8سال همسفری با خورشید

  [ مریم رضاخواه]  کاروان کاروان، گروه گروه از شهرها و روستاهای کشور، در هفته پایانی ماه صفر قصد حرم می‌کنند؛ حرم امام هشتم(ع). می‌خواهند روبه‌روی حرم بایستند و به نشانه احترام دست روی سینه بگذارند و به آقا سلام دهند؛ «السلام علیک یا علی بن موسی‌الرضا(ع)». می‌خواهند در پنجره فولاد دستان‌شان را گره بزنند و اشک‌ریزان حاجت‌روا شوند. اینجا مشهد است؛ سرزمین امام رضا(ع). جایی که در آخرین روزهای پایانی ماه صفر میزبان زائران امام هشتم(ع) می‌شود. کوچک و بزرگ، پیر و جوان، از دور و نزدیک، از آن‌سوی مرزها قدم در سرزمین آقا می‌گذارند. اینجا ملجأ عزاداران و سوگوارانی است که از هر کوی و برزن، خود را به حرم امن رضوی رسانده‌اند. تمام‌قد سیاه‌پوش‌اند. یک نفس «یا رضا، یا رضا » می‌گویند. شهر غرق موکب‌ها و خیمه‌هایی است که از دسته‌های عزاداری پذیرایی می‌کنند. هر ساله در این روزها جاده‌های منتهی به مشهد می‌دانند که قدم‌‌هایی در راه است. هلال احمر هم با طرح همسفران خورشید در این رویداد بزرگ مذهبی شرکت دارد. نجاتگران و امدادگران دوشادوش هم ایستاده‌اند تا خدمتگزاری را به زائران خورشید هشتم تمام کنند. داوطلبان گمنامی که پس از خدمت در موسم اربعین یاریگر سیل عظیم زائران امام رضا(ع) شده‌اند.

قدم به ‌قدم با زائران امام هشتم (ع) در طرح همسفران خورشید
هلال احمر امسال در هشتمین طرح همسفران خورشید خدمات گسترده‌تری برای زوار امام هشتم(ع) تدارک دیده است. دکتر محسن ذاکریان، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی، به «شهروند» از اقدامات و خدمات امدادی امدادگران و نجاتگران برای زائران امام هشتم(ع) گفت: «این هشتمین سالی است که طرح همسفران خورشید برای خدمت‌رسانی به زائرین امام هشتم(ع) اجرایی می‌شود. یکی از نهادهایی که به مردم نشان می‌دهد فضا برای زائرین آماده است، ایستگاه‌های جاده‌ای هلال احمر است. امسال 1500عضو جمعیت هلال احمر با 274خودرو سبک و سنگین از 15 استان کشور در این طرح شرکت کرده‌اند. امدادگران از 16شهریور ماه در ۶ محور منتهی به مشهد به زائران امدادرسانی می‌کنند.» سال گذشته خادمان امام رضا(ع) پذیرای ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار زائر بودند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد زائران در مشهد مقدس به 8میلیون نفر برسد.
محسن ذاکریان عنوان کرد: «ظرفیتی که از سال قبل فراهم شد، مربوط به موضوع اسکان بود. سال گذشته با توجه به ورود چشمگیر زائران زیرساخت‌ها جوابگو نبود، اما امسال با ۱۰۰ هزار اسکان اضطراری ورود کردیم و اقلام از سراسر کشور فراخوان شدند.»
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی از حوزه سومی می‌گوید که سال گذشته هم در طرح همسفران خورشید وجود داشت: «حوزه دیگری که سال گذشته گام اول را در آن برداشتیم، طرح قدم‌به‌قدم با ویلچر است. امسال نیز در سه روز دهه آخر صفر که شاهد انسداد مسیر خودرویی هستیم، برای زائران کم‌توان یک‌هزار ویلچر در ۴ محور با ظرفیت ۳ هزار و 200نفر از جوانان هلال احمر از 25 استان کشور فعال‌سازی‌ کردیم. 600 دستگاه از این ویلچرها توسط سازمان داوطلبان و 400 دستگاه به همت خیرین و داوطلبان بلندهمت ارائه شده است.»به ‌گفته او، طرح ملی مرهم زائر هم پیش از این ایام آغاز شده بود. در این طرح قریب به ۳ میلیارد ریال کمک نقدی جهت تامین دارو برای زائران پیاده توسط مردم خراسان رضوی جمع‌آوری شده که هم‌اکنون در این ایام، مورد استفاده قرار می‌گیرد.



