دشت 4 زر ناب در چهاردهمین روز از بازی‌های هانگژو

سارا اصلانی، خبرنگار اعزامی به هانگژو/ چهاردهمین روز بازی‌های آسیایی برای شاگردان پژمان درستکار و البته کاروان ایران، روز زرینی بود؛ از هت‌تریک طلایی کشتی آزاد در سالن لین‌آن گرفته تا تاریخ‌سازی شطرنج‌بازان با کیش و مات حریف. دهمین طلای کاروان ایران را روز گذشته تیم ملی شطرنج کسب کرد. جایی که شاگردان مهرداد اردشی در نهمین و آخرین دور مسابقات، کره‌جنوبی را کیش و مات کردند و با پیروزی مقابل حریف نخستین مدال طلای تاریخ بازی‌های آسیایی را در ویترین افتخارات خود جای دادند. پویا ایدنی نخستین شطرنج‎باز ایران بود که توانست به راحتی حریف خود گواین از کره جنوبی را شکست دهد و اولین پیروزی تیم ملی را به ثبت برساند. سوپر استاد بزرگ پرهام مقصودلو  هم به سادگی، لی از کره جنوبی را از پیش رو برداشت و دومین پیروزی تیم ملی را به دست آورد. سوپر استاد بزرگ محمدامین طباطبایی هم با پیروزی مقابل کوان سومین برد ایران را رقم زد. بدین ترتیب ملی پوشان شطرنج کشورمان بالاتر از قدرت های آسیا و جهان مقتدرانه به مقام قهرمانی رسیدند. شطرنج ایران پیش از این تنها در بازی های آسیایی 2006 دوحه در ماده تیمی مختلط موفق به کسب یک مدال برنز شده بود. نکته جالب این رقابت آن جا بود که حریف کره ای پرهام مقصودلو که در مسابقه رسمی روی میز یک به او باخته بود، در سالن انتظار دوپینگ در برابر پرهام نشست و به آنالیز شکست خود مقابل پرهام پرداخت.  مقصودلو نیز روی صفحه شطرنج همانند یک مربی تاکتیک های پیروزی خود را به حریف کره ای آموخت.
درستکار: دوست ندارم درباره پاداش فوتبالیست‌ها حرف بزنم
اما روز زرین ایران با سه طلای ناب کشتی آزاد تکمیل شد؛ یونس امامی در وزن 74 کیلوگرم نخستین زر را برای ایران ضرب کرد و یازدهمین طلا را برای کاروان به ارمغان آورد. سپس حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم با نتیجه قاطع 10 بر صفر دیپاک پونیا از هند را مغلوب کرد و دوازدهمین مدال طلا را به سینه زد. هت‌تریک طلایی آزادکاران ایران با غلبه امیرحسین زارع آزادکار سنگین‌وزن کشورمان مقابل لخاگواگرل مونختور دارنده مدال نقره جهان در سال 2022 از مغولستان تکمیل شد و کشتی آزاد ایران با سه طلا و دو مدال نقره(رحمان عموزاد در وزن ۶۵ و مجتبی گلیج در وزن ۹۷) به کار خود در بازی های آسیایی هانگژو پایان داد. ابراهیم خواری دیگر نماینده ایران در این رقابت ها بود که در وزن ۵۷ کیلوگرم از دور رقابت‌ها کنار رفت. کشتی آزاد ایران در دوره گذشته بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۱۸ در جاکارتا، به ۳ مدال طلای حسن یزدانی، علیرضا کریمی و پرویز هادی در اوزان ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم و یک مدال برنز رضا اطری در وزن ۵۷ کیلوگرم رسیده بود و حالا در این دوره عملکرد قابل قبولی از خود نشان داد. پژمان درستکار در واکنش به کسب سه طلای خوش‌رنگ توسط آزادکاران که تاثیر قابل توجهی در تغییر رتبه یازدهمی ایران و صعود در جدول رده‌بندی خواهد داشت، می‌گوید: «یک مسئله مهمی وجود داشت در بازی‌ها و آن این بود که برای اولین بار فاصله مسابقات قهرمانی جهان و بازی‌های آسیایی نزدیک بود. بچه‌های ما خسته بودند. گلیج، امامی، یزدانی و رحمان شرایط بدنی ایده‌آلی نداشتند. اوج آمادگی آن‎ها در صربستان بود و از آن‎جا که برای دستگاه ورزش بازی‌های آسیایی اهمیت دارد، این بچه‌ها ایثار کردند و به مسابقات‌ آمدند. اگر پتانسیل اصلی آن ها را بخواهید باید بگویم در آزاد و فرنگی می‌توانستیم ۸ مدال بگیریم؛ در کشتی فرنگی شاید شرایط سخت‌تر هم بود، چون رقابت آن‎ها در صربستان آخر تمام شد و در هانگژو اول شروع شد. شرایط خاصی داشتیم و با این شرایط از نتایج راضی هستیم.» وی در واکنش به انتقادها از عملکرد عموزاد هم می‌گوید: «رحمان را بهترین وزن ۶۵ می دانم ولی او رحمان همیشگی نبود و با توجه به قرعه‌ای که داشت ۴ کشتی سنگین گرفت و نای کشتی گرفتن نداشت.» سرمربی تیم ملی کشتی آزاد درباره این‎که بار کاروان روی دوش کشتی بود، ادامه می‌دهد: «همیشه بار کاروان روی دوش کشتی است ولی بچه‌ها با تمام وجود مایه گذاشتند و تنها تیم سه طلایی در کشتی آزاد تیم ملی بود .» سرمربی تیم ملی کشتی آزاد در واکنش به اهدای پاداش به تیم فوتبال بعد از پیروی مقابل تایلند و این‌که آیا به کشتی هم پاداشی تعلق خواهد گرفت یا خیر می‌گوید: «دوست ندارم در این مورد صحبت کنم.شان کشتی خیلی بالاتر از این مسائل است. فوتبالیست ها عزیز ما هستند و برای کشور مبارزه می کنند فقط خواهش می کنم رفتار به گونه ای باشد که فکر نکنند تبعیض وجود دارد؛ قول هایی هم دادند.»
 برنزی شدن بانوی کاراته‌کا در هانگژو


