مسکن؛ صد رنشین تورم تیرماه


گروه راه و مسکن: مسکن؛ صد رنشین تورم تیرماه شد ؛ طبق د اد ه های مرکز آمار، بررسی تورم مسکن د ر تیرماه ۱۴۰۲ حاکی از وضعیت صعود ی این شاخص د ر کل کشور بود ه است.

سنگینی مسکن روی ترازوی تورم تیرماه
به گزارش «تجارت» تورم تیر ماه برابر با 39 د رصد  محاسبه شد ه است؛ د اد ه های مرکز آمار نشان می‌د هد  خوراکی و مسکن مهم ترین سهم را د ر افزایش قیمت های یک ساله سبد  مصرفی خانوارها د ر کل کشور د اشتند . آنطور که اکوایران گزارش د اد ه است؛ براساس آمار منتشر شد ه توسط مرکز آمار ایران، تورم ماهانه تیرماه 1402، برابر با 2 د رصد  بود ه که سهم گروه مسکن ، آب ، برق ، گاز و سایر سوخت‌ها بیشترین سهم را د اشته و معاد ل با 0.7 د رصد  ثبت شد ه است. بر این اساس نرخ تورم ماهانه گروه مسکن ، آب ، برق ، گاز و سایر سوخت‌ها نسبت به خرد اد ماه روند ی کاهشی د اشته اما همچنان این بخش د ر سبد  مصرفی خانوار بیشترین سهم از تورم را به خود  اختصاص د اد ه است.
نتایج به د ست آمد ه نشان د هند ه این موضوع است که سهم تورم گروه خوراکی و آشامید نی و همچنین گروه مسکن د ر تورم ماهانه و تورم نقطه به نقطه بالاترین بود ه است. با توجه به آن که این د و گروه وزن زیاد ی را د ر سبد  مصرفی خانوارهای د هک پایین جامعه به خود ت اختصاص د اد ه اند  نهایتا منجر به آن می شود  که فشار تورم بر د هک های پایین بیشتر احساس شود .
کاهش قیمت مسکن به از زبان فرزین



اما د ر حالی که طبق برخی برآورد ها و محاسبات، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن د ر تهران از 60 میلیون تومان هم عبور کرد ه و شرایط خرید  برای مرد م سخت شد ه، محمد رضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی از کاهش قیمت مسکن خبر د اد ه و گفته است گزارش‌های موجود  حاکی از این است که متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد های مسکونی معامله شد ه شهر تهران د ر تیرماه نسبت به ماه‌های گذشته کاهش قابل توجهی د اشته است. بررسی اطلاعات مناطق 22 گانه تهران نیز نشان می‌د هد  قیمت مسکن د ر 15 منطقه کاهشی بود ه است و این امر متعاقباً تاثیر قابل توجهی بر کاهش قیمت مسکن د ر تمامی مناطق کشور می‌گذارد . به گفته فرزین، این امر، د ر کنار معاملات مسکن حاکی از خروج تقاضای سفته‌بازانه از بازار مسکن و برقراری آرامش د ر این بازار است. این د ستاورد  ناشی از ثبات د ر بازار ارز و مد یریت انتظارات تورمی است و امید واریم ضمن ثبات بازارهای طلا، مسکن و خود رو شاهد  رونق د ر بخش واقعی و کاهش تقاضای سفته بازانه و تامین نیاز د اخلی مرد م د ر این بازارها باشیم.

چرا مسکن همچنان گران است؟
کارشناسان معتقد ند ؛ د ر کنار انتظارات تورمی کشور و کاهش قد رت خرید  مرد م، کمبود  عرضه مسکن، کمبود  ساخت و ساز و کمبود  زمین طی سال های اخیر از د لایل مهمی است که مسکن را د ر شرایط بحرانی امروز قرار د اد ه است. به طوری که با وجود  اعلام کاهش قیمت مسکن از سوی مسئولان، باز هم تورم مسکن د ر تیرماه امسال صد رنشین تورم بود ه است. آنطور که تجارت نیوز نوشته است؛ یکی از این مشکلات اصلی مسکن که کارشناسان و انبوه‌سازان زیاد ی به آن می‌پرد ازند  کمبود  عرضه د ر بازار و نبود  واحد  کافی برای اجاره یا خرید  است که خود  د و وجه گوناگون د ارد ؛ انباشت واحد های خالی که سال‌هاست بد ون استفاد ه ماند ه و مشکلات ساخت د ر کشور. از طرفی کاهش حاشیه سود  انبوه‌سازان د لیلی د یگر بر کمبود  واحد  د ر کشور بود ه است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی و د ستمزد ها باعث شد ه است انبوه‌سازان از عرضه مسکن فاصله بگیرند  و به مشاغل د یگری روی بیاورند . همچنین کمبود  زمین و گرانی آن د ر حال حاضر د ر بافت‌های اصلی شهر منجر به افزایش قیمت تمام‌شد ه تولید  آپارتمان شد ه است که همین مورد  نیز بر مشکلات خانه‌د ار شد ن می‌افزاید . همچنین مشکلات معیشتی مرد م د ر سمت د یگر بازار مسکن قرار د ارد . مرد می که حالا تورمی بالای 40 د رصد  را تجربه می‌کنند  و هر روز از حجم سفره آنها کاسته می‌شود .