رکورد ثبت‌نام ادوار مجلس شکست

ثبت‌نام انتخابات مجلس رکورد زد، ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر؛ بیشترین در ادوار گذشته. آیا این یک انتخابات پرشور را نوید می‌دهد؟ ممکن است گفته شود شور نماینده شدن با شور شرکت مردم در انتخابات، یکی نیست و این شور ثبت‌نام لزوماً به معنای مشارکت بالای مردم نیست. اما نکته اینجاست که انتخابات مجلس، یک انتخابات محلی و منطقه‌ای است که به‌ویژه در غیرکلان‌شهر‌ها همیشه رقابتی شدید میان رأی‌دهندگان برای گسیل نماینده خود به مجلس و پیگیری مطالبات خود وجود داشته است و این‌بار نیز جدای از دفعات قبل نمی‌تواند باشد. از طرفی ثبت‌نام جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی معمولاً با محاسبات میزان مشارکت و با کمترین ریسک برای حفظ سابقه مثبت سیاسی جریان صورت می‌گیرد و بعید است بین ثبت‌نام بالای نامزد‌ها و مشارکت بالای احتمالی رابطه‌ای مستقیم وجود نداشته باشد. اما حالا که تغییر قانون انتخابات با پیش‌ثبت‌نام زودهنگام، فرصت سوءاستفاده را از جریان‌های سیاسی گرفته است، شایسته است که وزارت کشور بلافاصله با اعلام اسامی ثبت‌نام‌کنندگان، در این‌باره شفاف‌سازی و به یکی از اهداف و مقاصد تغییر قانون انتخابات نزدیک‌تر شود.
به گزارش ایرنا، محسن اسلامی عصر دیروز در آخرین نشست خبری در مرحله پیش ثبت نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: داوطلبان به لحاظ فنی از سامانه پنجره واحد خدمات وزارت کشور رضایت کامل داشتند.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور اضافه کرد: در پایان روز هفتم سامانه از ساعت ۸ صبح با حضور نماینده شورای نگهبان به عنوان ناظر باز شد و ساعت ۱۸ سامانه بسته شد. در روز هفتم و پایانی، مجموعاً ۱۳۲۳۴ نفر ثبت نام خود را تکمیل کرده و مدارکشان را بارگذاری کردند به این ترتیب در جمع هفت روز ۴۸۸۴۷ متقاضی اطلاعات خود را ثبت و نهایی کردند.
وی تصریح کرد: براساس قانون به جهت اینکه فرایند ثبت نام دو مرحله‌ای است و روز رأی‌گیری ۱۱ اسفند ماه است، جدول زمانی محاسبه می‌شود و روز ثبت نام نهایی از ۲۷ مهرماه تا ۳ آبان خواهد بود. براساس قانون، حسب مورد، ثبت‌نام نهایی هم می‌تواند به صورت حضوری و هم به صورت الکترونیکی باشد.


سخنگوی ستاد انتخابات کشور تأکید کرد: متقاضیان حتماً از طریق ستاد انتخابات کشور مترصد باشند که تک تک فایل‌ها بررسی می‌شود و نقص آن‌ها از طریق پیامک به اطلاع متقاضیان خواهد رسید. لینک ویرایش برای آن‌ها در نظر گرفته شده و متقاضی می‌تواند آن را اصلاح کند.
اسلامی افزود: امیدواریم براساس مکاتبات، نتیجه بررسی‌ها در اسرع وقت در اختیار ما قرار بگیرد. یک شناسه رهگیری در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد و می‌توانند از ۲۷ مهر وارد سامانه ثبت نام شده و کار نهایی ثبت‌نام را به پایان برسانند. سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: اگر متقاضی به گواهی صادر شده از سوی دستگاه‌ها معترض باشد، در قانون حق اعتراض خواهد داشت و تا یک روز قبل از روز ثبت نام نهایی مهلت اعتراض دارد. وی همچنین اضافه کرد: کسانی که در خارج از کشور متقاضی داوطلبی بودند، از طریق سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و دفاتر سیاسی ثبت نام کردند. از طریق نامه‌ای که وزارت خارجه تا امروز ۲۳ مرداد برای ما ارسال می‌کند، صحت سنجی خواهیم کرد.
اسلامی درباره نام نویسی نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: ۵۱۱ نفر از ثبت‌نام‌کنندگان، نمایندگان دوره نهم، دهم و یازدهم هستند و ثبت‌نام بیش از هزار نماینده ادوار براساس خوداظهاری بوده است. ۲۴۵ نفر از نمایندگان دوره یازدهم تا ساعت ۱۴ امروز ثبت‌نام کرده بودند که آمار نهایی در روز‌های آینده به اطلاع خواهد رسید.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: شاخص میزان استقبال زنان در پنج استان البرز، تهران، قزوین، خراسان رضوی و خراسان شمالی بیشتر بوده که به ترتیب دارای درصد‌های ۲۰، ۱۸، ۱۷، ۱۶ و ۱۶ است. اسلامی درباره تحصیلات دکتری که بالا‌ترین مدرک تحصیلی در میان متقاضیان است، گفت: تحصیلات دکتری در استان‌های البرز، تهران، قم، خراسان رضوی و یزد بیشترین میزان را داشته است.
سال ۱۳۹۸ برای انتخابات مجلس یازدهم طبق آمار رسمی اعلام شده، در کل کشور ۱۵۶۱۸ نفر (برای ۲۹۰ کرسی) ثبت‌نام کرده بودند، که با توجه به آمار این دوره، قریب به سه برابر رشد داشته که این روند می‌تواند نوید بخش انتخاباتی رقابتی، پرشور و با حضور گسترده مردم باشد.