«تاج» به چه می‌نازد؟

پیش از آغاز فصل نقل و انتقالات، قانون سقف بودجه باشگاه‌ها اعلام شد، قانونی که هرگز مورد توجه قرار نگرفت و اجرا هم نشد، حتی کار به جایی رسید که برخی باشگاه صراحتاً اعلام کردند آن را اجرا نمی‌کنند! از قانون‌های جذب بازیکن و رعایت مقررات و شاخصه‌های حرفه‌ای‌گری هم که چیزی نگوییم بهتر است، چون باز هم هیچ کدام از باشگاه‌ها آن‌ها را رعایت نکردند. در نهایت باید به موضوع سیستم کمک‌داور ویدئویی اشاره کنیم که آن هم به‌رغم قول‌هایی که از سوی مسئولان فوتبال داده شده بود عملیاتی نشد.
در چنین اوضاع و احوالی مهدی تاج، رئیس همیشه طلبکار فدراسیون فوتبال با همان ژست همیشگی خود در برنامه تلویزیونی حاضر شد و از موفقیت‌هایی سخن گفت که هیچ‌کس آن‌ها را نه دیده و نه شنیده است. ادعا‌های تاج در فاصله چند روز مانده به آغاز رقابت‌های لیگ برتر بار دیگر این حقیقت را ثابت می‌کند که فوتبال ایران تا چه میزان در فساد فرو رفته و با وجود مدیرانی، چون مدیران فعلی آن نیز بعید است که بتواند از این منجلاب خارج شود، اما سؤال اصلی اینجاست که امثال مهدی تاج و بقیه به چه چیزی می‌نازند؟
اعتراف به فشار دلال‌ها
مهدی تاج در‌خصوص قانون سقف قرارداد و بودجه باشگاه‌ها و موارد در نظر گرفته شده در این قانون بدون اینکه به مبارزه با شبکه دلالی حاکم بر فوتبال اشاره کند، اعلام کرد که آن‌ها از مخالفان اصلی اجرای این قانون بوده و هستند: «در هفت یا هشت مورد این قوانین پای دلالان در میان است که رسانه و برنامه دارند و در همه جا فشار وارد می‌کنند. البته نمی‌گویم همه مخالفان ما دلالان هستند. بازیکنان حق ندارند قرارداد یک‌ساله ببندند. اگر بازیکنی قرارداد یک ساله امضا کند، مدیر برنامه او هم امسال پول می‌گیرد و هم سال بعد. همچنین او در میانه قرارداد هم می‌تواند با سایر باشگاه‌ها مذاکره کند.»


تاج در ادامه به مواردی، چون بازگشت بازیکنان ترانسفر شده با قرارداد‌های چند برابری و مالیات‌های بازیکنان فوتبال هم اشاره و صرفاً اعلام کرد که جلوی آن‌ها را گرفته است، اما همه خوب می‌دانیم که حرف‌های رئیس فدراسیون فقط در حد همان حرف است و هیچ کدام از باشگاه‌ها و بازیکنان فوتبال زیر بار این قانون‌ها نرفته‌اند. گواه این ادعا هم قرارداد بازیکن تراکتور است که به قول خود مهدی تاج قرار است امروز در خصوص آن جلسه‌ای برگزار و همه چیز به خوبی و خوشی تمام شود.
۱۳ تیم دولتی لیگ برتر!
مهدی تاج دیروز برخلاف تمام ادعا‌ها و سند‌سازی‌هایی که تاکنون در خصوص حرفه‌ای بودن و دولتی نبودن فوتبال باشگاهی ایران صورت گرفته اینگونه از دولتی بودن فوتبال ایران گفت: «در لیگ برتر، ۱۳ باشگاه دولتی داریم که با ارفاق به شش باشگاه مجوز حرفه‌ای داده‌ایم. تیمی که به رتبه چهاردهم لیگ برتر می‌رسد، ممکن است سال بعد قهرمان شود و در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند. پس همه باشگاه‌ها باید مجوز حرفه‌ای بگیرند. ارزش چهار تیم از ۶۳ درصد لیگ برتر بیشتر است. رقابت تیم ۲۵ میلیاردی با تیم ۴۰۰ میلیاردی، مانند رقابت پراید و بنز است و باشگاه متصل جلو می‌زند.»
