با افتخار عضو جمعیتی شدم که بقا ی خود را در آلام بشری جستجو می‌کند

  [ مریم رضاخواه]  صدایش رساست و گیرا. بدون لهجه، واژگان را در کنار هم ردیف می‌کند. جسارت و قدرت خاصی در کلامش نهفته. روستازاده است با ادبیاتی سترگ. نامش در میان برترین‌های کنکور امسال جا خوش کرده. جایگاه نخست گروه علوم انسانی به نام مهدی نیکوکار از اسفراین ثبت شده. نخبه‌‌ای از خراسان شمالی. رتبه نخست کنکور تنها افتخار‌آفرینی مهدی نیست. سال گذشته هم مدال طلای ادبی را تصاحب کرد. پدیده کنکور امسال در همه ادوار در اسفراین بی‌رقیب بوده و در استان خراسان شمالی در ۲۰ سال گذشته همانند نداشته. وقتی قصه برتری‌اش در گوش شهر پیچید شگفتی‌ساز کنکور امسال لقب گرفت. افتخارآفرینی شماره یک کنکور رشته علوم انسانی در شهر اسفراین و استان خراسان شمالی دیگر برکسی پوشیده نیست. مهدی حالا در لیست چهره شاخص شهر و استان قرار گرفته. پسری نخبه از شهری کوچک که به تنهایی رقبای بزرگ پایتخت‌نشین را کنار زده و جایگاه نخست کنکور امسال را تصاحب کرده. این نخبه علمی کشور حالا از سوی خانواده بزرگ جمعیت هلال‌احمر انتخاب شده است. پدیده کنکور ۱۴۰۲ در هلال‌احمر خراسان شمالی، با پوشیدن لباس جمعیت هلال‌احمر عضو داوطلب این جمعیت شد تا با اشاعه و ترویج فرهنگ داوطلبی، در زمان بروز حادثه به زنجیره عظیم امداد و یاری‌رسانی به آسیب‌دیدگان از حوادث بپیوندند.

پدرم کارگر است و مادرم خانه‌دار
«عضویت در جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک نهاد مردمی و تأثیر‌گذار افتخار بزرگی است.» این را مهدی می‌گوید. پسری دهقان‌زاده از خانواده‌ای کم‌برخوردار و از شهری کوچک. رتبه برتر رشته علوم انسانی که پدیده کنکور امسال لقب گرفته، پدرش کارگر است و مادرش خانه‌دار. پدر و مادری که تنها تا دوره راهنمایی تحصیل کرده‌اند.

روزی 10ساعت درس خواندم
مهدی تا 5سال پیش در روستای رویین زندگی می‌کرد اما از وقتی به شهر آمد هدف زندگی‌اش را مشخص کرد؛ رتبه تک‌رقمی در کنکور. «از همان کلاس نهم روزی 10ساعت درس خواندم. نگرشم این بود که درس خواندن تنها راه پیشرفت من است. خانواده‌ام مشوقم بودند و مدرسه حمایتم کرد. کلاس کنکور نرفتم و تنها مطالعه می‌کردم و تست می‌زدم.» فرزند چهارم خانواده آقای نیکوکار 3برادر بزرگ‌تر دارد. در این میان تنها برادر سوم توانست تحصیل کند و معلم شود دو برادر دیگر راه پدر را پیشه کردند.
در اسفراین، مهدی در دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی تحصیل ‌کرد؛ سال تحصیلی گذشته هم با کسب مدال طلای المپیاد ملی ادبی صاحب عنوان کشوری شد. ۲ افتخاری که برای نخستین بار نه‌تنها سهم اسفراین بلکه خراسان شمالی شد. قصد دارد در رشته حقوق دانشگاه تهران ادامه تحصیل دهد و همزمان در رشته ادبی هم شرکت کند.

