صدای پای آب در سرزمین اسطوره‌ها

صدای پای آب شیرین، مطمئن و شبانه‌روزی را در سیستان‌و‌بلوچستان و خراسان‌ها از همین حالا باید شنید و‌باید این ابرپروژه فوق‌استراتژیک را تمام‌شده و قطعی فرض کرد. آب شیرین‌شده دریای عمان آنطور که وزیر صمت می‌گوید تا پایان سال آینده به زاهدان و روستا‌های استان خواهد رسید؛ آبی مطمئن و برای همه اوقات شبانه‌روز. این عبارات شاید برای بسیاری از شهر‌های کشور عادی باشد، اما استان‌های کویری و شرقی کشور همواره مسئله آب داشته‌اند. حالا طرح بزرگی که دولت دنبال می‌کند، می‌خواهد تحولی در‌وضع آب این استان‌ها ایجاد کند.

به گفته وزیر «صنعت، معدن و تجارت» پروژه انتقال آب به سیستان‌وبلوچستان و استان‌های شرقی کشور، یک طرح جامع ملی و ابرپروژه بسیار بزرگ و مهم است که اتمام آن تا پایان سال آینده هدف‌گذاری شده است و برای سرعت‌بخشیدن به روند انجام کار لوله‌گذاری از زاهدان به چابهار، چندین پیمانکار به کار گرفته شده‌اند تا با سرعت بیشتری این پروژه به اتمام برسد. هزینه و سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این ابرپروژه، حدود ۱۶۰هزارمیلیارد تومان تعیین شده است.
طرح انتقال آب از دریای عمان به جنوب‌شرق کشور از چند سال پیش مطرح بوده است و در بودجه سنواتی نیز به این مهم توجه می‌شد. انتقال آب به استان سیستان‌وبلوچستان به عنوان پهناورترین استان در ناحیه جنوب‌شرق کشور، یکی از اهداف اصلی این طرح به شمار می‌رود، چه آنکه این استان ضمن داشتن بیش از هزارو ۲۰۰ کیلومتر مرز خاکی با دو کشور پاکستان و افغانستان، ۳۷۰ کیلومتر مرزآبی در کرانه‌های شمالی دریای عمان دارد، ولی با این حال، همانند برخی دیگر از استان‌های کشورمان از تنش آبی رنج می‌برد.


