تسویه ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت قبل

 نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت روز گذشته برگزار شد. در این نشست سید احسان خاندوزی به دفاع از کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. تسویه ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی بدهی دولت گذشته، کنترل نقدینگی از سوی دولت سیزدهم و افزایش ۴۰۰ درصدی درآمد دولت طی پنج ماهه اول امسال ازجمله موضوعاتی بود که در این نشست به آن اشاره شد.
 یکی از چالش‌هایی که دولت سیزدهم در آغاز با آن روبه‌رو شد، حجم عظیم بدهی‌هایی بود که دولت گذشته ایجاد کرده بود؛ موضوعی که در این نشست نیز سخنگوی اقتصادی دولت به آن اشاره کرد. به ‌گفته وزیر اقتصاد، با همت دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌ دولت قبل تسویه شده است.

تحقق نرخ رشد چهار درصدی
نرخ رشد چهار درصد  و بالاتر از آن موضوع دیگر مورد اشاره وزیر اقتصاد در این نشست بود. خاندوزی در این‌باره گفت: «از آنجا که یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که دولت در آن مؤثر است، تزریق بودجه به پروژه‌های عمرانی به‌عنوان عامل رشد اقتصادی است، دولت تلاش دارد این مسیر را ادامه دهد.» کنترل رشد نقدینگی یکی دیگر از دستاوردهای اقتصادی دولت سیزدهم در این دو سال بوده است که سخنگو در این نشست به آن اشاره کرد. به ‌گفته وزیر اقتصاد، نرخ رشد نقدینگی ۱۲ ماهه به کمتر از ۲۷ درصد رسیده است که امیدبخش تحقق هدف‌گذاری ۲۵ درصدی نرخ رشد نقدینگی خواهد بود. خاندوزی بر این موضوع نیز تأکید کرد که دولت هیچ زمانی مانند امروز قادر به کنترل نقدینگی نبوده است.
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: «در سال ۱۳۹۹ دولت ۷۷ هزار میلیارد تومان برای بخش عمرانی اختصاص داد که این رقم در سال ۱۴۰۱ با رشد ۹۵ درصدی مواجه شد. در سال ۱۴۰۲ نیز رقم بودجه عمرانی ۳۷۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که اگر کامل اختصاص یابد رشد ۷۲ درصدی رقم می‌خورد.» خاندوزی تصریح کرد: «یکی از نکاتی که در سال ۱۴۰۲ اهرمی برای بخش عمرانی است، استفاده از ظرفیت مولد‌سازی‌ دارایی دولت برای انتقال با پیمانکارانی است که طرف قراردادهای دولت هستند تا از ظرفیت مولد‌سازی‌ بهره ببرند و پروژه‌های راهبردی را به پایان برسانند.»



 تأثیر حضور در بریکس بر افزایش تعاملات تجاری 
خاندوزی درخصوص میزان اموال بلوکه‌شده کشور هم گفت: «فرایند آزادسازی اموال بلوکه‌شده در حال اجراست و امیدوارم اوایل مهرماه بانک مرکزی و وزارت خارجه جزئیات دقیقی از اجرای توافقات آزادسازی اموال بلوکه‌شده کشور اعلام کنند.» سخنگوی اقتصادی دولت درباره تأثیر حضور ایران در بریکس بر افزایش تعاملات تجاری کشور، افزود: «دولت سیزدهم با پیگیری عضویت ایران در بریکس و شانگهای نشان داد که می‌توان با کشورهایی که با منافع ملی ما اشتراک دارند، همکار و هم‌مسیر بود. ۵۰ درصد صادرات ایران به کشورهای عضو بریکس است و حدود ۵۳ درصد واردات نیز از اعضای همین پیمان انجام می‌شود.»

سنگین‌تر کردن کفه صادرات غیرنفتی 
وی در رابطه با برنامه‌های دولت سیزدهم برای کاهش وابستگی به نفت بیان کرد: «در حوزه صادرات غیرنفتی امید است با افزایش سرمایه‌گذاری‌ها همانند سال گذشته که رکورد صادرات غیرنفتی شکسته شد، امسال و سال بعد هم ادامه یابد.» سخنگوی اقتصادی دولت یادآورشد: «هر قدر سهم صادرات غیرنفتی افزایش یابد، میزان وابستگی به نفت کاهش می‌یابد و اصرار دولت این است که کفه صادرات غیرنفتی سنگین‌تر شود.»

موفقیت دولت در اجرای برنامه‌های مالیاتی
مقابله دولت با سفته‌بازان، تدوین لایحه رمز ارزها، جزئیات ترخیص کالاهای اساسی و مسائل مالیاتی از دیگر موضوعات مورد اشاره سخنگوی دولت در این نشست بود. به ‌گفته وزیر اقتصاد، آمارها نشان می‌دهد که دولت سیزدهم در خصوص مقابله با فرارهای مالیاتی جدی‌تر از تمام ادوار گذشته سازمان امور مالیاتی بوده است. او گفت: «دیگر هیچ صنفی ازجمله برخی پزشکان متخلف نمی‌توانند از مردم بخواهند که پول را به‌صورت کارت به کارت برای آنها واریز کنند، زیرا تفکیک حساب‌های شخصی از تجاری نیز می‌تواند مقابل این شیوه از فرارهای مالیاتی را بگیرد.» او در مورد تسهیلات اربعین نیز افزود: «مسئله زمینه‌سازی‌ برای برگزاری که عمده بار آن بر دوش نهادهای مردمی است، یکی از دستورات ویژه رئیس‌جمهوری بود. این مسئله موجب شد کمیت و کیفیت رضایتمندی زائران اربعین چه در زمینه تأمین ارز و چه در سایر بخش‌ها، افزایش قابل توجهی یابد.»