانه عربستان سعود ی، به سوی ثبت بزرگترین رشد  قیمت ماهانه د ر بیش از یک سال گذشته پیش می‌رود . به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۴۵ سنت کاهش، به ۸۴ د لار و ۵۴ سنت د ر هر بشکه رسید . بهای معاملات وست تگزاس اینترمد یت آمریکا با ۳۳ سنت کاهش، به ۸۰ د لار و ۲۵ سنت د ر هر بشکه رسید . قرارد اد  سپتامبر نفت برنت روز د وشنبه منقضی می‌شود . قرارد اد  اکتبر با ۱۸ سنت کاهش، به ۸۴ د لار و۲۳ سنت د ر هر بشکه رسید . نفت برنت و وست تگزاس اینترمد یت روز جمعه د ر بالاترین سطح از آوریل بسته شد ند  و تحت تاثیر نشانه‌های محد ود تر شد ن عرضه و انتظاراتی که برای نزد یک شد ن به پایان سیکل تحکیم سیاست پولی آمریکا وجود  د ارد ، پنجمین رشد  هفتگی متوالی را به ثبت رساند ند . واند انا هاری، موسس شرکت تحلیل بازار نفت "واند ا اینسایتس" د ر این باره گفت: هر چند  به نظر می‌رسد  نفت خام احتمالا روی همه اخبار خوب مربوط به تورم و تاب آوری اقتصاد  آمریکا حساب کرد ه است اما ممکن است به روند  صعود ی اد امه د هد .