واقعی‌کردن درآمدها و مصارف برای جلوگیری از کسری بودجه

رئیس جمهور ضمن تکلیف به اعضای هیات دولت برای ارائه نظرات در راستای تقویت برخی سرفصل‌های بودجه سال ۱۴۰۳، از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواست با واقعی‌کردن درآمدها و مصارف، از کسری بودجه جلوگیری کند.
در جلسه صبح روز چهارشنبه هیأت دولت که به صورت فوق‌العاده برگزار شد، پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه ارائه شد.سید ابراهیم رئیسی در این جلسه با تقدیر از جمع‌بندی لایحه بودجه در موعد مقرر ابراز امیدواری کرد که بعد از اتمام بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، زمینه تقدیم لایحه بودجه نیز به مجلس فراهم شود.رئیس جمهور اعضای دولت را مکلف کرد نظرات و محورهای تکمیلی خود را برای تقویت برخی سرفصل‌های بودجه سال ۱۴۰۳ به سازمان برنامه و بودجه ارائه کنند.
رئیسی همچنین از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواست تا با واقعی کردن درآمدها و مصارف، جلوگیری از کسری بودجه را مورد توجه ویژه قرار دهد.
رئیس جمهور توجه اکید به آثار تورمی بودجه و محاسبه آثار اقتصادی و اجتماعی آن و همچنین توجه به رویکردهای اقناعی بر واقعی بودن همه ابعاد بودجه و مسئولیت‌پذیری همه اجزا را مورد تأکید قرار داد.

حوادث غزه نمایشگاهی از اقدامات ضدبشری صهیونیست است



رئیسی در بخش دیگری از این جلسه بمباران وحشیانه اردوگاه جبالیا و به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه را ادامه جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و جنایت علیه بشریت در ۲۰ روز گذشته خواند و بر نقش مستقیم آمریکا در این جنایات به واسطه تجهیز تسلیحاتی و کمک‌های نظامی و حمایت‌های سیاسی از این رژیم تأکید کرد.رئیس جمهور حوادث غزه را نمایشگاهی تأثربرانگیز از اقدامات ضدبشری از جمله کودک‌کشی، حمله به بیمارستان‌ها، استفاده از بمب‌های ممنوعه و محاصره همه جانبه مردم و همچنین جلوگیری از امدادرسانی و ارسال کمک‌های غذایی و دارویی به این منطقه آن هم در مقابل چشم جامعه جهانی خواند و آن را نشانه‌ای آشکار از شکست سازمان‌های جهانی برای برقراری امنیت دانست.
رئیسی ادامه داد: «این جنایات نشان داد بسیاری از معاهدات بین‌المللی و منشور سازمان ملل اعتبار و کارایی خود را از دست داده و ضروری است جامعه جهانی به خواست افکار عمومی در این ساز و کارها تجدیدنظر کنند.»
رئیس جمهور رأی قاطع اعضای مجمع عمومی برای تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه را زمینه انزوای آمریکا در جامعه جهانی دانست و رویکرد برخی کشورهای غربی در همراهی با رژیم صهیونیستی در کودک‌کشی و جنایت علیه بشریت را نمایی از دورویی، تزویر و استانداردهای دوگانه در نظام‌های بین‌المللی توصیف کرد.

تشریح تغییرات رویکردی بودجه سال آینده
در ادامه این جلسه داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه با تشریح تغییرات رویکردی بودجه سال ۱۴۰۳ و پیش‌بینی‌های مقدماتی از منابع و مصارف با رویکرد تداوم رشد تولید و کنترل تورم و همچنین چالش‌های پیش‌روی بودجه عمومی کشور ناشی از ناترازی‌های بجا مانده از یک دهه گذشته، رویکرد کلی بودجه سال آینده را اجرای سیاست‌های کلی، تحقق عدالت و اصلاح برخی ناترازی‌ها دانست و در ادامه اعضای دولت نیز پیشنهادات خود را در جهت تقویت لایحه بودجه بیان کردند.

