کرانه باختری در مسیر غزه شدن

  عملیات دو روزه به جنین باعث شد مقاومت ضربات سنگینی را به صهیونیست‌ها وارد کند. وضعیت رژیم صهیونیستی به حدی وخیم شده که بنابر آنچه ارتش رژیم صهیونیستی هم ناچار شد به آن اعتراف کند، یکی از نظامیان این رژیم در این عملیات کشته شد. اگرچه اشغالگران بر این پافشاری می‌کنند که این نظامی به ضرب گلوله نیرو‌های خودی به هلاکت رسیده است، اما در این صورت هم تل‌آویو نمی‌تواند وخامت اوضاع امنیتی را تکذیب کند، چراکه آمار‌ها به نفع صهیونیست‌ها نیست. در مجموع طی هفته جاری سه صهیونیست در کرانه باختری به هلاکت رسیدند. دو نفر از آن‌ها در منطقه «حواره» و سومی نیز در منطقه «الخلیل» کشته شد. به این ترتیب، شمار صهیونیست‌های به هلاکت رسیده در عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان از آغاز سال جاری تاکنون به ۳۵ نفر افزایش یافت.
به دنبال این تحولات، رؤسای شهرک‌های صهیونیستی در کرانه باختری و قدس اشغالی در بیانیه‌ای خطاب به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تأکیده‌اند: «اوضاع دیگر قابل تحمل نیست، حملات علیه ما افزایش یافته و مفهوم کنونی امنیت شکست خورده و باید به سرعت تغییر کند.» یائیر لاپید، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی که پیش‌تر هم از کابینه نتانیاهو با عنوان «شکست خورده‌ترین کابینه» یاد کرده بود، با انتقاد شدید از سیاست‌های کابینه کنونی این رژیم و با اشاره به شمار تلفات صهیونیست‌ها در جریان عملیات‌های مختلف ضد صهیونیستی مردم و مبارزان فلسطینی به ویژه در کرانه باختری رود اردن خاطرنشان کرد: «شاهد ارقام و آمار غم‌انگیزی هستیم.» وی در جمع معترضان به سیاست‌های کابینه نتانیاهو به ویژه لایحه تغییرات قضایی که کابینه قصد تصویب مفاد آن را در کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) دارد، گفت: «این کابینه به رئیس ستاد مشترک ارتش [رژیم اسرائیل]حمله کرد، زیرا از حقیقت متنفر است. مشکل در آمادگی ارتش نیست بلکه مشکل در نتانیاهو است.» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی همچنین درباره درخواست برخی نمایندگان احزاب اپوزیسیون برای پیوستن به کابینه نتانیاهو به منظور توقف طرح لایحه قضایی گفت که هرگز به یک کابینه وحدت نخواهد پیوست. لاپید همچنین از هم‌پیمانان نتانیاهو به خاطر حملات اخیر آن‌ها به فرماندهان عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.
مقاومت در کرانه باختری تشدید شود
در بحبوحه تنش‌های روز‌ها و هفته‌های اخیر، مناطق مختلف کرانه باختری شاهد عملیات‌های مسلحانه ضد صهیونیستی متعدد بوده و این عملیات‌ها آرامش را از ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک‌نشینان تندرو آن گرفته است. نیر دووری، خبرنگار شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی با اشاره به آن وضعیت فاش کرده که «اسرائیل در آستانه انجام «فعالیت عملیاتی بزرگ» در خارج از فلسطین یا در نوار غزه است. به گفته او، یک اتهام آشکار که کابینه نتانیاهو به مقاومت در لبنان و غزه وارد می‌کند، این است که اعضای کابینه معتقدند مقاومت لبنان و غزه ناظر تشدید اوضاع امنیتی در کرانه باختری هستند.» دووری می‌گوید: با این حال، برخی کارشناسان اعتقادی به مثمر ثمر بودن چنین عملیاتی ندارند. بیم صهیونیست‌ها از آنچه مقاومت می‌تواند برای آن‌ها رقم بزند، عزم مقاومت را بیشتر جزم کرده است. جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به عملیات ضدصهیونیستی مبارزان فلسطینی در کرانه باختری اعلام کردند که جوانان فلسطینی قادر به برهم زدن امنیت رژیم صهیونیستی و عبور از سیستم‌ها و سامانه‌های امنیتی این رژیم به‌رغم آماده‌باش آن‌ها هستند. مقاومت فلسطین در این مورد تصریح کرد: «خون شهدا هدر نخواهد رفت. با گلوله بیشتر دفاع می‌کنیم.» جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای به دنبال شهادت «عثمان عاطف ابو خرج» جوان ۱۸ساله از مبارزان یگان «سرایا القدس» در روز سه‌شنبه تأکید کرد که این جنایت فاحش نشان‌دهنده رغبت و تمایل دشمن و کابینه فاشیست آن در تداوم جنایت‌ها علیه ملت فلسطین است. در بخش دیگر این بیانیه آمده که این خون پاک منجر به شعله‌ور شدن هرچه بیشتر آتش انتقام و خشم در تمام میدان‌ها خواهد شد. همچنین اسماعیل رضوان یکی از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ضمن تسلیت شهادت این جوان فلسطینی تأکید کرد که پاسخ مقاومت به این جنایت به تأخیر نخواهد افتاد. وی گفت: «از مقاومت شجاع در کرانه باختری می‌خواهیم که نبرد با رژیم صهیونیستی را در راستای دفاع از قدس و مسجدالاقصی و پاسخ به جنایت‌های ترور گسترش دهد.»


اوضاع صهیونیست‌ها وخیم‌تر می‌شود
رسانه‌های صهیونیستی با اذعان به ناتوانی رژیم صهیونیستی در مقابله با پاسخ کوبنده مبارزان فلسطینی به جنایات این رژیم در کرانه باختری و قدس اشغالی نوشتند که هیچ راه‌حل جادویی در کرانه باختری وجود ندارد و ارزیابی در دستگاه‌های امنیتی و نظامی این است که روند تشدید ادامه خواهد داشت. روزنامه هاآرتص نوشت، گسترش دامنه عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها و فراخوان کابینه برای انتقام اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. این روزنامه نوشت، با تشدید عملیات شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها که برخی از آن‌ها تا خط سبز امتداد می‌یابد، رژیم صهیونیستی با مشکل مواجه است. تحلیلگر این روزنامه وضعیت موجود و پیامد‌های آن را اینطور تشریح کرد: «حدود ۸۰ درصد از عاملان عملیات در کرانه باختری تا همین اواخر از شمال کرانه باختری، نابلس و جنین بودند، اما اکنون نشانه‌های فزاینده‌ای از گسترش عملیات در مناطق دیگر مانند الخلیل و طولکرم وجود دارد.» وی گفت که حملات شهرک‌نشینان در وخیم شدن وضعیت نقش دارد. همچنین برخی از وزیران و اعضای کنست از ائتلاف تندرو رژیم صهیونیستی به صورت علنی نسبت به تشدید اوضاع ترغیب می‌کنند. این تحلیلگر صهیونیستی گفت، تشدید بیشتر ممکن است توافق عادی‌سازی روابط با عربستان را که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است، به خطر بیندازد.