هراس تل‌آویو از پرواز مهاجر

همزمان با ۳۱ مردادماه، روز صنعت دفاعی، صبح دیروز با حضور رئیس‌جمهور از پهپاد «مهاجر ۱۰» با بیشینه مداومت پروازی ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزار متری و با شعاع عملیاتی ۲ هزار کیلومتری رونمایی شد که در نخستین ساعات واکنش هراسناک تل‌آویو را به دنبال داشت. پهپادی که به گفته امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح یک پهپاد استثنایی است و اگر تجهیزات مخابراتی و راداری هم روی آن نصب شود می‌تواند نقش هواپیمای شناسایی را ایفا کند و می‌توان گفت پهپاد مهاجر ۱۰ پهپاد بسیار پیشرفته‌ای است.
بیشینه ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر ۱۰»، ۴۵۰ لیتر و بیشینه وزن محموله آن ۳۰۰ کیلوگرم است. حداکثر سرعت این پهپاد ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت بوده و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را دارد و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است.
رئیس‌جمهور در این مراسم با رمز مبارک «یا حسین» دستور آغاز الحاق موشک راهبردی خرمشهر و حاج قاسم به نیروی هوافضای سپاه را صادر کرد. همراه این پهپاد بمب هواپرتاب هدایت شونده آرمان ۱ نیز رونمایی شد. این بمب که از سری بمب‌های هدایت شونده گلاید‌کننده ساخت صنایع دفاع است. بمب‌های یاسین و بالابان از دیگر بمب‌های گلاید‌کننده وزارت دفاع هستند که پیش از این روی جنگنده‌ها و پهپاد‌ها عملیاتی شده بودند.
در نمایشگاه دستاورد‌های وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، انواع پهپاد‌های شناسایی و عملیاتی برد بلند و برد کوتاه از جمله پهپاد جدید مهاجر ۱۰، انواع راکت‌ها و موشک‌های برد بلند و برد کوتاه از جمله موشک‌های قدر، قیام، خرمشهر، حاج قاسم، ابومهدی، انواع خودرو‌های راهکنشی از جمله مدل‌های ارس و طوفان، انواع محصولات رزم دریایی شامل طیف وسیعی از اژدرها، سامانه‌های پرتاب موشک، تجهیزات جنگ الکترونیک، تجهیزات پدافند شیمیایی، انواع موتور‌های پهپاد و هواپیما، ارائه شده بود.


دست تعرض به سوی ایران قطع خواهد شد
رئیس‌جمهور در دیدار مدیران ارشد و نخبگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، اقدامات و دستاورد‌های بزرگ، پیشرفته و به‌روز صنایع دفاعی کشور در حوزه‌های نظامی و غیرنظامی را جلوه‌هایی از تولید قدرت در راستای دفاع از کشور و مایه اطمینان و آرامش مردم دانست. رئیس‌جمهور حضور نیرو‌های مسلح ایران در منطقه را برخلاف حضور ناامن‌ساز نیرو‌های بیگانه، امنیت‌آفرین و مایه اطمینان دانست و اظهار داشت: صنایع دفاعی کشور پشتیبان نیرو‌های مسلح در تأمین و ارتقای امنیت، اقتدار و بازدارندگی جمهوری اسلامی هستند.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به سرریز دستاورد‌های فناورانه و پیشرفته صنایع دفاعی کشور به دیگر بخش‌های صنعتی تصریح کرد: امروز تلاش برای ساخت هواپیمای مسافربری به اعتبار پیشرفت‌ها و توانمندی‌هایی است که در صنایع دفاعی کشور به دست آمده است. رئیسی با بیان اینکه صنایع دفاعی و هسته‌ای کشور با وجود سنگین‌ترین تحریم‌ها، بیشترین پیشرفت را داشته‌اند، انگیزه، همت و پشتکار را از عوامل اصلی موفقیت در دستیابی به این پیشرفت‌ها دانست و بر ایجاد یک خط ارتباطی برای سرریز پیشرفت‌ها و دستاورد‌های دفاعی به صنایع دیگر تأکید کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه همچنین با تأکید بر ضرورت جدیت در صیانت از این دستاورد‌های بزرگ و مقابله با فتنه و نفوذ دشمن برای مختل کردن آنها، نیروی انسانی متخصص کشور را از مهم‌ترین سرمایه‌های صنایع دفاعی دانست.
دست همکاری با ایران را به گرمی می‌فشاریم
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل با همه کشور‌های جهان است و دست هر کسی را که برای همکاری و دوستی به طرف ما دراز شود، به گرمی می‌فشاریم، اما نیرو‌های مسلح توانمند ما دستی را که برای تعرض و تعدی به سوی ایران دراز شود، قطع خواهند کرد. رئیس‌جمهور مردم متدین و حاضر در صحنه، آماده خطرپذیری و دلداده به اباعبدالله الحسین (ع) را مهم‌ترین مولفه قدرت جمهوری اسلامی ایران معرفی و خاطرنشان کرد: دنیا نیز فهمیده است که مردم و نیرو‌های مسلح بابصیرت مولفه‌های اصلی قدرت ما هستند.
ناامیدی و خستگی در مسیر تحول، ممنوع
رئیس‌جمهور همچنین روز گذشته در آستانه هفته دولت، به همراه اعضای هیئت وزیران، پس از حضور در حرم مطهر امام راحل و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، در محل یادمان شهدای دولت و هفتم تیر حضور یافت و به مقام والای ایشان ادای احترام کرد.