آغاز رسیدگی به کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ در دولت
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: «رسیدگی به کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ از روز دهم آبان در دولت آغاز شد و در دستور کار خود قرار دارد تا به محض نهایی شدن برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، امکان تصمیم‌گیری نهایی درخصوص کلیات بودجه در دولت فراهم باشد. مباحثی از قبل انجام شده است تا بتوان در سریع‌ترین زمان، بعد از تصویب برنامه توسعه، کلیات لایحه بودجه را تقدیم مجلس شورای اسلامی کنیم.»
بهادری جهرمی گفت: «مطابق اصلاحی که در آیین‌ داخلی مجلس در سال گذشته صورت گرفت دولت باید در دو مرحله، بودجه ۱۴۰۳ را تقدیم کند اول بخش کلیات و بعد جزئیات. به همین دلیل جلسه دولت از ابتدای بامداد و ساعت ۶ صبح آغاز به‌کار کرد و حدود ۴ ساعت به طول انجامید. بیشتر جلسه به طرح و بحث پیرامون کلیات بودجه اختصاص داشت. از جمله مصوباتی که بعد از بررسی مرحله اول کلیات بودجه در دستور کار دولت قرار گرفت، کنترل قیمت کالاهای اساسی در بازار و جلوگیری از افزایش کالاهای اساسی و کالاهایی که در زنجیره تولید این کالاها قرار دارند، بود. دولت موافقت کرد که سود بازرگانی کالاهای اساسی اعم از روغن، انواع روغن، روغن پالم و دانه‌های روغنی صفر باشد و از ابتدای سال این محاسبه صفر منظور شود تا در واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید این محصولات و یا دانه‌هایی که مورد مصرف تولید صنعت روغنی و یا کشاورزی قرار می‌گیرند کاهش هزینه یا کنترل تورم هزینه‌های آنها را داشته باشیم.»

سرعت اینترنت با اجرای فیبر نوری، ۸۰ برابر می‌شود
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات نیز گفت: «در پروژه فیبر نوری، سرعت‌های ۸۰ برابری به مردم می‌دهیم و به زودی تمامی شهرهای بعضی از استان‌ها که اسامی آن‌ها اعلام می‌شود، از سرعت‌های نزدیک به ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه برخوردار می‌شوند. اگر این اتفاق بیفتد، سرعت اینترنت همراه هم ارتقاء پیدا می‌کند. پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در سراسر کشور به مرور اجرا می‌شود. تاکنون این کار در ۹۰ شهر از ۲۰۰ شهر به پایان رسیده است که با مراجعه به نشانی iranfttx.ir شهرهای تحت پوشش قابل مشاهده است.»

رژیم صهیونیستی باید به عنوان «جنایتکار جنگی» محاکمه شود
محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور هم با اشاره به پیگیری حقوقی جنایات رژیم صهیونیستی، بر لزوم محاکمه این رژیم به عنوان «جنایتکار جنگی» تاکید کرد و گفت: «این رژیم، تمام جنایات ثبت شده در دیوان کیفری بین‌المللی اعم از نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی، را در غزه مرتکب شده است. بعد از شکایت فلسطین در سال ۲۰۱۸، دیوان کیفری بین‌المللی باید به وظایف تاریخی خود عمل کند که تاکنون کوتاهی کرده و بهانه‌هایی را مطرح کرده‌ مبنی بر اینکه ما پول این تحقیقات را نداریم که البته این بهانه بسیار واهی است، اگر پول ندارند مردم حاضرند به آنها پول بدهند. کشورهای اسلامی با یک برنامه‌ریزی باید هزینه دیوان کیفری بین‌المللی را تامین کنند تا دیوان به بهانه‌ نداشتن پول از رسیدگی به این جنایات طفره نرود.»

جلسه ویژه وزارت کار برای «ساخت یک میلیون مسکن کارگری»
سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «به دنبال این هستیم تا با مسئولان وزارت راه و شهرسازی و بانک ها در حوزه مسکن کارگری بحث و گفتگو کنیم تا یک میلیون واحد مسکونی بسازیم و کمک ویژه ای به جامعه کارگری کنیم تا مسکن دار شوند که کار بزرگی است.»
وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه قانون گذار مشخص کرده است که شورای عالی کار چگونه حداقل دستمزد را مشخص کند، گفت: «ما حداقل حقوق و دستمزد را تعیین کردیم نه حداکثر را، بنابراین توافقات کارگری و کارفرمایی هر چه باشد مورد تایید وزارتخانه است.»

تشکیل استان «تهران غربی» در حال بررسی است
احمد وحیدی وزیر کشور از ارسال لایحه نحوه‌ی برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها به مجلس شورای اسلامی خبر داد و در مورد تشکیل استان «تهران غربی» گفت: «این موضوع جزء درخواست بوده و در مسیر خود، در حال بررسی است اما هنوز تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ نشده است.»
وی همچنین با اشاره به روند بررسی صلاحیت داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: «برگزاری انتخابات، وظیفه اصلی وزارت کشور در سال جاری است که در این مرحله، اسامی داوطلبان نهایی به دستگاه‌های نظارتی ارسال شده و آن‌ها، جواب صلاحیت داوطلبان را به هیات‌های اجرایی اعلام می‌کنند. دستگاه‌های نظارتی پاسخ درخواست صلاحیت داوطلبان را به‌صورت متمرکز برای هیات‌های اجرایی ارسال می‌کنند و این هیات‌ها فرصت دارند تا به مدت دو هفته بعد از ارسال پاسخ، صلاحیت داوطلبان را بررسی و نظرات خود را اعلام کنند.»

