تطهیر امریکا و تحقیر ایران در «سازندگی»

روزنامه سازندگی، ارگان حزب کارگزاران سازندگی روز گذشته تیتر یک خود را روی تصویر بزرگی از وزیر خارجه چین اینگونه زد: «پیام صریح چین به ایران: برجام را احیا کنید» عکسی که از وزیر خارجه چین ذیل این تیتر کار شده، با دستانی گره شده در پشت، حالتی بی حوصله و رئیس گونه به او بخشیده است و می‌توان دریافت که روزنامه سازندگی خواسته بگوید که چین چگونه از موضع بالا، به ایران دستور احیای برجام را داده است. شاید اگر آن تیتر دروغ نبود، این عکس بی راه نبود و بعد، جای اعتراض به دولت خودمان هم بود که چطور در برابر این موضع تحقیرکننده، اعتراض نکرده‌اند یا حتی اجازه داده‌اند که چین با چنین رفتاری با ایران صحبت کند. در کل مطلب، اما چنین دستوری از چین خطاب به ایران بیان نشده است.
در خود مطلب روزنامه سازندگی ذیل این تیتر و عکس ساختگی آمده که «به گزارش خبرگزاری شینهوا، چین وانگ یی، وزیر امور خارجه این کشور طی تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود این اظهارات را بیان کرد. وانگ یی، وزیر خارجه چین در این گفتگو که ظاهراً بخشی از آن به برجام اختصاص داشته خواستار "اجرای کامل و مؤثر برجام‌" برای حل مسئله هسته‌ای ایران شد.»
در این سخنان، اجرای کامل و مؤثر برجام درخواست شده، اما از کجای این مطلب دریافته‌اند که خطابش با ایران بوده است؟ در حالی که چین در موضوع برجام مخالف امریکا بوده و حتی در بیانیه وزارت خارجه چین پس از خروج امریکا از برجام هم آمده که «چین از تصمیم امریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران متأسف است و از همکاری کامل با این توافق حمایت می‌کند.... چین به همکاری تجاری و اقتصادی با ایران بدون نقض تعهدات بین‌المللی ادامه خواهد داد.»
خیلی طبیعی است که در سخنان وزرای خارجه ایران و چین به عنوان دو عضو مذاکرات برجام، صحبت از این توافق هم بشود و دولت چین از برهم زنندگان و عهدشکنان برجام بخواهد که برجام را به درستی اجرا کنند. اما چرا باید از ایران چنین چیزی را بخواهد، در حالی که ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده و احیای کنونی برجام دست ایران نیست و کاری است که امریکا و اروپا با کنار گذاشتن پیمان شکنی باید انجام دهند.
برجام برای اصلاح‌طلبان بسیار مهم است و به سیاق رئیس‌جمهورشان، حتی آب خوردن ملت را به برجام گره زدند. بنابراین، به نظر می‌رسد حالا هم دروغ را برای طرفداری از برجام مباح می‌دانند و می‌خواهند به دولت ایران القا کنند حتی دوستان شرقی‌تان هم احیای برجام را از شما می‌خواهند.