هلال‌احمر را خیلی بیشتر ازیک نهاد امدادی دیدم



او حالا عضو خانواده بزرگ جمعیت هلال‌احمر شده است. نخبه ادبی و علمی کشور به «شهروند» می‌گوید: «پیش از اینکه عضو خانواده جمعیت هلال‌احمر شوم اطلاعات زیادی از خدمات بشردوستانه این سازمان مردم‌نهاد و عام‌المنفعه نداشتم. صرفا تصور می‌کردم در زمان حوادث طبیعی جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کند، اما تحقیق کردم و متوجه شدم هلال‌احمر تنها یک نهاد امدادی نیست بلکه نهادی است که در عرصه‌های مختلف ازجمله بهداشت و درمان و محرومیت‌زدایی و آموزش نیز به جامعه خدمت می‌کند.»
مهدی نیکوکار پس از درخشش در کنکور 1402، به هلال‌احمر خراسان شمالی دعوت شد. موسی‌الرضا زحمتکش، رئیس شعبه هلال‌احمر اسفراین، در تمام مسیر 68کیلومتری اسفراین تا بجنورد همراه مهدی بود. زحمتکش 22سال سابقه فعالیت در جمعیت هلال‌احمر دارد. از 3سال پیش به‌عنوان رئیس شعبه هلال‌احمر اسفراین انتخاب شده است. او در تمام مسیر از فعالیت‌ها و اقدامات بشردوستانه هلال‌احمر گفت؛ از فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه تا خدمات پزشکی، بهداشتی و آموزشی. موسی‌الرضا زحمتکش به «شهروند» می‌گوید: «مهدی پسر باهوش و بااستعدادی است. در تمام لحظاتی که با او صحبت کردم به دقت گوش می‌کرد. با توجه به تحقیقاتی که از قبل کرده بود، سؤالات زیادی در رابطه با اصول هفت‌گانه جمعیت هلال‌احمر داشت. تصور نمی‌کرد خانواده بزرگ هلال‌احمر فعالیت‌های بزرگی در سطح ملی و حتی بین‌المللی انجام می‌دهد.»

با افتخار عضو جمعیت هلال‌احمر شدم
 پس از مسافت 68کیلومتری اسفراین بجنورد، در مراسمی با حضور مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان، معاونت امور جوانان، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان و رئیس شعبه اسفراین، مهدی نیکوکار، رتبه برتر کنکور رشته انسانی به عضویت سازمان جوانان هلال‌احمر درآمد.در این دیدار صمیمانه، محبان، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان شمالی، مهدی نیکوکار را افتخاری برای خانواده و هم‌استانی‌های خود دانست. «نخستین رتبه برتر کنکور در شهر اسفراین و پس از 20سال در خراسان شمالی، باعث ایجاد انگیزه و نشاط در جوانان استان خواهد شد. سختی‌ها و مشکلات بسیار بر سر راه جوانان است، اما تنها با تلاش و مداومت است که نتیجه رضایت‌بخش حاصل و به چنین افتخاراتی نایل می‌شود.» در این مراسم، پدیده کنکور ۱۴۰۲ در هلال‌احمر خراسان شمالی، با پوشیدن لباس جمعیت هلال‌احمر عضو داوطلب این جمعیت شد. رتبه نخست آزمون رشته انسانی هم گفت: با افتخار عضو جمعیتی شدم که بقای خود را در کمک به همنوع  و کاهش آلام بشر جستجو می‌کند.

قصد دارم در راستای اصول هفت‌گانه هلال‌احمر فعالیت کنم
مهدی نیکوکار حالا قصد دارد همزمان با تحصیلات عالی در دانشگاه تهران در راستای اصول هفت‌گانه هلال‌احمر گام‌های سرنوشت‌سازی بردارد.
به «شهروند» می‌گوید: «اصول بنیادین هفت‌گانه جمعیت که فارغ از نژاد، جنسیت، مذهب و قومیت که در سطح ملی و بین‌المللی قدم برمی‌دارد در جایگاه بالایی قرار دارد. می‌خواهم در تهران در کانون هلال‌احمر دانشگاه فعالیت کنم تا در امدادرسانی‌ها، یاریگر آسیب‌دیدگان باشم.»