روزانه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌شود
جواد اوجی وزیر نفت نیز در این جلسه گفت: «تولید روزانه نفت از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. در سه ماه دوم امسال، گروه نفت و گاز رشد اقتصادی ۱۹ درصدی داشته است و رشد گروه نفت و گاز با افزایش بهره‌وری از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی ها، صعودی خواهد ماند. در شروع کار دولت سیزدهم، تولید روزانه نفت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر نبود اما با اقدامات وزارت نفت طی ۲۴ ماه گذشته در راستای افزایش تولید نفت، امروز این عدد به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت رسیده است. با برنامه ریزی های انجام شده و پروژه های سرمایه گذاری شده در بخش میادین مشترک و مستقل و چه در خشکی و چه در دریا امید است رشد تولید نفت ما افزایشی شود. بنا بر آمار سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، رشد اقتصادی گروه نفت و گاز  در سه ماهه اول امسال ۱۹.۶ درصد بوده است و تلاش می شود این رشد به صورت صعودی مستمر ادامه پیدا کند.»

سامانه پدافندی «شهید علی‌وردی» رونمایی می‌شود
«امیر محمدرضا آشتیانی» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه حیاط دولت از رونمایی یک سامانه پدافندی بردبلند به نام «شهید علی‌وردی» در هفته‌های آینده خبر داد و گفت: «در نظر داریم یک سامانه پدافندی بردبلند به نام «شهید علی‌وردی» را رونمایی کنیم که جزئیات آن در آینده اعلام می‌شود.»
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران و تاثیر آن بر دیپلماسی دفاعی کشورمان گفت: «ما از قبل هم ارتباط و تعاملات دفاعی با کشورهای مختلف را داشته‌ایم و رفع تحریم‌های تسلیحاتی، می‌تواند منجر به تعاملات بیشتر شود.»امیر آشتیانی با بیان اینکه صرفاً مباحث ما دفاعی نیست بلکه علمی، فناوری و غیر نظامی هم هست که می‌تواند به این موارد کمک کند، گفت: «پایان تحریم‌های تسلیحاتی همچنین صادرات و واردات ما در حوزه دفاعی را افزایش خواهد داد.»

بیانیه‌نویسان سیاسی با معیشت سینماگران وارد دعوا نشوند
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «بیانیه‌نویسان سیاسی راه انصاف را پیش بگیرند و به اقتصاد سینمای ایران توجه کنند و با معیشت سینماگران وارد دعوا نشوند.»
اسماعیلی اتفاق هفته گذشته و صدور بیانیه سیاسی علیه سینمای کشور را نمونه شیطنت رسانه ای دانست و گفت: «هفته گذشته یکی از مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد که نمایش فیلم‌هایی را که عواملی از آنها دچار مشکلاتی هستند که طبیعتا نمی توانند در برخی فعالیت های عادی حضور داشته باشند ممنوع نکردیم، که برخی بیانیه دادند. امروز حوزه سینما بهترین دوره خود را طی می کند، اما بیانیه‌نویسان سیاسی حتی یک بار به این موفقیت‌های بزرگ اشاره نمی‌کنند. فیلم های اکران شده طی این یک سال جزء پرتماشاگرترین فیلم های تاریخ سینمای ایران شده است، اما برخی می خواهند این موفقیت دیده نشود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: «در آغاز فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم ، حدود ۵ هزار تن کاغذ در کشور تولید می شد اما اکنون به آستانه ۸۰ هزار تن رسیده است و تمام نیاز حوزه کاغذ تحریر و فرهنگی تامین می شود.»
وی همچنین در خصوص ثبت نام حج عمره نیز گفت: «اکنون بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ نفر برای حج عمره و یک میلیون نفر برای حج واجب در نوبت قرار دارند و همکارانم در سازمان حج در عربستان سعودی مشغول رایزنی برای اجاره هتل و تمهید مقدمات هستند و سازمان هواپیمایی نیز در رابطه با حمل و نقل تلاش می‌کنند.»
محمدمهدی اسماعیلی درباره برگزاری نمایشگاه مطبوعات گفت: «ما حداکثر تا 10 روز آینده زمان نهایی برگزاری این نمایشگاه را اعلام می‌کنیم. ما علاقه‌مند هستیم بعد از 9 سال بتوانیم نمایشگاه مطبوعات را همانند جشنواره مطبوعات که پس از وقفه چندساله برگزار شد، برگزار کنیم.»

تامین مالی خوردوهای برقی انجام شده است
علیرضا زاکانی شهردار تهران با اعلام اینکه تامین مالی اتوبوس، ون، تاکسی و موتورسیکلت برقی انجام شده است، توضیح داد: «قرارداد تامین ۷۹۱ دستگاه واگن مترو بسته شده و کار شروع شد و تامین مالی هزار دستگاه اتوبوس برقی ۱۸ متری، ۱۰ هزار ون برقی و ۱۰ هزار تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار موتور برقی انجام شده است و باید در مسیر مجوزهای داخلی انجام شود. »