روح سرگردان برجام

در روزهایی که با دومین سال انعقاد قرارداد هسته‌ای (برجام) همزمان شده، تیم دیپلمات‌های انقلابی و کارکشته ایرانی در آمریکا و در کشوری که به تازگي بیشترین میزان مخالفت رابا توافق هسته‌ای داشته، حضوری پررنگ و پر ثمر دارند.ظریف و همکارانش با حضور در شورای روابط خارجی آمریکا و نشست کمیسیون برجام، ایالات متحده را از لحاظ رسانه‌ای تحت فشار گذاشته‌اند تا دست از سنگ‌اندازی جلوی راه بزرگ‌ترین توافق هسته‌ای قرن بیست و یکم بردارد. ظریف با استفاده از تریبون‌هایی مثل الجزیره، سی ان ان و همچنین سخنرانی موثر در شورای روابط خارجی آمریکا، ماموریت خود را به بهترين شكل انجام داد و «دلواپسان» آمریکایی را سرجای‌شان نشاند.
حواشی حضور ظریف در نیویورک
بسیاری از کاربران شبکه های مجازی در چند روز گذشته خبر از دیدار مخفیانه و پنهانی وزرای خارجه ایران و آمریکا می دهند که هم شخص ظریف و هم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان این موضوع را به شدت تکذیب کردند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه انتشار برخی اخبار جهت‌دار در فضای مجازی مبنی بر دستور به وزیر امور خارجه برای ملاقات با همتای آمریکایی خود در سفر اخیر به نیویورک را تکذیب کرد و گفت دکتر ظریف،برنامه‌ای برای ملاقات با رکس تیلرسون در دستور کار نداشته است.
عراقچی در هشتمین کمیسیون برجام


همزمان معاون بین‌الملل او یعنی عباس عراقچی نيز در اروپا و در روزهای داغ تابستانی وین اتریش در کمیسیون مشترک برجام از خجالت آمریکا در آمد!
عراقچی عصر روز پنج‌شنبه نیز پس از دیدار و گفت وگو با یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، درباره جلسه کمیسیون مشترک گفت: «بررسی آخرین وضعیت اجرای برجام و گلایه‌هایی که ایران از آمریکا دارد، در جلسه روز جمعه کمیسیون مشترک برجام مطرح می شود».
یوکیا آمانو نیز ضمن تقدیر از روند مطلوب و همکاری‌های خوب جمهوری اسلامی ایران با آژانس و انجام تعهدات مرتبط هسته‌ای از سوی کشورمان که در گزارش‌های منتشر شده از سوی آژانس منعکس شده است، ابراز امیدواری کرد که اجرای دقیق برجام از سوی همه طرف‌ها ادامه یابد.
هشتمین کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزیران امورخارجه ایران و 1+5 روز جمعه در هتل کوبورگ وین برگزار شد. سید عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر امورخارجه کشورمان از سوی ایران در این نشست شرکت داشتند. همچنین از سوی گروه 1+5 هلگا اشمید، معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور داشت.
در حاشیه کمیسیون مشترک برجام، عباس عراقچی در گفت‌وگو با خبرنگاران، آمریکا را به مسموم کردن فضای تجارت با وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان متهم کرد. وی افزود: «متاسفانه عادت بدی برای آمریکا شده است که هر زمان که به تعهدات خود عمل می‌کند و برای مثال معافیت‌های ایران از تحریم‌ها را تمدید می‌کند (که البته تعهد و مسئولیت آن‌ها طبق برجام است) با اضافه کردن اسامی جدید به فهرست تحریم‌ها علیه ایران، درعمل فضا را مسموم می‌کند».
یک حاشیه از کمیسیون برجام
نکته دیگر اینکه عضو منصوب شده آمریکا در کمیسیون برجام از کارش برکنار شده است. براساس گزارش رسانه‌های آمریکایی استفان مال، دیپلمات عالی‌رتبه آمریکایی که از سال ۲۰۱۵ توسط جان کری وزیر امورخارجه وقت آمریکا به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد در اعمال برجام در این دفتر مشغول به کار شده بود نیز به بخش دیگری منتقل شده است .
موگرینی: برجام، دنیا را امن تر کرد
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که برجام سراسر جهان را امن‌تر کرده است.
فدریکا موگرینی در مراسم دریافت جایزه فرهنگی صلح 2016 هسن (ایالت هسن آلمان) به خاطر تلاش هایش در مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «دستیابی به راه‌حل‌ها از طریق همکاری ممکن است دشوار و حتی دردناک باشد اما نتیجه همواره بهتر، قوی‌تر و پایدارتر است. توافق ایران نمونه‌ای در این زمینه است که چگونه اتحادیه اروپا بر روی ایجاد صلح از طریق چندجانبه گرایی سرمایه گذاری کرد».
وی افزود: «برنامه جامع اقدام مشترک با ایران که در سال 2015 درباره آن توافق شد، نتیجه یک روند جمعی بود. ما بدون کمک هر یک از طرف‌ها از اتحادیه اروپا تا ایران و 6 قدرت، روی میز به توافق نمی‌رسیدیم. صلح مسئولیت جمعی است و نتیجه این روند جمعی، توافقي خوب و قوی بود تا با گذشت زمان و تغییر دولت‌ها امتحانش را خوب پس دهد. توافقی که براساس راستی آزمایی‌هاست و براساس حسن نیت نیست. توافقی که هر کسی علاوه بر ایران می تواند به خاطر هر نقضی مسئول شناخته شود». موگرینی گفت: «آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت مرتب درباره اجرای کامل مفاد این توافقنامه گواهی داده است».
انتقاد نیویورک‌تایمز از ترامپ
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت که اقدامات و سخنان تهدیدآمیز از سوی دونالد ترامپ، برخی از دستیاران ارشد او و نیز برخی از رهبران کشورهای عربی كه در حال افزایش تنش‌ها با ایران هستند، ممکن است به تقابل نظامی با ایران منجر شود. این روزنامه به ترامپ توصیه کرد، از تحریک ایران و به راه انداختن جنگ علیه تهران دست بردارد.