سرایت ناترازی به اقتصاد  برق


گروه انرژی: صنعت برق از صنایع بسیار‌ مهم و زیرساختی کشور است اما د ر حال حاضر مشکلات این صنعت هر روز بغرنج‌تر و شرایط تامین انرژی پاید ار د ر کشور بحرانی‌تر می‌شود ، د ر این میان از مهم‌ترین موضوعاتی که د ر حال حاضر صنعت برق را با مشکل روبه‌رو کرد ه، زیان‌د ه بود ن و عد م توجیه اقتصاد ی سرمایه‌گذاری د ر این صنعت است که باعث شد ه بخش خصوصی نه ظرفیت جد ید  تولید  د اشته باشد  و نه د ر تعمیرات شبکه پیشقد م شود . به گزارش تجارت، د ر سال‌های گذشته، به‌‌خصوص د ر تابستان، نیروگاه‌های مستهلک و فرسود ه برق بیش از پیش خود  را نشان د اد ند . د ر د ولت قبلی، برای حل کوتاه‌‌مد ت مشکل صنعت برق، تصمیم به خاموشی‌های مقطعی گرفته می‌شد  و د ر این د ولت به نظر می‌رسد ، تعطیلی چند  روزه، مسکن مشکل بی‌برقی د ر نظر گرفته شد ه است. کارشناسان صنعت معتقد ند  با افزایش میزان مصرف، ما شاهد  فشار بر روی نیروگاه‌ها هستیم، این د ر حالی است که ما روزانه بین ۸ تا ۱۰ هزار مگاوات هد ر رفت برق د اریم واین پرتی به د لیل فرسود گی شبکه و عد م تعمیرات به موقع است. این مشکل هم ناشی از آن است که د ولت با کسری بود جه د ست‌و‌پنجه نرم می‌کند  و منابع لازم برای تعمیرات شبکه برق را ند ارد  و بخش خصوصی نیز به‌د لیل عد م جذابیت و اقتصاد ی نبود ن این موضوع پیش‌قد م نمی‌شود . د ر عین حال قرار بود  سالیانه بر اساس برنامه‌های توسعه کشور ۵۰۰۰ مگاوات ظرفیت تولید  برق کشور افزود ه شود ، اما به د لیل همین وضعیتی که د ولت به وجود  آورد ه، نه بخش خصوصی حاضر است که د ر این واد ی قد م بگذارد ، نه اینکه د ولت خود  با توجه به کسری بود جه از توان لازم برای افزایش ظرفیت تولید  برق کشور برخورد ار است.

مشکلات صنعت برق هر روز بغرنج‌تر می‌شود 
د ر این راستا مهد ی عرب‌صاد ق کارشناس حوزه انرژی د ر گفت‌وگو با ایلنا، د ر ارزیابی تامین برق صنایع د ر کشور گفت: صنعت برق از صنایع بسیار‌ مهم و زیرساختی کشور است که امروز خود  به گلوگاه توسعه اقتصاد ی تبد یل شد ه است و هر روز مشکلات این صنعت بغرنج‌تر و شرایط تامین انرژی پاید ار د ر کشور بحرانی‌تر شد ه و پد ید ه خاموشی هر روز گسترش می‌یابد . د ر‌ ظاهر به‌نظر می‌رسد  اصلی‌ترین علت خاموشی، ناترازی د ر تولید  و مصرف برق است که البته این خود  معلول از ناترازی د ر اقتصاد  برق و افت سرمایه‌گذاری د ر این صنعت مهم و زیربنایی است. وی افزود : مسئولان فعلی صنعت برق، قیمت‌های د ستوری و تکلیفی انرژی را عامل ناترازی برق و افت سرمایه‌گذاری می‌د انند ، اما واقعیت این است که قانون رفع موانع تولید  و برنامه ششم برای مابه‌التفاوت‌ها راهکارهای قانونی ارائه کرد ه ولی مسئولان صنعت برق هیچگاه به‌د رستی از این ظرفیت‌ها استفاد ه نکرد ه‌اند . این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد : از طرفی این همه ماجرا نیست، ما د ر کشورمان بالاترین تلفات تبد یل انرژی د ر نیروگاه با راند مان بسیار پایین و تلفات انتقال را د ر شبکه د اریم که هزینه تمام‌شد ه هر کیلووات ساعت انرژی را به ۱۰ سنت نزد یک کرد ه است د ر این شرایط این سوال مطرح است که چرا هزینه تلفات بالای شبکه و راند مان پایین نیروگاه را مرد م باید  پرد اخت کنند ؟ وی تاکید  کرد : اگر‌تلفات شبکه برق که اکنون اد عا می‌شود  ۱۳ د رصد  است و البته د ر واقعیت حد اقل ۱۸ د رصد  است و نسبت به متوسط د نیا حد ود  ۱۰ د رصد  بیشتر و شرایط بد تر است، تد بیر شود  حد اقل ۶۰۰۰ مگاوات رشد  ظرفیت عملیاتی از منصوبه فعلی خواهیم د اشت و این با کمتر از ۱۰ د رصد  هزینه احد اث و نصب شبکه و نیروگاه جد ید  محقق می‌شود .

ناموفق بود ن برنامه کاهش تلفات د ر صنعت برق
این کارشناس حوزه انرژی علت ناموفق بود ن برنامه کاهش تلفات د ر صنعت برق را غیرفنی د انست و افزود : وضعیت فعلی شبکه برق کشور نه سیستم د ارد  و نه رویت‌پذیر است. رویت‌پذیری به این معنا که سناریوهای مختلف پیش‌رو با افزایش بار و رشد  مصرف، خروج خط و نیروگاه و ترانسفورماتور به‌صورت د قیق و فنی مد یریت شود  و این د ر شبکه وجود  ند ارد  و منجر به این شد ه که د ر نقاط مهم شبکه قابلیت اطمینان وجود  ند اشته باشد  و به ازای هر رشد  بار یا خروج المان، به همان میزان خاموشی اعمال کنیم. وی گفت: د ر برنامه ششم توسعه احد اث نیروگاه‌های جد ید  با راند مان ۵۵ د رصد  و بالاتر تکلیف وزارت نیرو بود ه است اما د رصد  تحقق تقریبا صفر است، حتی د ر ارتقای واحد های بخار و گاز به سیکل ترکیبی که راند مان نیروگاهی را تا ۴۵ د رصد  افزایش می‌د اد ؛ ناموفق بود ه‌ایم ولی اکنون حد ود  ۳۹ د رصد  نیروگاه‌های حرارتی ما د ر کشور سیکل ترکیبی شد ه‌اند . عرب‌صاد ق د ر اد امه با بیان اینکه احد اث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی نیاز به سرمایه‌گذاری د ر حد ود  ۴۵۰ هزار میلیارد  تومان است که بهترین مسیر اقتصاد ی آن فاینانس است، خاطرنشان کرد : اکنون بیش از ۹۱ هزار مگاوات ظرفیت منصوب نیروگاهی د ر کشور وجود  د ارد  اما د ر اوج بار حد ود  ۶۲ هزار مگاوات تولید  د اشته‌ایم. یعنی نسبت تولید  عملیاتی به ظرفیت منصوبه زیر ۷۰ د رصد  است و این به‌جز موضوع راند مان نیروگاهی و تلفات شبکه است.