طرح «خادمان حرم مهرورزی» هم برنامه دیگری است که جمعیت هلال احمر استان اجرا می‌کند. او در این باره گفت: «در این برنامه از پزشکان، پیراپزشکان، پرستاران و همه اعضای کادر درمان خواسته ایم برای کمک به درمان زائران پیاده به یاری ما بیایند. گروه‌های درمانی داوطلب در پایگاه‌های ثابت و سیار ما در طول مسیر منتهی به مشهد مستقر می‌شوند و کار درمانی آنان را پیگیری خواهند کرد. به‌طور کلی، 5هزار داوطلب و امدادگر و اعضای جوانان هلال احمر در این طرح شرکت دارند.»

مراجعه بیش از 51هزار زائر پیاده امام رضا(ع) به پایگاه‌های هلال احمر
در مدت ۳ روز، ۵۱ هزار و ۳۶۴ زائر به پایگاه‌های جمعیت هلال احمر مراجعه کرده‌اند. این گزارش معاون امدادونجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی است از حوادثی که برای زائران در طرح همسفران خورشید رخ داده است. علی صبوری از شعب درگیر حادثه در مسیر‌های مواصلاتی به مشهد مقدس گفت: «بجستان، بردسکن، تایباد، تربت ‌جام، تربت ‌حیدریه، چناران، جغتای، خواف، خوشاب، داورزن، درگز، رشتخوار، سبزوار، سرخس، فریمان، فیروزه، قوچان، کاشمر، گناباد، مه‌ولات و نیشابور از شعب درگیر حادثه به شمار می‌آیند. ۵۱ هزار و ۳۶۴ زائر در مدت ۷۲ ساعت در قالب ۴۶۱ کاروان به ۱۱۰ پایگاه جمعیت هلال احمر مستقر در مسیرها مراجعه کرده‌اند. در این مدت، ۳۲ پایگاه امدادونجات ثابت و موقت، ۳۲ تیم اکیپ سیار امداد و نجات (تیم یا خودرو امدادی)، ۴۶ قرارگاه امدادی و ۲۶ مرکز پاسخگویی شعب و ستاد استان فعالیت داشته‌اند.»

خدمات 180تیم عملیاتی
صبوری همچنین اضافه کرد: «۱۸۰ تیم عملیاتی در قالب یک‌هزار و ۳۴۷ نفر نیروی عملیاتی شامل ۴۰۲ پرسنل و ۹۴۵ نفر روز داوطلب نجاتگر و امدادگر جهت ارائه خدمات همکاری داشته‌اند.» معاون امداونجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی همچنین تعداد مصدومین را ۱۲هزار و ۱۰۳ نفر اعلام کرد و از خدمات امدادی جمعیت‌ هلال‌احمر سخن گفت که طی۳ روز گذشته ۱۲ هزار و ۹۸ نفر به‌صورت سرپایی درمان و ۵ مصدوم نیز به مراکز درمانی منتقل شده‌اند. او افزود: «از نمونه کمک‌های امدادی جمعیت هلال احمر برای ۸ هزار و ۵۷۹ نفر نیز می‌توان به توزیع ۱۵ هزار و ۵۷۶ قلم از اقلام زیستی اعم از ۱۱۷ دستگاه چادر مسافرتی جهت اسکان، ۱۲ هزار و ۹۰۰ تخته پتو و ۲ هزار و ۵۵۹ پتو، ۷ هزار و ۲۵۶ قلم دارویی، شامل توزیع ماسک ۴ هزار و ۱۶۰ عدد، ژل یا مایع ضدعفونی ۷۳۰ عدد، داروهای توزیعی مانند (قرص و کپسول) یک‌هزار و ۳۷۸ قلم و پماد، سرم و... ۹۹۸ قلم اشاره کرد.»
صبوری همچنین درخصوص اقلام غذایی بیان کرد: «۲ هزار و ۲۰ قلم شامل ۱۰ بسته جیره اضطراری 24ساعته، ۲۱۰ بطری آب و ۸ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم سایر اقلام غذایی مانند برنج، چای و... بین زائران توزیع شد.»