پهلوی باز هم به ۵۷ رسید!

«پهلوی به سال ۵۷ برگشته است.» این چیزی نیست که رسانه‌های جمهوری اسلامی در خصوص شکست پهلوی بگویند، بلکه شبکه سلطنت‌طلب «من‌و‌تو» اذعان می‌کند که همه علیه پهلوی متحد شده‌اند و این یعنی مثل سال ۵۷، همچنان کسی او را نمی‌خواهد!
‌رضا پهلوی، ولیعهد ناکام دربار پهلوی طی یک سال اخیر تلاش بسیاری کرد تا تبدیل به لیدر اصلی براندازان شود. او که در چهار دهه گذشته نتوانسته بود هویتی سیاسی – فراتر از آن نقش ولیعهدی ناکام- برای خود دست و پا کند، حالا فرصت را مناسب دید تا بتواند یک شخصیت سیاسی به نظر برسد که توانایی لیدری جریان برانداز و نیز در دست گرفتن قدرت پس از براندازی جمهوری اسلامی را دارد. حتی برای همسرش هم جلسه سخنرانی گذاشته شد تا در مسیر تحقق رؤیای ملکه بودن حرکت کند!
رضا پهلوی در آخرین قدم در مسیر این تلاش‌ها، به سرزمین‌های اشغالی فلسطین رفت و وابستگی به صهیونیست‌ها را هم علنی کرد تا هم بالاتر بودنش به لحاظ سیاسی را به رخ سایر لیدر‌های «زن، زندگی، آزادی» بکشاند و هم این پیام را به طرفدارانش مخابره بکند که پشت ما در راه مبارزه با جمهوری اسلامی به اسرائیل گرم است و نگران نباشید.
با این حال، آنچه در سالگرد آغاز فتنه «زن، زندگی، آزادی» دیده شد، نشان داد که او همان ولیعهد مخلوع و شکست‌خورده ۵۷ است و نه تنها پیشرفتی نداشته، بلکه تکاپوی سیاسی یک سال اخیرش نشان داده که او اگر همه چهار دهه گذشته را هم به جای خوشگذرانی در مهمانی و سفر و گرفتن پول تو جیبی از مامان، صرف فعالیت سیاسی می‌کرد، باز هم تأثیری در قدرت سیاسی او نداشت، چه آنکه از این سو، مردم ایران و از آن سو، دیگر لیدر‌های برانداز جایگاهی برای او قائل نیستند.


رضا پهلوی پیش از تعطیلات پایانی ماه صفر در ایران که مصادف با سالگرد آغاز فتنه «زن، زندگی، آزادی» شده بود، از مردم درخواست کرد که در این تعطیلات به مسافرت نروند و همان طور که کاملاً قابل پیش بینی بود، کسی به درخواست او اعتنا نکرد.
همزمان افشای یک فایل صوتی از مسعود بهنود، روزنامه نگار ضدانقلاب و از دبیران بی‌بی سی فارسی شوکی دیگر به سلطنت‌طلبان وارد کرد. بهنود در این فایل صوتی رضا پهلوی را «گاو مهربان» می‌خواند و کسانی را که دنباله‌رو او شده‌اند، «خر» خطاب می‌کند! بهنود می‌گوید: «من رضا را از نظر شخصی بسیار دوست دارم، ولی حرف منو قبول کنید، به اندازه گاو نمی‌فهمه! به اندازه یک گاو مهربون هم نمی‌فهمه. بیچاره آن ملت بدبختی که بگوید او همه امید ماست. چقدر باید یک ملتی یا مجموعه‌ای خر باشند.»
