باغدار باغ‌ كتاب كيست؟

قاليباف در واپسين روزهاي مديريت خود، سخت مشغول واگذاري منابع و املاك شهر است. اين واگذاري‌هاي دقيقه نود شهردار، آن نيز بدون مصوبه شوراي شهر، شهروندان تهراني را به‌ياد حراج‌هاي آخر فصل انداخته است.
ميراث قاليباف براي تهران علاوه‌بر ميلياردها تومان بدهي به پيمانكاران و بانك‌هاو صدها پروژه نيمه‌كاره و انجام نشده، واگذاري‌هاي غيرقانوني دقيقه نود است. واگذاري‌هايي كه بدون طي‌كردن روند قانوني و عدم برگزاري مناقصه يا مزايد و هيچ‌گونه مصوبه شوراي شهر انجام شده است. به‌گفته برخي از اعضاي شوراي شهر فعلي، شهرداري بعدي مي تواند به‌دليل غيرقانوني بودن اين واگذاري‌ها ، قرارداد آن‌ها را فسخ كند.
چوب حراج قاليباف بر دارايي‌هاي تهران
پس از پروژه‌هايي همچون واگذاري ٤٢ ماهه تمامي فضاهاي تبليغاتي مترو به يك شركت و واگذاري مدیریت 23 مرکز بهاران به عنوان مراکز توانمندسازی جمعی از مددجویان مرتبط با آسیب‌های اجتماعی، به قرارگاه امام رضا(ع)، اين‌بار نوبت به واگذاري مجموعه تازه افتتاح شده باغ كتاب به يك شركت گمنام به‌نام نشر شهر است.


شهردار، سرخود نمي‌تواند واگذار كند
محمد حقاني در جلسه رسمي شوراي شهر با خبري كردن اين واگذاري به‌ شهردار تهران در اين‌باره تذكر داد. حقاني به «قانون» درباره ماجراي واگذاري باغ كتاب توسط شهرداري، مي‌گويد:« براساس قانون، شوراي شهر موظف است سالانه چهار درصد از درآمد شهرداري را به سازمان فرهنگي و هنري اختصاص دهد. ساختار سازمان فرهنگي و هنري متفاوت از ساختار ديگر سازمان‌هاي شهرداري است. در ديگر سازمان‌ها، شهردار تهران تصميم‌گيرنده نهايي است اما در سازمان فرهنگي و هنري، شهردار تهران تنها به‌عنوان رييس هيات امنا انتخاب مي‌شود و اشخاص حقوقي ديگري مانند وزير آموزش و پرورش، مدير حوزه هنري و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در آن هيات امنا عضو و تصميم‌گيرنده هستند. بنابراين اگر ساخت باغ كتاب از محل بودجه چهار درصدي سازمان باشد، هيات امنا درخصوص واگذاري يا نحوه واگذاري آن تصميم مي‌گيرند و هر تصميمي كه آن‌ها بگيرند، برابر با اساسنامه قابل اجر است. اما اگر اعتبار ساخت باغ كتاب از محل آن چهار درصد نباشد و از بودجه‌ شهرداري احداث شده باشد، شهردار نمي‌تواند بدون مجوز شوراي شهر سرخود تصميم بگيرد كه اموال شهر را ببخشد يا واگذار كند.طبق قانون، شهردار براي انجام تمامي امور نياز به مجوز شوراي شهر دارد».
مابقي بودجه باغ كتاب از كجا آمده است؟
آمار و ارقام مختلفي درباره اعتبار ساخت باغ كتاب از سوي مديران شهري مطرح مي‌شود. معاون شهردار تهران اعتبار ساخت آن را 280 ميليارد تومان اعلام مي‌كند اما محمد حقاني، اعتبار ساخت اين پروژه را بيش از 320 ميليارد تومان مي‌داند. اين عضو شوراي شهر با اشاره به ساخت اين پروژه در بودجه شهرداري بيان مي‌كند:« براساس قوانين، مقررات و آيين‌نامه‌هاي معاملات مالي، شهرداري بايد مجوز واگذاري اين پروژه را از شوراي شهر اخذ مي‌كرد. يك دهه پيش، پروژه احداث باغ كتاب با اعتبار 58 ميليارد تومان در شوراي شهر تهران مصوب و به شهرداري ابلاغ شد. اما شهردار تهران پس از گذشت يك دهه اين پروژه را به اتمام رساندواعتبار ساخت آن 320 ميليارد تومان است كه شهرداري اعلام مي‌كند طبق اساسنامه داخلي سازمان اين مجموعه واگذار شده است؛درحالي كه اعتبار كل سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران درحدود 120 ميليارد تومان است. شهرداري بايد پاسخ دهدكه مابقي اعتبار را از كجا تامين كرده است؛ چرا كه آن‌ها اعلام كرده‌اند تمامي اعتبار از محل درآمد سازمان فرهنگي و هنري تامين شده و از بودجه شهرداري به آن اختصاص داده نشده است. آن‌هابايد منابع تامين بودجه را اعلام كنند».