در کنار مدال‌های زرین طلا و شطرنج، روز گذشته فاطمه سعادتی ملی‌پوش وزن 55- کیلوگرم کاراته ایران هم بعد از شکست مقابل حریفی از چین تایپه، به جدول شانس مجدد راه یافت و برای کسب نشان برنز ، ابتدا «تای مای تام هوانگ» از ویتنام  دارنده مدال طلای 2021 و نقره 2022 آسیا را با نتیجه 7 بر صفر شکست داد و سپس در دیدار رده‌بندی سانیستیرانی از اندونزی را با نتیجه 3 بر صفر شکست داد و برنزی شد.
نقره داودی تنها مدال وزنه‌برداری در هانگژو
دیروز علی داودی، وزنه‌بردار فوق سنگین ایران، توانست مدال نقره بازی‌های آسیایی هانگژو را کسب کند. داودی با رکورد ۱۹۹ یک‎ضرب، ۲۳۴ دوضرب و مجموع ۴۲۶ کیلوگرم بدون این که کار سختی داشته باشد، به مدال نقره رسید و اولین و آخرین مدال وزنه‌برداری ایران را در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ گرفت.
برش
زارع طلای بازی‌های آسیایی را به  آستان قدس تقدیم کرد

امیرحسین زارع، ملی‌پوش وزن ۱۲۵ کشتی آزاد ایران، بعد از کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی هانگژو مدال خود را به آستان‎مقدس امام رضا(ع) تقدیم کرد و گفت: «در ابتدا تشکر می‌کنم از شما به خاطر پوشش و حمایت قلبی که از ورزشکاران داشتید. مردم ما را دعا کردند و انرژی خوبی برای ما فرستادند. از کادر فنی که مدت‌هاست از خانواده دور بودند و مانند پدر کنار ما بودند، تشکر می‌کنم. امیدوارم این روند را به خوبی ادامه و خودم را ارتقا دهم تا در المپیک با مدال طلا دل مردم را شاد کنم. از عوامل و پرسنل فدراسیون، کادر فنی، خانواده‌ام، ملت ایران و مربیان سازنده‌ای که من را به این‎جا رساندند، قدردانی می‌کنم. مدال طلای آسیایی و جهانی را به آستان مقدس امام رضا (ع) تقدیم می‌کنم.»