رئیسی سپس با حضور بر سر مزار تعدادی از شهدای مدافع حرم و مدافع امنیت از جمله شهید آرمان علی‌وردی، مجید قربان‌خانی و سجاد زبرجدی، ضمن قرائت فاتحه، به مقام والای آنان نیز ادای احترام کرد.
رئیس‌جمهور در ادامه در مراسم تجدید میثاق اعضای هیئت دولت با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حرم مطهر امام راحل، تصریح کرد: امروز ما اعضای هیئت دولت به عنوان نماد و نمود دستگاه اجرایی که در سراسر کشور مشغول خدمتگزاری است، اینجا حضور یافته‌ایم تا با فکر، اندیشه و اخلاص امام راحل میثاق ببندیم و در عمل، آن را دنبال کنیم؛ حتماً به این میثاق پایبند می‌مانیم و با تمسک به روش عملی امام خمینی برای گره‌گشایی از زندگی مردم و ایجاد تحول در سازمان و ساز و کار اداری، تلاش می‌کنیم. رئیسی با بیان اینکه میثاق بستن با آرمان‌های امام راحل در تضاد با رضایت دادن به وضع موجود است و مردم نیز چنین چیزی را از ما نمی‌پذیرند، گفت: میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، میثاق با نگاه تحولی بر اساس شاخص‌هایی مانند توجه به مردم، ارزش‌های الهی، اجرای عدالت و مبارزه با تبعیض و فساد است که امام راحل تعریف کرد و جانشین بر حق ایشان نیز همواره بر آن تأکید دارند.
رئیس‌جمهور، همچنین با بیان اینکه امام راحل وقتی سخن از مردم می‌گفت، واقعاً دغدغه مردم را داشت و با رویکرد سیاسی از مردم نام نمی‌برد، اظهار داشت: از روح بلند امام، کمک می‌طلبیم تا ما نیز در دولت، خود را حقیقتاً وقف خدمت به مردم کنیم و مردم را آنچنان که امام دوست داشت، دوست داشته باشیم.
ترس صهیونیست‌ها از مهاجر ۱۰
رونمایی از آخرین سلاح‌ها و تجهیزات دفاعی پیشرفته به مناسبت روز صنعت دفاعی با حضور سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران، توجه رسانه‌های غربی و صهیونیستی را به خود جلب کرده و موجب نگرانی رژیم اسرائیل شده است. شبکه خبری آی۲۴ رژیم صهیونیستی در واکنش به رونمایی از پهپاد‌ها و تجهیزات هوایی وزارت دفاع ایران، نوشت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از یک هواپیمای بدون سرنشین به نام مهاجر ۱۰ رونمایی کرد که شامل یک تهدید برای اسرائیل بود. به نوشته این رسانه صهیونیستی، این پهپاد که قابلیت رسیدن به سرزمین‌های اشغالی دارد، روی آن به عبری نوشته شده «آماده یک سواری به عصر حجر باشید». همچنین منطقه دیمونا به عنوان یک هدف روی آن مشخص شده بود.
این رسانه با استناد به گزارش‌های داخل ایران افزود که پهپاد جدید با توجه به استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای و ظرفیت سوخت ۴۵۰ لیتری، برد عملیاتی حدود ۲ هزار کیلومتری دارد.
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز با اشاره به اینکه ایران مراسم روز صنعت دفاعی خود را با رونمایی از یک پهپاد جدید برگزار کرد که آخرین دستاورد وزارت دفاع است، نوشت که مهاجر ۱۰ دارای برد ۲ هزار کیلومتری است و قابلیت پرواز به مدت ۲۴ ساعت در ارتفاع ۷ هزار متری را دارد. این یعنی ایران می‌تواند از این پهپاد برای تهدید اسرائیل یا نیرو‌های امریکا در منطقه استفاده کند. ایران با افزایش برد و نوع پهپادهایش به یک بازیگر در بازار این پرنده‌ها تبدیل شده است. جروزالم پست با اشاره به اینکه پهپاد‌های ایران ریشه در دهه ۱۹۸۰ میلادی دارند، افزود که تهران در سال‌های اخیر توانسته پهپاد‌های خود را مسلح کرده و برد و توانایی‌های آن‌ها را افزایش دهد.
از سوی دیگر نیز خبرگزاری رویترز بلافاصله پس از انتشار اخبار رونمایی از مهاجر ۱۰ در رسانه‌های داخلی به نقل از آن‌ها نوشت که ایران یک پهپاد بومی پیشرفته به نام مهاجر ۱۰ را با برد و مدت زمان پرواز و همچنین بار بیشتر ساخته است. رویترز با اشاره به اینکه ظرفیت حمل این پهپاد می‌تواند به ۳۰۰ کیلوگرم برسد و دو برابر ظرفیت پهپاد «مهاجر۶» است، نوشت: یک ویدئو روز سه شنبه در رسانه‌های ایرانی منتشر شد که این پهپاد را در میان تجهیزات نظامی دیگر همراه با متنی تحت عنوان «پناهگاه‌های خود را آماده کنید» به فارسی و عبری نشان داد. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در میان رسانه‌های دیگر در گزارشی نوشت که وزارت دفاع ایران از یک پهپاد شبیه به MQ-۹ ریپر امریکا رونمایی و اعلام کرد که این پرنده قابل به پرواز به مدت ۲۴ ساعت است و برد آن به اسرائیل می‌رسد.