ایستاده تا پای جان

سرهنگ میلاد آزادداور، ۳۸ ساله، روز چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه به شهادت رسید. یک روز قبل از آن شهید آزادداور پس از خداحافظی با همسر و دو کودک خردسالش خانه را ترک کرد و همراه تیم همراهش راهی مأموریت شد. آن روز مأموران پلیس در حال گشت‌زنی در محور دلفارد به جیرفت بودند که با خودروی قاچاقچیان سوخت مواجه شدند و به آن‌ها فرمان ایست دادند. قاچاقچیان که از حضور پلیس با‌خبر شده‌بودند از محل متواری شدند و عملیات تعقیب و گریز به جریان افتاد. در جریان عملیات تعقیب و گریز بود که قاچاقچیان برای فرار از دست پلیس شروع به پاشیدن سوخت روی سطح جاده کردند، همین امر سبب لغزندگی مسیر و منجربه این شد که خودروی پلیس دچار حادثه شود و دو مأمور مجروح شوند. همزمان با حضور امدادگران، دو مأمور مجروح به بیمارستان منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند که یک روز بعد از آن خبر رسید یکی از آن‌ها که سرهنگ میلاد آزادداور نام داشت، به دلیل شدت جراحت به شهادت رسیده‌است. در شاخه دیگری از بررسی‌ها، مأموران پلیس با اجرای عملیات مهار در روز حادثه، موفق شدند عامل حادثه را بازداشت کنند. سردار ناصر فرشید، فرمانده انتظامی استان کرمان گفت که قاچاقچی دستگیر شده از مجرمان سابقه‌دار در حوزه قاچاق و برخی جرائم دیگر است و در اغتشاشات هم یک بار دستگیر شده‌بود. از سرهنگ شهید دو پسر ۱۰ و هشت ساله به یادگار مانده‌است.
شهیدی دیگر
یک روز پس از شهادت سرهنگ آزادداور، استوار سینا آراسته در ایست و بازرسی جاده یاسوج به اصفهان به شهادت رسید. روز حادثه مأموران پلیس در ایست و بازرسی محور یاسوج به اصفهان در حال انجام وظیفه بودند که یک خودروی شوتی به محل نزدیک شد. راننده خودرو وقتی مأمور پلیس را مقابل خود دید، بدون توجه به هشدار پلیس به صورت عمد با وی تصادف کرد و از محل متواری شد. بعد از حضور امدادگران در محل بود که استوار آراسته به بیمارستان منتقل و تلاش پزشکان برای نجات جان وی به جریان افتاد، اما تلاش‌ها ثمری نداشت و او روی تخت بیمارستان به شهادت رسید. از سوی دیگر مأموران پلیس موفق شدند عامل حادثه را شناسایی و بازداشت کنند.
همراهی عمومی با مدافعان امنیت


با شهادت سرهنگ میلاد آزادداور و استوار سینا آراسته که هر دو در جریان درگیری با قاچاقچیان سوخت و کالا به شهادت رسیده‌اند، شمار شهدای فراجا در سال جاری به رقم ۳۷ شهید رسید. فراوانی شهدای فرجا در مدت اشاره شده حکایت از به کار‌گیری تمام توان پلیس در دفاع از امنیت کشور دارد، با این حال این موضوع پیوست‌های اجتماعی و سیاسی دیگری دارد که نباید از نظر پلیس دور بماند. در فضای سایبر، هر چند مثل فضای حقیقی، همراهی عمومی با شهدای فراجا گستره‌ای به بزرگی کشور دارد، اما چالش‌هایی هم برای فرافکنی در این همراهی ایجاد می‌شود. مثال روشن آن همراهی عمومی با شهید مدافع امنیت محمد قنبری بود که ۲۱ خرداد ماه امسال اتفاق افتاد. شهید قنبری روز حادثه برای تأمین امنیت در فراخوانی که در سالروز تولد کیان پیرفلک در شهرستان ایذه برگزار شده‌بود، در حال انجام مأموریت بود که در تصادف عمدی که یکی از معاندان رقم زد، به شهادت رسید. انتشار تصاویر محل زندگی این شهید و مجاهدت مادر شهید در روز وداع با فرزندش، اقبال گسترده‌ای را در فضای حقیقی و مجازی با این شهید به همراه داشت، به طوری که هشتگ شهید قنبری تا مدت‌ها در توییتر مورد اقبال کاربران قرار گرفت. با این حال، تلاش‌های بسیاری هم برای ناکارآمدی پلیس در برخورد با ناهنجاری‌های اجتماعی و اقتصادی در این فضا به کار گرفته‌می‌شود؛ تلاش‌هایی که همه عوامل آن در سایه امنیت ایجاده‌شده به دست مدافعان امنیت برای دامن‌زدن به ناامنی‌های موجود به کار می‌گیرند.
نقطه برخورد
با رد‌یابی دلایلی که به شهادت مأموران پلیس منجر می‌شود، به راحتی می‌توان دریافت پلیس در آخرین نقطه از ناهنجاری‌هایی قرار دارد که ریشه در معضلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دارد، بنابراین بدیهی است که ناکارآمدی دولت‌ها در رسیدگی به وضعیت معیشت به آسیب‌های اجتماعی و گسترش بزهکاری و درگیر‌شدن پلیس با معضلاتی که به دنبال آن ایجاد می‌شود، منجر خواهد شد. این درگیری‌ها در حالی مدام در حال شدت‌گرفتن است که هر روز بر دامنه معضلات موجود اضافه می‌شود، بدون اینکه قدرت تاب‌آوری و مقابله پلیس با این ناهنجاری‌ها با تجهیز آن به ابزار روزآمد تقویت شود. قاچاق کالا و سوخت که دو شهید اخیر در جریان درگیری با قاچاقچیان این حوزه به شهادت رسیدند هم مولود نامشروع همین معضلاتی است که به دنبال نابسامانی‌های اقتصادی ایجاد شده و جان و مال افراد بسیاری را در معرض تهدید قرار داده‌است. همه روزه گزارش‌های بسیاری درباره سوانح آتشین و مرگبار ناشی از خودرو‌های سوخت قاچاق و کالا منتشر و آسیب‌های کلانی متوجه کشور می‌شود، بنابراین تا زمانی که سازوکار‌های قانونی برای متوقف کردن این چرخه مجرمانه به کار گرفته نشود، آسیب‌های آن دامن همه چرخه اجتماعی خصوصاً پلیس را خواهد گرفت. درباره دلایل دیگری که به شهادت مدافعان امنیت منجر می‌شود از جمله فعالیت گروه‌های تکفیری، قاچاقچیان مواد‌مخدر و سارقان همین سازوکار برقرار است.