ناراحتی اینترنشنال و هم میهن از آزادسازی اموال ایران

شبکه تروریستی اینترنشنال از موضع یک روزنامه چاپ داخل ایران علیه توافق اخیر ایران و امریکا استقبال کرده و نوشته: «روزنامه هم‌میهن: آزادسازی مشروط منابع ایران در ازای آزادی زندانیان، نتیجه‌ای جز اتلاف وقت ندارد».
روزنامه هم میهن همچون برخی از همفکران اصلاح‌طلب خود در این چند روز تلاش کرده با تخفیف سطح توافق انجام شده، آن در حد یک شکست تنزل دهد. این روزنامه در مطلبی که از کانال تلگرامی عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی دولت روحانی برداشته، مدعی شده که همین توافق در دولت قبل هم انجام شده بود و «ایرادی که می‌توان گرفت این است که چرا روند توافق را طول داده و بعد از سه سال تحمیل هزینه، به همان نقطه اول رسیدید؟ چرا اروپا را دور زدید و متوسل به کشور‌های منطقه شدید؟»
همین عبارت چند نکته را می‌تواند در مقام سؤال با خود بیاورد:
اول آنکه اگر در دولت اصلاح طلب روحانی هم چنین توافقی انجام گرفته، پس چرا آن زمان امثال روزنامه هم میهن معتقد نبودند که جز اتلاف وقت چیزی ندارد؟


دوم آنکه چرا آن زمان همین پول‌های بلوکه شده آزاد نشد و روند توافق اجرایی نشد؟
سوم آنکه شاید منظور اینستکس باشد که یک کانال مالی بین ایران و اروپا پس از خروج امریکا از برجام بود و روحانی و ظریف و رسانه‌های همسویشان خیلی فخر آن را برای دور زدن تحریم‌ها و نیز القای جدا بودن حساب اروپا از امریکا فروختند، اما در نهایت اروپا نشان داد که از امریکا جدا نیست و هیچ تبادلی از مسیر اینستکس انجام نگرفت.
چهارم با توضیح متذکرانه بند قبلی، حالا روشن می‌شود که چرا دولت کنونی ایران به زعم همتی و هم میهن، اروپا را دور زد و برای آزادی پول‌های بلوکه شده اش یا غلبه بر تحریم‌ها دیگر به اروپایی که گوش به فرمان امریکاست، اعتنایی نکرد. نکته مهم تر، اما آن است که این توافق ربطی به برجام یا حتی FATF ندارد و برخلاف دوران دولت روحانی که همه چیز حتی آب خوردن ملت مرتبط با برجام تصویر می‌شد، حالا توافقات مهمی هم انجام می‌گیرد، ولی ربطی به مسائل هسته‌ای و برجام و FATF ندارد. تجربه همین دو سال سیاست خارجی دولت رئیسی نشان داد که معطل نگه داشتن امورات داخلی و خارجی کشور برای توافق هسته‌ای و کسب رضایت غربی‌ها در این مسئله و دل بستن به برجام تا چه حد اشتباه بوده است. حالا می‌توانند توافقی را که موفق بوده، اتلاف وقت بنامند، اما همزمان عده‌ای از طیف فکری خودشان دنبال مصادره همین اتلاف وقت به نفع دولت سابق هستند!