غافلگیری رونالدو در تهران

پایان دوری یک‌ساله پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل محرومیت ناشی از عدم دریافت مجوز حرفه‌ای همزمان شد با مختومه شدن پرونده بازی در زمین بی‌طرف برابر نماینده‌های عربستان تا شاگردان یحیی گل‌محمدی ساعت ۲۱:۳۰ امروز در آزادی میزبان النصر باشند.
ورزشگاهی خالی از جمعیت که نمی‌تواند میزبان یار دوازدهم پرسپولیس باشد، نه فقط، چون در دست تعمیر است، بلکه به دلیل محرومیت ناشی از بی‌تدبیری مدیریتی سرخپوشان که تاوانش را امروز باید هوادار پرسپولیس پس بدهد.
شور مردمی در استقبال از رونالدو
پرسپولیس تصور چنین بازگشت هیجان‌انگیزی را نداشت، هیجانی که بی‌تأثیر از ولخرجی‌های هنگفت سعودی‌ها و حضور ستاره‌های نامدار فوتبال دنیا در ترکیب تیم‌های عربستانی نیست. مسئله‌ای که می‌تواند این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را متفاوت از دوره‌های قبل کند. موضوعی که در استقبال مردم از ورود کاروان النصر به ایران کاملاً مشهود بود. هوادارانی که اگرچه امروز شانس پر کردن سکو‌های ورزشگاه را ندارند، اما استقبال خوبی از رونالدو و یارانش داشتند. شور و شعفی که از روز‌ها قبل نیز به وضوح در بین فوتبال‌دوستان دیده می‌شد تا برخلاف برخی حرف‌ها نشان دهد جامعه ایران همچنان پرشور و هیجان است.


النصر عربستان نخستین حریف پرسپولیس در گروه E است. تیمی که با بردی دراماتیک در پلی‌آف، جواز حضور در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا را از آن خود کرد. شاگردان لوئیس کاسترو در شرایطی موفق به حضور در این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شدند که تا دقیقه ۹۰ با حساب ۲ بر یک از الشباب الاهلی امارات عقب بودند، اما در اتفاقی نادر با به ثمر رساندن سه گل در وقت‌های اضافه بازی را به سود خود خاتمه دادند تا امروز در نخستین دیدارشان در لیگ قهرمانان برابر پرسپولیس صف‌آرایی کنند.
تیم چندملیتی
نخستین حریف ایران در این دوره تیمی چندملیتی است با ستاره‌هایی، چون سادیو مانه، رونالدو، مارسلو بروزوویچ، اوتاویو، آیمریک لاپورت، الکس تلس، تالیسکا و سکو فوفانا که هر کدام به تنهایی وزنه‌ای قابل اتکا هستند و می‌توانند نتیجه یک بازی را تغییر دهند، اما نتیجه بازی نه روی کاغذ که در زمین بازی است که رقم می‌خورد و این را النصر که زخم‌خورده پرسپولیس است بهتر از هر کسی می‌داند. بهترین نتیجه این تیم در شش حضورش در لیگ قهرمانان آسیا دو دوره حضور در نیمه‌نهایی در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ است که اتفاقاً نخسین حضور این تیم در نیمه‌نهایی با قبول شکست برابر پرسپولیس همراه بود و این سرخپوشان بودند که برای نخستین بار حسرت فینالیست شدن را به دل النصر گذاشتند. با این وجود هفتمین دوره بی‌تردید متفاوت از هر شش دوره قبلی خواهد بود و ستاره‌هایی که النصر هزینه هنگفتی برای جذب آن‌ها کرده باید تأثیری در نتیجه‌گیری این تیم داشته باشند. با این وجود سرخپوشان در طول هفته گذشته تنها با هدف برتری در نخستین دیدار این دوره لیگ قهرمانان آسیا بود که تمرین کردند و خودباوری را می‌شد به وضوح در چشمان شاگردان یحیی دید.
خط حمله پاشنه‌آشیل
تردیدی نیست که النصر ستاره‌های بنامی را در ترکیب خود دارد و در مقابل یحیی به احتمال فراوان شرایط استفاده از بیرانوند و وحید امیری را به دلیل مصدومیت ندارد، اما حریف عربستانی هرچه در حمله قدر است، در خط دفاع با مشکل روبه‌روست و این نقطه ضعف می‌تواند فرصت خوبی برای یحیی و شاگردانش باشد. هرچند که نقطه ضعف تیم یحیی هم در خط حمله است و این کار را سخت می‌کند، خصوصاً که زاهدی هنوز نتوانسته مهاجمی ششدانگ نشان بدهد. جدا از توانایی‌های سعید صادقی و مهدی ترابی، یحیی حتی می‌تواند روی توانمندی‌های هجومی نفرات دفاعی خود نیز برای گلزنی در این بازی حساب کند، به‌ویژه که سال گذشته نیز جور خط حمله ضعیف پرسپولیس را همین خط دفاع و هافبک کشیدند.
کار چیپ درویش.
اما درست در لحظاتی که یحیی و شاگردانش به شکست حریف پرستاره خود می‌اندیشیدند، کادر مدیریتی مثل همیشه در فکر‌های دیگری بود که متأسفانه شأن باشگاه بزرگی، چون پرسپولیس را زیر سؤال برد. درویش بی‌توجه به ناراحتی بازیکنان تیم از عدم دریافت مطالباتشان در تدارک چنان استقبالی از رونالدو بود که بی‌تردید ستاره پرتغالی خود نیز تصورش را نمی‌کرد. تردیدی نیست که رونالدو حتی در واپسین روز‌های فوتبال خود هم یکی از ستاره‌های نامدار فوتبال دنیاست، اما در هر صورت امروز او در ترکیب تیم حریف پرسپولیس قرار دارد و استقبالی این‌چنین افراطی از رونالدو و دادن هدایای پرهزینه و گزاف به او هیچ توجیه منطقی نمی‌تواند داشته باشد و شأن باشگاه پرسپولیس و فوتبال ایران را زیر سؤال می‌برد.