آغاز لوله‌گذاری با حضور رئیس‌جمهور
دولت سیزدهم در راستای رهیافت تکمیل طرح‌های قبلی و آغاز طرح‌های راهبردی جدید، اواخر اردیبهشت امسال، عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی را آغاز کرد و بنا شد برای اجرای این طرح‌ها حدود هزارو۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری شود که آب خلیج‌فارس و دریای عمان را به استان‌های تعیین‌شده منتقل کند. آب انتقالی به سیستان‌وبلوچستان علاوه بر مصرف صنعتی برای تأمین مصارف آشامیدنی نیز در نظر گرفته شده است.
آغاز عملیات اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان
«عباس علی‌آبادی» وزیر صمت در راستای بررسی پروژه‌های انتقال آب دریا به شرق و فلات مرکزی کشور روز شنبه با هدف بررسی پروژه‌های انتقال آب دریای عمان جهت تأمین منابع پایدار شرب و صنعت به استان سیستان‌وبلوچستان سفر کرد و در جریان این سفر، عملیات اجرایی طرح نمک‌زدایی و انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور از سمت زاهدان آغاز شد.
انتقال آب از دریای عمان سال آینده به اتمام می‌رسد
وزیر صمت در حاشیه آغاز طرح انتقال آب از دریای عمان با بیان اینکه آب زیرساخت اصلی هر توسعه‌ای است، گفت: لوله‌گذاری خط انتقال آب از دریای عمان به سیستان‌وبلوچستان در مسیری قرار گرفته است که از مناطق تجمع جمعیت عبور کند تا نیاز آب شرب و صنعت استان تأمین شود. عباس علی‌آبادی که در جمع‌خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: گلوگاه این پروژه مسئله تأمین ورق و لوله است، بنابراین در تلاش هستیم کارخانه لوله را در همین استان تأسیس کنیم تا باعث اشتغال‌زایی شود و برای سایر مصارف مورداستفاده قرار گیرد. پیش‌بینی اتمام پروژه وابسته به تأمین اعتبارات مالی این پروژه بسیار بزرگ و مهم است و هدف‌مان اتمام پروژه تا پایان سال آینده است که این امر نیازمند همکاری ویژه در انجام پروژه است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: توسعه صنعتی در سیستان‌وبلوچستان اولویت دولت است و برای تحقق این امر همه دستگاه‌های صنعتی بسیج شده‌اند و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای پروژه‌های زیرساختی تخصیص‌داده شده است. این پروژه را به نام مقدس امام‌رضا (ع) آغاز کردیم و با این ظرفیت‌سازی که انجام می‌شود، نیاز استان برای مسیر توسعه تأمین می‌شود. علی‌آبادی همچنین یادآور شد: برای سرعت‌بخشیدن به روند انجام کار لوله‌گذاری از زاهدان به چابهار چندین پیمانکار به کار گرفته شده‌اند تا با سرعت بیشتری این پروژه به اتمام برسد. وی خاطرنشان کرد: از لحاظ فناوری تمام فناوری‌های لازم در این پروژه به صورت بومی تأمین شده است و نیاز به حمایت از خارج نداریم، همچنین جمعیت بزرگی از صنعتگران داخل استان و خارج استان درگیر این پروژه می‌شوند و در تلاش هستیم کارخانه تولید لوله را در سیستان‌وبلوچستان احداث کنیم تا علاوه بر تسریع فرایند پروژه باعث انتقال فناوری و توسعه اشتغال در استان شود. وزیر صمت در پایان با توجه به ظرفیت‌های گسترده معادن استان سیستان‌وبلوچستان گفت: پرداختن به توسعه معادن در سیستان‌وبلوچستان می‌تواند اشتغال بسیار گسترده‌ای را ایجاد کند و امیدوار هستیم این مسئله شکوفایی استان را در تمامی زمینه‌ها به دنبال داشته باشد.
پروژه انتقال آب به شرق کشور، نماد توسعه ملی
وزیر صمت پروژه انتقال آب به سیستان‌وبلوچستان و استان‌های شرقی کشور را یک ابرپروژه بسیار بزرگ و مهم برشمرد و اعلام کرد با اتمام این پروژه، می‌توان نمادی از توسعه ملی را رقم زد. عباس علی‌آبادی همچنین گفت: در حال حاضر پروژه شیرین‌سازی و نمک‌زدایی آب دریای عمان و انتقال آن به تمام شهر‌های سیستان‌وبلوچستان و استان‌های شرقی کشور، پیشرفت ۱۲ درصدی داشته است، اما این پیشرفت باید چندین برابر شود. وی با اشاره به اینکه با اجرای این پروژه، کام مردم دیار سیستان‌وبلوچستان شیرین می‌‎شود، ادامه داد: حیاتی‌ترین عنصری که می‌تواند در منطقه باعث توسعه شود، آب و برق بوده که در این میان آب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: این پروژه یک طرح جامع ملی و ابرپروژه بسیار بزرگ و مهم است و هدف، اتمام آن تا پایان سال آینده خواهد بود که این امر نیازمند همکاری ویژه در تمامی نهاد‌های مرتبط برای انجام آن است.
علی‌آبادی با تأکید بر اینکه این پروژه فرصت‌های خوبی را برای انجام اقدامات بهتر برای کشور ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: آنچه مهم بوده، این است که همه مردم، دستگاه‌های صنعتی و نهاد‌های ملی و استانی برای اجرای این پروژه بسیج شده‌اند و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای این پروژه تخصیص داده شده است. وی با ابراز امیدواری از اینکه با اجرای مناسب و اتمام این پروژه، بتوان نمادی از توسعه ملی را رقم زد، تصریح کرد: هزینه و سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این ابرپروژه، حدود ۱۶۰هزارمیلیارد تومان تعیین شده است.
وزیر صمت با اشاره به اینکه برنامه این است که تا اواخر سال آینده بتوان آب را به زاهدان رساند، یادآور شد: لوله‌گذاری خط انتقال آب از دریای عمان به سیستان‌وبلوچستان در مسیری قرار گرفته است که از مناطق تجمع جمعیت عبور کند تا نیاز آب استان تأمین شود.
جمع‌بندی
به نظر می‌رسد رهیافت دولت برای توجه به استان‌های مرزی و مناطق کمتربرخوردار، منطبق با همان منطق عدالت اجتماعی است که ضمن توسعه متوازن کشور به حل مشکلات ناشی از تنش آبی در استان‌های مختلف کمک کند.