هوشنگ امیر احمدی مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه راتگرز امریکا هم علیه رضا پهلوی موضع گرفته و تلاش‌های صهیونیست‌ها برای بالا آوردن او را بر باد داده است. امیراحمدی در یک برنامه تلویزیونی می‌گوید: «آقای پهلوی از نزدیک با اسرائیل کار می‌کند. اسرائیل آن‌قدر در‌به‌در است که افتاده به دنبال رضا پهلوی و امید این رژیم به پهلوی است تا برای آن کاری انجام دهد! اسرائیل به‌دنبال آن است که رضا پهلوی را به ایران برگرداند تا او با اقداماتی مثل جمع‌کردن هسته‌ای، ایران را دوباره تبدیل به مزدور امریکا و اسرائیل کند؛ روز از نو روزی از نو! اصلاً حکومت در ایران هم سرنگون شود، آیا رضا پهلوی جرئت برگشت به ایران را خواهد داشت؟! قطعاً نه، همانند پدرش یکی باید او را به ایران برگرداند! آقای پهلوی از شما و من بهتر می‌داند که در ایران نیرویی نیست که در خیابان حضور پیدا کند و حکومت را سرنگون کند. اصلاً من نمی‌دانم آقای پهلوی چه کسی را در نظر دارد و گویا کسی هم در نظر ندارد جز خودش! پهلوی سر اسماعیلیون، مصی قمی و بقیه کلاه گذاشت و به بقیه خیانت کرد تا خود را مطرح کند.»
همین موضع‌گیری‌ها از آن سو و بی‌اعتنایی مردم به رضا پهلوی از سویی دیگر، باعث شده تا مجری‌های مبتذل شبکه «من‌وتو» که شبکه سلطنت‌طلبان است، آن‌قدر ناامید شوند که این ناامیدی را دیگر نتوانند پنهان کنند و روی آنتن زنده تلویزیون خود از بی‌اعتنایی به شاهزاده بگویند.
یکی از مجریان این شبکه می‌گوید: «چقدر تباه و فنا هستند اون کسانی که از حضور شاهزاده با این خلوص نیت احساس ترس کردند و مبارزه‌شون با جمهوری اسلامی رو کردند مبارزه با شاهزاده؛ این خیلی عجیبه!»
و آن دیگری با خشم و تعجب، سخنان او را ادامه می‌دهد: «اصلاً ۹۰ درصد انگار چرخیده و اون چیزی که تجربه شخصی منه این چند وقت، من هر چی دیدم، انگار به سال ۵۷ برگشتیم، یعنی تمام نیرویی که باید ضد جمهوری اسلامی متحد بشود، همه این طرف متحد شدند بر ضد شاهزاده که اصلا فکر نمی‌کردم بعد از ۴۰ و خرده‌ای سال، این طوری ۵۷ رو لمسش کنم...»
عبدالله مهتدی سرکرده حزب تروریستی کومله هم که افشای فایل صوتی او در جلسه درون حزبی جنجال فراوانی را به پا کرده است، در گفتگو با تلویزیون بی‌بی سی فارسی گفت: این فایل صوتی یک جلسه درون حزبی و در بین کادر‌های کومله بوده است؛ نمی‌دانیم چطور به بیرون درز کرده و به دست جمهوری‌اسلامی افتاده است، داریم تحقیق می‌کنیم.
مهتدی در پاسخ به این پرسش که چرا در این فایل از ناسیونالیسم ایرانی، پرچم سه رنگ ایران و زبان فارسی چیزی به میان نیامده و همین‌ها باعث شده، برخی آن را نشانه‌ای از جدایی طلبی برداشت می‌کنند، گفت: ما باید تعریف جدید از ایران به دست بدهیم!
مهتدی که همواره به عنوان یکی از اشخاص تجزیه‌طلب شناخته می‌شود، در این گفتگو کوشید این نگاه تجزیه‌طلبانه خود را پشت واژه‌هایی مانند دموکراسی و تکثر و تنوع‌طلبی پنهان کند. او گفت تأکید یکجانبه بر این‌ها (همبستگی ایرانیان) به جای روح دموکراسی که پیام انقلاب زن زندگی و آزادی است، چیزی نیست که مورد خواست ما باشد. او در واقع در این گفتگو بی‌آنکه بخواهد ماهیت شعار دروغین زن زندگی آزادی را افشا کرده و اهداف تجزیه طلبانه گروهک تروریستی کومله و دیگر اپوزیسیون ایرانی را لو داده است.
وی در این گفتگو ضمن انتقاد از رضا ربع پهلوی، هواداران افراطی او در فضای مجازی را عامل شکست ائتلاف خودخوانده همبستگی عنوان کرد.