جالب اینجاست که باز هم هیچ برنامه‌ای برای مقابله با این جریان ارائه نداد و همه چیز را با همین چند جمله تمام شده فرض کرد.
صداوسیما باید با ما تعامل کند
مهم‌ترین بخش حرف‌های رئیس فدراسیون فوتبال موضوع حق پخش تلویزیونی فوتبال بود، جایی که مهدی تاج صراحتاً اعلام کرد دولت و مجلس باید به فدراسیون مثلاً حرفه‌ایش کمک کنند و اصلاً ردیف بودجه برایش در نظر بگیرند: «یکی از شرایط صدور مجوز حرفه‌ای، قرارداد با تلویزیون بود. مدیران صداوسیما می‌گویند پول نداریم. روزی فوتبال با تلویزیون به خانه مردم رفت؛ حالا تلویزیون به‌خاطر فوتبال در خانه مردم است. باید با فدراسیون فوتبال تعامل کنند و این یک «باید» است. شاید برنامه‌ای باشد که برای ما مهم نیست، اما تلویزیون برای کشور است.»
به‌دنبال اظهارنظر تاج، تقی سهرابی معاون حقوقی و امور مجلس صداوسیما در واکنش به حرف‌های رئیس فدارسیون فوتبال گفت: «حق پخش موضوع بسیار قدیمی است و مهدی تاج می‌داند که موضوع به نتیجه نرسیده و از دلایل این موضوع هم به خوبی آگاه است. با وجود اینکه برای صداوسیما روشن بود که این موضوع عملیاتی نمی‌شود، اما موضوع بررسی شد. با این وجود به دلیل عدم شفافیت در باشگاه‌ها و مسائل مختلفی که وزارت ورزش با آن درگیر است، این مسئله رخ نمی‌دهد و حیف است که روی آن وقت بگذاریم. ما دغدغه مشترک داریم و فوتبال برایمان مهم است، اما وظیفه ما فقط در قبال فوتبال نیست و در خصوص سایر رشته‌ها هم وظیفه داریم. صداوسیما از محل پخش فوتبال درآمدی ندارد و آنچه در خصوص درآمد صداوسیما ارائه می‌شود، صحیح نیست. تنها راهکار این است که موضوع در برنامه هفتم توسعه در مجلس مطرح شود.»
بعد از اظهارنظر سهرابی، مهدی تاج گفت: «ما و صداوسیما باید با هم پیش برویم. پولی در اختیار صداوسیما قرار بگیرد و بگوییم این پول شناخته شده فوتبال است. وقتی این پول به فوتبال داده شود، ما هم از بودجه دولتی دست می‌کشیم و فوتبال را از حقوق خودمان اداره می‌کنیم.»
جالب اینجاست که رئیس فدراسیون فوتبال می‌خواهد مجلس و دولت به صداوسیما پول بدهند و بعد آن را بگیرد و بگوید از دولت پول نگرفته‌ایم!
معذورم از VAR بگویم
مهدی تاج در حرف‌های دیروز خود به مسئله کمک‌داور ویدئویی نیز اشاره کرد و البته باز هم با فرافکنی سعی داشت تمام کم‌کاری‌های خود و فدراسیونش را توجیه کند: «با اینفانتینو صحبت کردیم و مبلغ ۳ میلیون یورو پروژه «فوروارد» دو سال گذشته، احتمالاً در پروژه کمک‌داور ویدئویی هزینه شود. راهی پیدا شده که معذورم آن را بگویم. ممکن است این دستگاه‌ها توسط فیفا تأمین و وارد کشور شوند.»