مالكيت نشر شهر در ابهام!
شنيده‌ها حاكي از آن است كه پاي يك شركت خصولتي در اين واگذاري درميان است. برخي از اعضاي شوراي شهر اعلام كرده‌اند كه اين شركت از زيرمجموعه‌هاي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران است. حقاني در اين‌باره مي‌گويد:« من هيچ اطلاعي از رزومه شركت نشر شهر كه مجموعه باغ كتاب به آن واگذار شده است،ندارم. هرچه جست‌وجو كرده‌ايم، به اطلاعات مشخصي نرسيده‌ايم؛ نمي‌دانيم چه اشخاصي در اين شركت سهام‌دار هستند و چه شخصي در شهرداري سهام دارد. تمامي اعتراض من نيز، همين مساله است كه شركت نشر شهر از كجا آمده است؟ اين اتفاق مانند واگذاري مراكز بهاران به قرارگاه امام رضا، تخلف است».
واگذاري بايد با مناقصه انجام مي‌شد
اين عضو شوراي شهر درباره پيامدهاي واگذاري‌هاي غيرقانوني تصريح مي‌كند:« مهم‌ترين پيامد منفي آن، عدم رعايت قانون، ضوابط و مقررات است. اموال شهرداري را بايد از طريق آگهي مناقصه يا مزايده به‌صورت قانوني واگذار كرد و پس از آن براساس آيين‌نامه معاملات شهرداري عمل كرد. اگر اعتبار ساخت اين پروژه از بودجه شهرداري بوده است، شهردار بايد پاسخگو باشد. تهران، يك شهر سوخته است كه 12 سال مديريت قاليباف اين بلا را بر سر شهر آورده واملاك و اموالي را كه پشتوانه تهران بوده، واگذار كرده است. شهردار جديد با يك سري ابهامات و كوله‌باري از مشكلات مواجه است كه ميراث قاليباف براي او بوده ولي مي‌تواند به‌دليل غيرقانوني بودن اين واگذاري‌ها، قراردادهاي آن را فسخ كند».
واگذاري طبق اساسنامه
پس از اعتراض حقاني به ابهامات و نحوه واگذاري باغ كتاب، امانی معاون برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران باحضور در شوراي شهر تهران درباره اين تذكر عضو شوراي شهر گفت:« باغ کتاب، یک پروژه فرهنگی در خاورمیانه است و به ناحق روی آن ناخن نکشیم. چرا یک کار بزرگ را این گونه لکه‌دار می‌کنیم. از اعضاي شوراي شهر دعوت کردیم با حضور در باغ کتاب از نزدیک صفر تا صد پروژه باغ کتاب را مطلع شوید. پروژه باغ کتاب، یک پروژه بزرگ فرهنگی است که همه اهل فرهنگ از آن راضی هستند.بر اساس اساسنامه سازمان فرهنگی و هنری، اداره اماکن فرهنگی وشهری به‌عهده سازمان فرهنگی و هنری شهرداری است و باغ کتاب نیز بر همین اساس برای بهره‌برداری به این سازمان تحویل داده شد که نشر شهر تنها بهره‌برداری این مجموعه را برعهده دارد».
باغي براي كتاب
باغ کتاب تهران باهدف ارتباط حضوری مخاطب با کتاب در محیطی مفرح و آرام در تپه‌های عباس‌آباد تهران احداث شد. این باغ از شرق با کتابخانه ملی ایران، از شمال‌شرقی با فرهنگستان‌های علوم، زبان و ادب‌فارسی، از شمال‌غربی با باغ هنر، و از غرب با باغ‌موزه دفاع مقدس همسایه است.وسعت باغ کتاب تهران، ۱۱۰ هزار متر مربع است که ۶۵ هزار متر مربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌ده و فضای داخلی آن شامل ۱۶ سالن نمایشگاهی هریک به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع و در دو طبقه بنا شده‌است. قرار است اين مجموعه پس از تکمیل، به‌عنوان یک نمایشگاه کتاب دايمی در چهار فصل سال به نمایش و فروش کتاب بپردازد و بزرگ‌ترين مجموعه‌اي در بخش‌های فروشگاه كتاب كودكان، نوجوانان و بزرگسالان است كه در آن هشت سالن سينما، يك سالن تئاتر و دو تالار علمی كودك و نوجوان در نظر گرفته شده است.