قهرمانی آسیا

مدافع عنوان قهرمانی شروع خوبی در قهرمانی مردان آسیا داشت. هرچند هنگ‌کنگ همانطور که موسوی، کاپیتان تیم ملی والیبال نیز بدان اشاره داشت در حد و اندازه‌های یک حریف تدارکاتی بود، آن‌هم نه حریف تدارکاتی دست و پاگیر. هرچند موسوی در خصوص عراق نیز چنین نظری داشت و قبل از دومین مصاف در قهرمانی مردان آسیا تأکید کرد که ایران قطعاً برابر دومین حریف خود نیز با پیروزی میدان را ترک می‌کند و این اتفاق هم رخ داد، اما با واگذاری عجیب ست نخست!

درست بعد از مشخص شدن گروه ایران تقریباً تمامی کارشناسان و حتی نفرات تیم متفق‌القول بر این باور بودند که همگروه‌های ایران در مرحله نخست نمی‌توانند عطایی و شاگردانش را به چالش بکشند و در واقع تنها حریف ایران در این رقابت‌ها را ژاپن می‌دانستند. با این وجود برخلاف مصاف با هنگ‌کنگ که با پیروزی ۳ بر صفر همراه بود، تیم ملی والیبال ایران در کمال ناباوری ست نخست بازی با عراق را به حریف واگذار کرد، آن‌هم با حساب ۲۵ بر ۱۹! باختی که اگرچه در ست‌های بعدی جبران شد تا ایران با برتری ۳ بر یک به عنوان صدرنشین از گروه خود صعود کند، اما نگرانی‌هایی را ایجاد کرد، به‌طوری‌که حتی سرمربی تیم نیز آن را تلنگری برای خود و شاگردانش خواند: «در ست اول غافلگیر شدیم. اگرچه در ادامه فشار لازم را افزایش دادیم و توانستیم با ایجاد فاصله لازم هر سه ست بعدی را ببریم، اما باخت در ست نخست ثابت کرد که نباید هیچ حریفی را دست‌کم گرفت و باید با همه توان تا سوت پایان ست بازی را ادامه داد.»
تردیدی نیست که همه تیم‌ها برای کسب نتیجه راهی ارومیه شده‌اند، اما انتظار نمی‌رفت تیم ملی والیبال ایران برابر عراق امتیاز از دست بدهد، ولو اینکه یک ست باشد! اما در کمال ناباوری حضرت‌پور، لیبروی تیم ملی اعتراف می‌کند که در ست نخست بازی با عراق تحت فشار بودیم، خصوصاً که تیم ملی ایران هنوز با حریفی، چون ژاپن روبه‌رو نشده و بیم آن می‌رود تیمی که با اندکی فشار عراقی‌ها یک ست را واگذار کرد در مقابل سامورایی‌ها از همان ابتدا وا دهد!



با پایان مرحله نخست، هر یک از تیم‌های تایلند، پاکستان، بحرین، اندونزی و هندوستان که به عنوان تیم دوم از گروه خود صعود کرده بودند، می‌توانستند حریف ایران در ادامه مسیر باشند، اما براساس قرعه‌ای که دوشنبه شب به نام ایران درآمد، حریف بعدی شاگردان عطایی، پاکستان است. تیمی که کار خود را با برتری ۳ بر صفر مقابل بنگلادش آغاز کرد و در ادامه با قبول شکست ۳ بر یک مقابل کره‌جنوبی به عنوان تیم دوم گروه F به پلی‌آف راه یافت. تیمی که تقریباً یک هفته قبل در مصافی دوستانه برابر ایران به میدان رفت. تیم ملی والیبال ایران که از ۱۵ مردادماه تمرینات آماده‌سازی خود را برای حضور در قهرمانی مردان آسیا در ارومیه آغاز کرده بود، عصر سه‌شنبه ۲۴‌مرداد‌ماه در دیداری تدارکاتی در سالن غدیر ارومیه به مصاف پاکستان رفت. دیداری که اگرچه با برتری ۳ بر یک ایران همراه بود، اما در ست نخست شاگردان عطایی را به چالش کشید و در کمال تعجب ست نخست بازی دوستانه ایران با پاکستان با امتیاز ۴۴ بر ۴۲ بود که به پایان رسید. نتیجه‌ای که نشان از ایستادگی و مقاومت حریف تدارکاتی ایران داشت. حریف تدارکاتی که حالا شاگردان عطایی یک هفته بعد از شکست آن بار دیگر مقابلش به میدان می‌روند، اما این‌بار در پلی‌آف قهرمانی مردان آسیا، نه یک بازی تدارکاتی.

با وجود تلنگری که ایران در بازی با عراق خورد، اما هنوز هم بسیاری از کارشناسان از جمله بهنام محمودی بر این باورند که حریف اصلی ایران ژاپن است: «دیدار‌های مرحله مقدماتی و حذفی مثل بازی تدارکاتی است و باعث هماهنگی بازیکنان می‌شود. امیدوارم در فینال با جنگندگی بازیکنان، درایت کادر فنی، بهره گرفتن از امتیاز میزبانی و حمایت تماشاگران خوب و فهیم ارومیه، ژاپن را شکست دهیم و قهرمان شویم. واگذاری یک ست به عراق اتفاقی طبیعی در ورزش است، اما به شرط آنکه از آن درس بگیریم و بتوانیم با استفاده از این بازی‌ها که برای ما حکم بازی‌های تدارکاتی را دارند به هماهنگی لازم برسیم.».
اما آنچه مسلم است اینکه تیم ملی ایران تنها در صورت عبور از سد پاکستان در مرحله پلی‌آف است که می‌تواند جواز حضور در مرحله بعدی را دریافت کند و همانطور که عطایی نیز بدان تأکید دارد هیچ حریفی را نباید دست‌کم گرفت و خود را از پیش‌برنده دانست که در آن صورت بعید نیست اتفاقی که در ست نخست بازی با عراق شاگردان عطایی را یقه کرد در دیدار بعدی آن‌ها را به زانو درآورد، خصوصاً که ایس سانایه رامیرز فراز، سرمربی پاکستان با تجربه‌ای که از رویارویی با ایران کسب کرده و همچنین تماشای عملکرد شاگردان عطایی در دو بازی قبلی تأکید دارد که تیمش بی‌توجه به نتایج دو بازی قبلی با آمادگی کامل برابر ایران به میدان می‌رود و جز به برد نمی‌اندیشد: «هر بازی برایمان حکم فینال را دارد. اجازه نمی‌دهیم همانند بازی با کره تمرکزمان به‌هم بخورد. با توجه به ارزیابی تیم باید روی دفاع خود کار کنیم تا نتیجه‌ای که برابر کره رقم خود در بازی با ایران تکرار نشود.»
تردیدی نیست که پاکستان برای جبران مافات به میدان می‌آید و خوب می‌داند که دیگر فرصتی برای از دست دادن ندارد، اما عطایی و شاگردانش هم بیدی نیستند که با این باد‌ها بلرزند و بی‌شک با حمایت همه‌جانبه‌ای که از تماشاگران عاشق والیبال در ارومیه می‌شود، روز سختی را برای حریف پاکستانی خود رقم خواهند زد تا بتوانند جواز صعود به مرحله بعدی را کسب کنند.