پول بلوکه شده نداریم

علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، درخصوص سیاست خارجی در دولت سیزدهم گفت: «رویکرد دو سال گذشته دولت در عرصه سیاست خارجی تصویر و درک روشنی را از بینش و درک دولت از سیاست خارجی روشن می‌کند. ما می‌توانیم حداقل در سه عرصه سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی مولفه‌های اصلی سیاست خارجی دولت رئیس‌جمهوری را تبیین کنیم.»
وی ادامه داد: «در عرصه سیاسی مهم‌ترین ویژگی دولت اولویت داشتن سیاست همسایگی است. سیاست همسایگی نقطه شروع و پرش سیاست خارجی دولت است.»

نقش اغتشاشات در تأخیر آزادسازی پول‌های ایران
معاون سیاسی وزارت امور خارجه در ارتباط با توافق اخیر ایران و آمریکا درخصوص مبادله زندانیان و آزاد شدن پول‌های بلوکه شده کشورمان گفت: «طرف آمریکایی می‌گفت من پول‌ها را به شما نخواهم داد تا زمانی که زندانی‌های مدنظر آزاد شوند. به نوعی آمریکایی‌ها پول‌های ما را گروگان خواسته‌ای دیگر کرده بودند. ما به آمریکایی‌ها گفتیم زندانی را در مقابل زندانی مبادله می‌کنیم، نه پول!»
معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به یکی از چالش‌های مهم در طول مذاکرات یک سال اخیر خاطرنشان کرد: «مذاکرات انجام شد اما اغتشاشات سال گذشته آمریکایی‌ها را به‌دلیل اشتباه محاسباتی‌شان از مسیر منحرف کرد اما به سرعت به مذاکرات بازگشتند و مسیر ادامه پیدا کرد. البته آمریکایی‌ها در اجرا، تعلل می‌کردند اما به هر حال آنها مجبور شدند از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کنند و پیش از توافق رفع تحریم‌ها نسبت به آزادی پول‌های ایران اقدام کنند.»

ماجرای اصرار آمریکا به مذاکرات منطقه‌ای



مسئول تیم مذاکره‌کننده کشورمان گفت: «آمریکایی‌ها در مذاکرات برجامی خواستار این بودند که بندی درباره مذاکرات آتی یعنی مذاکرات منطقه‌ای در توافق گنجانده شود، اما نپذیرفتیم. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها روی این مسئله خیلی تأکید داشتند اما با مدیریت موفق دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران نتوانستند به اهداف‌شان برسند.»
وی درخصوص جزئیات این مهم یادآور شد: «سه شبانه‌روز آنها اصرار داشتند تا بندی درخصوص مذاکرات آتی در متن توافق گنجانده شود. منطق ما روشن بود. ما خودمان با کشورهای منطقه در حال کار کردن هستیم و نیازی نبود به دیگران تعهدی بدهیم. آنها در زمستان 1400موفق نشدند این مسئله را در متن بگنجانند و عملا این موضوع کنار گذاشته شد. ایران با ابتکارات دیپلماتیک، شرایطی را به‌وجود آورد تا در آزادسازی منابع ایران و مسائل منطقه‌ای زیاده‌خواهی بیگانگان محقق نشود. آنها نتوانستند به اهداف خود دست یابند اما ما به بسیاری از اهداف خود رسیدیم.»

پول بلوکه شده‌ای نداریم
معاون سیاسی وزیر امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا در جایی پول بلوکه شده داریم، گفت: «پول بلوکه شده‌ای نداریم. پول‌هایی در جاهای دیگر دنیا داریم که به جهت مبادلاتی که داشتیم توسط خودمان در آن کشورها مانده است. ما از سود این پول‌ها و در تعاملات با کشورها از آن استفاده می‌کنیم و حتی به دیگر نقاط برای خریدهایمان انتقال می‌دهیم.»باقری توضیح داد: «غیر از کره‌جنوبی فقط در عراق است که پول‌هایمان دچار مشکل است. در تفاهمی که با آمریکایی‌ها شد پول‌های عراق هم مطرح شد و روند آزادسازی آن هم آغاز شده است. ما در سه هفته گذشته هفت برابر کل پولی را که توانستیم در عراق استفاده کنیم، آزاد کرده‌ایم و وارد عرصه تبادلات تجاری‌مان کرده‌ایم.»

اولین نشست 8 کشور حوزه خلیج‌فارس در سطح وزرای خارجه
باقری کنی خبر داد: «نخستین نشست هشت کشور حوزه خلیج‌فارس در سطح وزرای خارجه پایان شهریور ماه در نیویورک برگزار خواهد شد. این نشست در حاشیه مجمع عمومی نخستین نشست کشورهای حوزه خلیج‌فارس است که تحت عنوان مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای برگزار می‌شود و این هم رهاوردی دیگر از سیاست همسایگی است. آمریکایی‌ها می‌خواستند این نشست را با محوریت خودشان شکل دهند اما اکنون در چهارچوب سیاست همسایگی جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد و این زیرساخت، خروج نرم بیگانگان از منطقه را فراهم می‌کند.»