سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری

 [ شهروند ] از آغاز دولت سیزدهم تاکنون، ۳۳ پروژه نیمه‌کاره در وزارت نفت افتتاح شده است. خبری که روز گذشته وزیر نفت به آن اشاره کرد. وزیر نفت با بیان اینکه از آغاز دولت سیزدهم تاکنون ۳۳ پروژه نیمه‌کاره با سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری افتتاح شد، گفت: «تا پایان امسال نیز بهره‌برداری از ۶۷ پروژه نیمه‌تمام دیگر به ارزش ۱۵ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده است.»

کارنامه تولید و صادرات نفت در دو سال اخیر کارنامه مطلوب و درخشانی است. به‌گواه آمارها،  وزارت نفت در این دولت با وجود چالش‌هایی که از آغاز با آن مواجه بود، توانست در هر دو عرصه به رکورد‌هایی دست یابد. جواد اوجی با اشاره به کارنامه وزارت نفت در دولت سیزدهم، تولید نفت را یکی از مهم‌ترین دستاوردها برشمرد و اظهار داشت: «تولید نفت در این دولت به عدد 3 میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است و طبق هدف‌گذاری انجام‌گرفته تا پایان شهریور به 3 میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه خواهد رسید.» وی ادامه داد: «با این تفاسیر، به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نسبت به شروع کار دولت سیزدهم دست یافته‌ایم.»

وزارت نفت به ۹۸ درصد تکالیف خود عمل کرد
وزیر نفت تلاش‌های صورت‌گرفته در بحث تامین منابع ارزی بودجه‌ای در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ که تعهد وزارت نفت بوده را قابل تقدیر دانست و تاکید کرد: «به گواه دستگاه‌های نظارتی در سال ۱۴۰۰ وزارت نفت به ۹۸ درصد تکالیف خود عمل کرد.»اوجی با اشاره به بحث سرمایه‌گذاری‌ اظهار کرد: «در سال ۱۴۰۱، ۳۳ پروژه‌ نیمه‌کاره با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در وزارت نفت در سال ۱۴۰۲ تقریبا نزدیک به ۶۷ پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد؛ از جمله این طرح‌ها فاز ۱۱ پارس جنوبی است که هفته آینده با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود.»

کلان‌پروژه‌های افتتاح‌شده در وزارت نفت
اوجی درباره افتتاح کلان‌پروژه‌ها در حوزه وزارت نفت بیان کرد: «از جمله پروژه‌هایی که طی این مدت افتتاح شده است می‌توان به پالایشگاه فاز ۲ آبادان با ظرفیت ۲۱۰ هزار بشکه و پالایشگاه ۱۴ فاز پارس جنوبی با ظرفیت ۵۰ میلیون بشکه اشاره کرد که با افتتاح آنها به ظرفیت فراورش گاز در کشور اضافه شد.» وی گفت: «راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحد جمع‌آوری گازهای مشعل در منطقه هویزه و گازهای همراه میادین نفتی از دیگر پروژه‌هایی است که به نتیجه رسید.» وزیر نفت تصریح کرد: «همچنین در سال ۱۴۰۲ وزارت نفت جمع‌آوری گازهای مشعل، راه‌اندازی پالایشگاه، توسعه میادین نفتی و افزایش ظرفیت نفت و گاز و ظرفیت‌های پتروشیمی را در دستور کار خود قرار داده است.»



شمارش معکوس برای بهره‌برداری رسمی از فاز ۱۱ پارس جنوبی

بهره‌برداری از پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی در هفته دولت در برنامه قرار گرفته و شمارش معکوس برای افتتاح رسمی این پروژه ملی آغاز شده است. فاز 11 پارس جنوبی تنها فاز توسعه‌نیافته این میدان مشترک گازی است که با وجود مرزی‌ بودن، توسعه آن طی دو دهه گذشته، بارها توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی با تعویق مواجه شده است. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آغاز فعالیت رسمی آن در مردادماه 1400 با شعار پیشبرد طرح‌ها با تکیه بر توان داخل و اینکه هیچ طرحی نباید معطل تحقق برجام باشد، توسعه فاز 11 با جدیت بیشتری دنبال شد.