شوک نفتی در بحبوحه جنگ


گروه انرژي: حمله نیروهای مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی فلسطین و حمله تلافی‌جویانه رژیم صهیونیستی به غزه، باعث صعود قیمت نفت شد، هرچند در این میان کارشناسان گلدمن ساکس معتقدند این حملات، احتمال عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی و افزایش تولید نفت عربستان سعودی به مرور زمان را کاهش می‌دهد‌، اما در عین حال انتظار ندارند حملات نیروهای مقاومت فلسطین بر اراضی اشغالی فلسطین، هیچ پیامد فوری بزرگی بر ذخایر بازار نفت در کوتا‌ه‌مدت، داشته باشد.
به گزارش تجارت، حملات نیروهای مقاومت فلسطین به اراضی اشغالی فلسطین و حمله تلافی جویانه رژیم صهیونیستی به غزه، باعث صعود قیمت نفت شد زیرا بازار ریسک گسترش جنگ در خاورمیانه را در قیمت‌ها لحاظ کرد. نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، بیش از سه دلار در هر بشکه افزایش یافت و نفت برنت حدود ۸۷ دلار در هر بشکه معامله شد.

نقش نوار غزه در صادرات گاز شرق مدیترانه
محمود خاقانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره هدف اصلی حملات اسرائیل به غزه در دستیابی به منابع انرژی غزه اظهار داشت: نکته‌ای که در دریای مدیترانه مطرح است در واقع ذخایر بزرگ انرژی و تلاش برای دستیابی به آنها است، اسرائیل در پایان ۱۹۹۰ میلادی با هماهنگی اروپا، امریکا و روسیه توانست در بخش شرقی آب‌های عمیق دریای مدیترانه جذب سرمایه و گاز طبیعی و منابع غنی کشف کند به طوری که از سال ۲۰۰۰ تحول بزرگی را در اقتصاد منطقه موجب شد. وی با بیان اینکه نوار غزه به دلیل میادین کشف‌شده نقش مهمی دارد، افزود: وقتی در مدیترانه گاز کشف شد سوریه و بخشی از عراق برای مسیر این گاز به ترکیه تا اروپا مهم بودند به همین دلیل بخشی از ارتش سوریه در اثر نفوذ غرب و اسرائیل و ترکیه جدا شد و جنگ داخلی به راه افتاد. طبیعی بود برخی کشورها به کمک سوریه بروند و جلوی سقوط دولت سوریه را بگیرند به همین ترتیب نقش نوار غزه در تولید و صادرات گاز شرق مدیترانه اهمیت دارد. وی به منابع انرژی سوریه و تلاش رژیم صهیونیستی برای دستیابی به آن نیز اشاره و تصریح کرد: در سرزمین شام نیز در سال‌های گذشته ۱۲۲ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی کشف شده بنابراین جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای دستیابی به منابع گاز طبیعی است به همین دلیل صاحب‌نظران معتقدند که در ماه‌های آینده ممکن است شاهد تحولات بزرگی در خاورمیانه باشیم.

توقف تولید گاز در میدان گازی «تمار» اسرائیل
هرچند در این میان وزارت انرژی اسرائیل از توقف موقت تولید گاز در میدان گازی «تمار» در نزدیکی ساحل جنوبی خبر داد. به گزارش ایلنا از «الشرق الاوسط»، شرکت امریکایی «چورون» که پیمانکار این میدان گازی است اعلام کرد که از وزارت انرژی اسرائیل دستور گرفته که عملیات تولید گاز را متوقف کند. میدان گازی تمار از منابع اصلی تأمین سوخت نیروگاه‌های برق و صنایع در اسرائیل است و بخشی از تولید این میدان به اردن و مصر صادر می‌شود. وزارت انرژی اسرائیل نیز اعلام کرد که در پی تنش در مرزهای جنوبی دستگاه دفاعی اسرائیل دستور توقف موقت تولید در میدان گازی تمار را داده و افزود که جایگزین‌هایی را برای تأمین نیازهای سوخت کشور در نظر گرفته است. این وزارتخانه در بیانیه دیگری نیز تأکید کرد که نخست‌وزیر به وزیر انرژی اختیارات لازم را داده که ظرف دو هفته آینده در صورت لزوم در بخش انرژی اعلام وضعیت فوق‌العاده کند. میدان گازی تمار در 25 کیلومتری شهر ساحلی اشدود در ساحل جنوبی اسرائیل در دریای مدیترانه است و از شمال نوار غزه قابل مشاهده است و در تیررس نیروهای حماس قرار دارد. همزمان شرکت چورون اعلام کرد که تولید گاز در میدان گازی لویاتان، بزرگ‌ترین میدان گازی اسرائیل، بدون هیچ اختلالی ادامه دارد.

ارزیابی گلدمن ساکس از تاثیر تحولات فلسطین اشغالی بر ذخایر نفت



با وجود این به گزارش ایسنا، گلدمن ساکس انتظار ندارد حملات نیروهای مقاومت فلسطین بر اراضی اشغالی فلسطین، هیچ پیامد فوری بزرگی بر ذخایر بازار نفت در کوتا‌ه‌مدت، داشته باشد. با این حال، این بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی افزود: این حملات، احتمال عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان سعودی و افزایش تولید نفت عربستان سعودی به مرور زمان را کاهش می‌دهد. گلدمن ساکس اعلام کرد همچنان انتظار دارد میانگین قیمت هر بشکه نفت تا ژوئن سال ۲۰۲۴، به ۱۰۰ دلار صعود خواهد کرد و خاطرنشان کرد که در مقطع فعلی، هیچ تاثیری روی تولید نفت جهان وجود ندارد.